Opinion

”Operatörerna borde tvingas hålla bandbredden”

I läsardebatten handlar en del av kommentarerna om vem som ska få skulden. Signaturen dnl skriver: ”Jag är bekväm med att de (operatörerna) vill maximera sin profit. Tjänsterna fungerar jättebra och det finns ingen anledning att som kund vara förbannad. Det är ju operatörerna som är förbannade på oss kunder för att vi köper och använder deras produkter. Det är det som är så omvänt med det här.” Foto: Scanpix samt Ericsson. Illustration: Jonas Askergren.

Kvalitetskrisen i mobilnäten är den hetaste frågan i mobilbranschen för tillfället. Den nya utmaningen är inte datamängden, utan den intensiva signaleringen orsakad av ständiga uppdateringar av populära appar. Och Ny Tekniks läsare ger sig snabbt in i debatten kring vem som bär skulden och vad som egentligen är den smartaste lösningen i trafikkaoset.

Publicerad

Ny Teknik kunde i förra veckan rapportera att de mest populära apparna sänker mobilnäten. En teknikfråga som blivit så allvarlig att den bollats upp till bland annat Teila Soneras styrelse. Värst är det just nu i storstäderna, där nästan alla har en smart mobil.

Läsaren med signaturen M känner igen problemet mer än väl: ”Vår firma med 40 anställda kör enbart mobiltelefoner och vi har haft enorma problem med samtalskvaliteten de senaste 3 månaderna, samtal bryts och kopplar ner. Klagomål till Telia har bemötts med "det finns inga problem vi känner till" och att deras tekniker skall återkomma om de hittar något.  Nu förstår vi varför vi inte får någon hjälp, men det hade varit skönt om deras kundsupport hade meddelat detta istället för att få läsa det i tidningen.”

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här