Opinion

”Klimatpolitik är mer än bara snabbtåg”

Programledare Camilla Kvartoft och Mats Knutson ledde partiledardebatten i SVT:s Agenda. Foto: Fredrik Sandberg / TT
Foto: Alamy

LÄSARBREV. Satsa på flyg med biobaserat jetbränsle. Det blir mycket billigare än snabbtåg, ger upphov till större minskningar av utsläpp av fossil koldioxid och ger jobb och tillväxt i glesbygd. Varför debatteras inte detta i media, undrar Andreas Eklund, Ecopar AB.

Jag såg på partiledardebatten i häromveckan. Det verkar som om SVT tror att ”Klimatfrågan” kan reduceras till om vi ska ha snabbtåg eller ej. Inte heller någon av partiledarna försökte nyansera klimatdebatten.

Om den volym jetbränsle som används i Sverige per år, cirka en miljon kubikmeter det vill säga en miljard liter, skulle tillverkas ur biprodukter från svensk skog och jordbruk istället för ur råolja, så skulle flyget bli miljövänligt. Om det skulle kosta ca 10 kronor per liter mer än vad råoljebaserat jetbränsle kostar, så är det en extra kostnad på 10 miljarder kronor per år.

Det ska jämföras med kostnaden för snabbtåg, som ändå bara går mellan Sveriges tre storstäder och några städer till, och inte till och från resten av världen som flyget gör. Snabbtåg kostar 300 miljarder kronor. Om det tar 10 år att bygga, blir det 30 miljarder kr/år. Det är vad till exempel försvaret kostar per år.

Tillverkning av jetbränsle i Sverige skulle ge arbeten, ekonomisk tillväxt i glesbygden och minskad import av dyr råolja och av jetbränsle. Svenska raffinaderier tillverkar för lite jetbränsle i dag för att täcka Sveriges behov.

Trots att biobaserat jetbränsle blir så mycket billigare än snabbtåg, ger upphov till större minskningar av utsläpp av fossil koldioxid (CO2), löser flygets klimatproblem och ger jobb och tillväxt i glesbygd, så debatteras det inte alls i media i dag.

Andreas Eklund, civilingenjör i kemi/materialteknik, EcoPar AB

Källor: Branschorganisationen Svenskt Flyg, Riksdagens utredningstjänst, Trafikverket.