”Livscykelanalys visar elbilens fördelar”

2016-01-26 05:32  

REPLIK. Krav på att bilarnas livscykelsanalys ska redovisas är berömvärd. Dock bör kravet gälla alla bilar, såväl bensin- som elbilar, då inser man elbilarnas miljöfördel, skriver Tibor Blomhäll, Tesla Club Sweden.

I en debattartikel efterfrågar Anders Welin jämförande livscykelsanalyser mellan elbilar och bensinbilar, och skriver många rader om elbilars och laddhybriders påstådda eventuella miljöeffekter - utan att ha tittat på några sådana analyser. Det tar inte många minuter att hitta dem på Internet. För naturligtvis har det redan gjorts flera sådana analyser som han efterfrågar, och alla visar på tydliga miljöfördelar med elbilar.

Viktigaste undersökningen kommer från ansedda tyska testhuset TÜV som 2014 gjorde en jämförande livscykelsanalys mellan eldrivna och bensindrivna versionerna av Mercedes B-klass. Den elektriska drivlinan till Mercedes B-klass har levererats av Tesla Motors. Det intressanta med den undersökningen är att bilarna som jämförs är förutom framdrivningen helt identiska.

Mycket riktigt medför tillverkningen av eldrivna versionen av B-klass nästan dubbelt så höga utsläpp än den bensindrivna. Att tillverka flera hundra kilo batterier kräver mer resurser än att bocka till en bit plåt till en tom bensintank.

När man dock sedan kör bilarna i 16 000 mil kommer elektriska varianten av bilen släppa ut mycket mindre avgaser än bensinmodellen - även om man räknar in det ”långa avgasröret”, dvs utsläppen från de europeiska kolkraftverken. Summerar man alla utsläpp från produktion, 16 000 körda mil, och skrotning släpper eldrivna versionen av Mercedes B-klass ut 24 procent mindre koldioxid än den bensindrivna.

Väljer man att köra elbilen med förnyelsebar el, som till exempel från vattenkraft vilket vi har gott om i Sverige, sänks elbilens utsläpp ännu mer. Laddar man bilen med el framställd i vattenkraftverk blir totala utsläppet under bilens fulla livscykel hela 64 procent mindre än motsvarande bensinbils.

Även amerikanska Union of Concerned Scientists har gjort en liknande undersökning av elbilar år 2012. De kom fram till att en elbil som körs på genomsnittlig amerikansk elproduktion genererar utsläpp motsvarande en bensinbil som förbrukar 0.4 liter per mil. Riktig förbrukning vid blandad körning, inte värden från optimistiska körcykler gjorda i laboratorietester.

Anders Welins krav på redovisad livscykelsanalys för bilar är berömvärd. Dock bör den gälla alla bilar, såväl bensin- som elbilar. Tittar man på sådana livscykelsanalyser inser man elbilars miljöfördel.

Tibor Blomhäll, Tesla Club Sweden

 

Läs tidigare debattartiklar och läsarkommentarer:

”Det finns inga riktiga miljöbilar”

”Klart det finns miljöbilar!”

”Elbilen vinner i långa loppet” 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt