Klimatforskare hör till dem som flyger mest

2015-12-07 16:54 Susanna Baltscheffsky  

#5 KLIMATBLOGGEN. I Paris går klimatmötet in på upploppet. Miljöministrarna är på plats för att lösa de svåraste frågorna som återstår i avtalstexten för att ett global klimatavtal ska bli av.

De franska arrangörerna har avsatt en hel arbetsvecka för ministrarna, i stället för ett par, tre dagar vid tidigare Cop- konferenser. (Cop betyder Conference of the Parties, och parterna i det här fallet är de som har ingått i FN:s klimatkonvention från 1992)

Det är en smart planering, med tanke på att det alltid är för många punkter som länderna är oeniga om för att klara av på några dagar.

Så är det även i Paris. Utkastet till avtal är nu på 48 sidor och innehåller över 900 "square brackets" dvs fyrkants-parenteser. En för varje formulering man ännu inte har enats om.

Så räkna med att konferensen kommer gå på övertid till åtminstone lördag kväll, troligen behövs även natten mot söndag. Om det finns ett avtal då eller inte är fortfarande en öppen fråga.

Miljöminister Åsa Romson har utsetts att leda förhandlingarna i en av de tuffare frågorna - klimatanpassning. Det är en svår uppgift hon har, tillsammans med Bolivias miljöminister, vilket ska ses som ett erkännande för Åsa Romson och för Sveriges engagemang för utvecklingsländer.

Enligt konferensens egna siffror är det 25 000 officiella delegater i Paris, från regeringar, FN-organisationer och miljöorganisationer. Hur mycket utsläpp orsakar inte deras resor, inte bara till Paris och hem utan även i samband med en uppsjö förberedanden möten?

Frågan brukar dyka upp, särskilt när Cop-mötena har hållits på Bali, i Cancun, Buenos Aires och andra exotiska platser.

Svaret är 2 ton koldioxid per person och år. Siffran gäller i alla fall för klimatforskare som reser för att möta andra klimatforskare och diskuterar hur utsläppen ska minska och klimatet räddas.

2 ton CO2 per år är den nivå som var och en av jordens människor har "rätt" att släppa ut om tvågradersmålet ska uppnås, alltså att den höjningen av medeltemperaturen ska begränsas till max två grader. Men forskare, som tillhör kategorin storflygare, gör av med den mängden bara på sina resor.

De här beräkningarna togs upp av fyra debattörer, varav tre är klimatforskare, på SvD Brännpunkt i fredags: Johan Gärdebo, Mattias Höjer och David Nilsson, alla från KTH. Den fjärde var Kristoffer Soldal från Humanistiskt initiativ.

Det finns ett uppenbart dilemma som alltför sällan diskuteras: "Vanligare är att flygandet ses som en nödvändighet. För att få forskningspengar behöver du bidra till forskarsamtalet och stärka din internationella position." skriver de.

Forskarna anser att det är dags för deras eget skrå att öppet och ärligt börja diskutera sitt ohållbara resande. De uppmanar forskningsråd, institut och ministrar att hitta nya samarbetsformer för forskare som innebär mindre resande.

De har en poäng. Och det är sunt att lyfta frågan, om inte annat för klimatforskarnas egen trovärdighet i sitt agerande. Om det är så viktigt att begränsa sina utsläpp, varför kan då forskarna fara och flyga? Det gäller förstås även den stora cirkusen kring de årliga klimatkonferenserna.

Jag har full förståelse för behovet att mötas, både för att förhandla svåra frågor och för att diskutera vetenskapliga idéer och modeller.

Men att våga formulera problemet är ett bra första steg mot en lösning.

 

Läs fler delar av Klimatbloggen här:

Vem blir energiteknikens superentreprenör?

USA:s tröga klimatpolitik var inte alltid så usel

Förvirrat om Kinas utsläpp

Tekniken som minskar klimatutsläppen

Utsläppen sjunker, men inte tillväxten

Konferensens sista suck. Eller?

Klimatavtalet är starten på nya investeringar

Fiaskot i Köpenhamn blev succé i Paris 

Susanna Baltscheffsky

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt