Opinion

”Mattelyft utan it faller platt”

Det naturliga är att introducera it som en del av skolmatematiken från första klass, eftersom datorn är en matematikmaskin, i ett nytt kärnämne matematik-it som ersätter det gamla matematikämnet, och som kan beskrivas som: matematik för it + matematik med it, skriver Claes Johnson, professor i tillämpad matematik KTH. Foto: Scanpix
Claes Johnson
Jan Björklund, utbildningsminister, (FP)

DEBATT. En statlig förvaltning i kramp, en lärarutbildning i paralys och en skola utan framtidshopp, det är resultatet av utbildningsminister Jan Björklunds reform "Mattelyftet", enligt matteprofessorn Claes Johnson.

Var och en som sett en 3-åring hantera en Ipad förstår potentialen. Detta ställer nya krav på skolan och på att lärarutbildningen reformeras så att alla elever kan ges en god förberedelse för liv och arbete i it-samhället. Detta gäller alla ämnen men särskilt it-intensiva tekniska ämnen av avgörande betydelse för Sveriges konkurrenskraft, med matematikämnet som grund.

Det naturliga är att introducera it som en del av skolmatematiken från första klass, eftersom datorn är en matematikmaskin, i ett nytt kärnämne matematik-it som ersätter det gamla matematikämnet, och som kan beskrivas som: matematik för it + matematik med it.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här