Opinion

”Kunskapsbrister står i vägen för ett fossilfritt välfärdsland”

DEBATT. Vi kan göra stora hållbarhetsvinster om företagen i stället för produkter säljer och tar ansvar för att leverera en funktion. Färre produkter som utnyttjas mer effektivt innebär både sparade resurser och större nytta för kunden, skriver forskare vid Luleå tekniska universitet.

Nyligen lanserade regeringen en ny klimatreform med nollnettoutsläpp av växthusgaser som målsättning. En avgörande utmaning för att nå klimatmålet till 2045 handlar om hur vi med begränsade resurser kan tillfredsställa människors behov och förbättra välfärden för en ökande befolkning – utan att försämra miljön. Stora vinster i resurseffektivitet kan göras genom att ersätta nuvarande linjära affärsmodeller med cirkulära prestandabaserade, där funktion levereras i stället för produkter.

I dag görs affärer fortfarande i huvudsak på traditionellt sätt, där företag försöker optimera lönsamheten med hjälp av försäljning av produkter med tillhörande eftermarknad. Tio års forskning vid Luleå tekniska universitet har kunnat visa på signifikanta hållbarhetsvinster när företag i stället utvecklar, säljer och ansvarar för tillgänglighet av funktion.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här