Lös klimatproblemen med teknikutveckling

2012-11-28 05:00 Mats Engström  

En bil som väger mindre än 1 000 kilo och som motsvarar dagens Volvo V60. Det är målet för Så nätt-projektet, ett samarbete mellan biltillverkare, leverantörer och högskolor. I dag väger en V60 nära 1 700 kilo.

Jag träffade några av projektdeltagarna på Blekinge tekniska högskola förra veckan. De berättade om nya material och innovativa sätt att tänka kring bilars funktion.

Så nätt-projektet är del av en bredare trend. Stålföretag utvecklar ny höghållfast tunnplåt så att bilarna kan bli lättare. Andra företag arbetar med aluminium i bilkonstruktioner. Det ställer i sin tur krav på ny sammanfogningsteknik som bättre limning.

Kompositer är ytterligare ett spännande område. Ny Teknik berättade nyligen hur cellulosa från skogen kan användas för kompositer i framtidens bilar.

Lättare bilar betyder minskade koldioxid­utsläpp. Det lyser upp bland de mörka molnen kring klimatförhandlingarna, som nu pågår i Doha. Sedan fiaskot i Köpenhamn 2009 har inte mycket hänt.

Miljöminister Lena Ek försöker hålla hoppet uppe. ”Det finns så otroligt mycket teknik som hjälper oss på vägen”, säger hon till Svenska Dagbladet. Hon har rätt.

Vägen framåt finns i åtgärderna. Det avsnitt i klimatkonventionen som heter ”policies and measures” är en underskattad möjlighet för länderna att ta steg framåt.

I Sverige borde statliga Vattenfall göra mer. Ny Teknik berättar i dag att företaget har svårt att nå sitt tidigare mål för förnybar elproduktion. ”Vår ambition är att vi fram till 2016 ska ha ökat produktionen av förnybar energi med 10 TWh per år i Sverige”, utlovade dåvarande koncernchefen Lars Josefsson för sex år sedan. Hittills har det gått trögt. Mängden förnybar elproduktion i Sverige är bara marginellt större än år 2006.

När Vattenfall har extra bolagsstämma i dag lyfter företagsledningen kanske fram satsningar på förnybar energiproduktion i Tyskland och Nederländerna. Men där sker även stora satsningar på kolkraftverk.

Det finns ett fantastiskt kunnande inom Vattenfall. Vattenkraftverk, kärnreaktorer och kraftnät vittnar om företagets betydelse för svensk teknikutveckling. Men ibland har satsningarna varit mer av läpparnas bekännelse än verkliga prioriteringar.

Jag arbetade själv som ingenjör på Vattenfall för länge sedan när Uppdrag 2000 stod på agendan. Vattenfall skulle leda utvecklingen mot ökad energieffektivitet. Några resultat blev det, men knappast i nivå med de stolta parollerna.

I dag tävlar Europas elproducenter om att vara bäst på energitjänster, där även besparingar ingår. EU:s regelverk driver på utvecklingen. Vattenfall säljer produkter som ska hjälpa konsumenterna att använda elen smartare. Visst är det bra, men företaget hade kunnat vara främst i världen om man valt en sådan linje redan på 1990-talet.

Nya vd:n Öystein Löseth verkar måttligt engagerad i miljöarbetet. Det är olyckligt. Sverige behöver framsynta företag som leder teknikutvecklingen. Inklusive Vattenfall.

Mats Engström

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt