Opinion

”Köparens ansvar kräva hållbara transporter”

Foto: Hasse Holmberg / TT

DEBATT. Mindre tidspress, högre miljökrav från köparen och en statligt subventionerad miljölastbilspremie skulle ge fler miljövänliga transporter, skriver forskare från IVL Svenska Miljöinstitutet, Chalmers och Göteborgs universitet.

Transportsektorn brukar lyftas fram som det område där det är mest angeläget att ställa om till fossilfrihet, och det gäller i hög grad näringslivets godstransporter. Men det är ingen enkel uppgift. Godstransporterna på landets vägar stod under 2015 för en dryg tredjedel av sektorns totala koldioxidutsläpp.

Makten över godstransporterna ligger till stor del hos de företag och organisationer som köper transporttjänster – och inte som man kan tro hos speditörer, åkerier, tågoperatörer och rederier. Det är dessa transportköpare som bestämmer vad de vill betala och när godset ska vara framme; faktorer som har stor betydelse för hur transporterna utförs.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här