”Låt oss bygga företag och slippa alla tidstjuvar”

2015-04-14 12:56  
Caroline Walerud, vd och medgrundare Volumental.

DEBATT. Det tog ett år innan vår indiska programmerare fick sitt arbetstillstånd av Migrationsverket. Och fem månader att få till ett optionsprogram för våra anställda. Vi ägnar på tok för mycket tid åt byråkrati, skriver entreprenören Caroline Walerud.

Kunder är det absolut viktigaste för ett företags framgång men tyvärr får kunderna ganska ofta sitta i baksätet. Ofta är det den svenska politiken som står i vägen. Genom att göra små förändringar kan politikerna underlätta för Sveriges entreprenörer så att dessa kan fokusera på att bygga riktigt värde, många jobb och ett starkare Sverige.

Lite bakgrund: Volumental skapar teknik för att 3d-skanna kroppen och möjliggöra skräddarsydda produkter. Volumental grundades för 2,5 år sedan och har i dag 18 anställda samt har tagit in närmare 40 miljoner i kapital. Sveriges fantastiska ekosystem för startups har varit en viktig komponent i Volumentals framgång. Dock finns det alltid rum för förbättring!

Här följer några smärtsamma anekdoter och tidstjuvar från mitt liv som entreprenör.

• Jaga kapital – 9 månader

Vi spenderade runt sex personmånader på vår första stora investeringsrunda, en personmånad på olika svenska statliga bidrag (Vinnova) och lån (Almi), och två personmånader på EU-bidrag.

• Leta boende – cirka 1 månad per år

Jag lägger regelbundet ut notiser på Facebook och söker efter hyresrätter i Stockholm åt mina anställda. Situationen är så desperat att jag har övervägt om pengarna vi tagit in kan användas till att köpa hus eller som lån till kontantinsatser, men det är tyvärr inte en del av vår verksamhet.

Våra anställda letar förgäves efter boende. En har flyttat åtta gånger på 1,5 år, två har tvingats köpa lägenhet. En flyttar fortfarande runt mellan korttidsboenden, ett där hans rumskompis insisterar på att ha fönstret öppet hela vintern. Hur bra kodar du om dina fingrar förfrusit? Det måste bli lättare att skaffa boende i prisintervallet upp till 8 000 kr/person/månad. Mer än så kan de flesta unga och lågavlönade på startups inte betala.

• Kämpa mot Migrationsverket – 18 månader

Vi fick vänta ett år på en av våra första programmerare, en indisk medborgare som bodde i Finland. Vi erbjöd honom en anställning sex månader efter att bolaget registrerats, men han fick inte börja förrän ett år senare eftersom hans ansökan låg på hög i nio månader innan den behandlades. Notera att bolaget då hade hunnit bli tre gånger så gammalt. Under detta år fick han inte besöka Sverige. Han jobbade som konsult åt oss från Finland vilket innebar att de fick alla skatteintäkter (”Tack”, sa Finland). Webbteamet fick åka finlandsbåt dit för planeringsmötena; inte speciellt effektivt.

Vår turkiska medgrundare har också fått kämpa för att få arbetstillstånd. Trots en masterutbildning och en doktorstitel från KTH, följt av spetskompetensjobb på Nasa och Google i Kalifornien och en stor ägarandel i Volumental var pappersarbetet knäckande.

• Organisera optionsprogram – 5 månader

Vi har som policy att alla anställda får ta del av ett optionsprogram hos Volumental men det är krångligt, dyrt och osäkert skattemässigt. Det tog fem månader och tre olika jurister bara för att få ihop första optionsrundan.

Optioner är internationellt den största ekonomiska fördelen med att jobba i ett nystartat företag. I Sverige är de däremot inte lika gynnsamma för anställda eller företag, vilket gör det svårt att använda dem som ett rekryteringsverktyg. Detta i sin tur gör det svårt att konkurrera med större företag vid rekrytering.

Vilka förändringar krävs för att minska byråkratin?

Jag har inga färdiga lösningar men kommer här med ett förslag till förbättring. Kommersialiseringsansökningarna till Vinnova och Almi borde kortas ned till tre sidors pitch och en lista med målkunder. Utöver det bör pengar från staten betingas mot framtida kundintäkter i stället för medfinansiering från andra investerare vilket är positivt för företag och skattebetalare. Det skulle underlätta för att behålla kundfokus samtidigt som referenskunder inte måste betala fullt ut för en ofärdig produkt.

Detta kommer även underlätta vid senare kapitalanskaffning då investerare främst bedömer ett företag efter dess förmåga att skaffa kunder.

Jag vill avsluta med en utmaning till politikerna. Vad sägs om att ni, precis som entreprenörer, inför fler A/B-tester i styrningen av Sverige? Alltså, testa nya initiativ på en liten grupp och jämföra resultaten med samhället i övrigt och sedan upprepa testandet tills man når fram till bra beslut.

En viktig komponent i detta är öppen kommunikation så att allmänheten förstår processen. Open Stockholm är ett bra exempel där information om offentliga processer delas med privatpersoner och företag. Öppna informationskanaler gör det enklare för oss alla att hjälpas åt att förbättra Sverige!

Caroline Walerud Vd och medgrundare Volumental

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt