Opinion

”Klarar Nevs att ta sig till marknaden?”

Kalle Anrell, Ny Tekniks t f chefredaktör.

LEDARE. Frågorna kommer att hänga i luften till dess att Nevs bil är ute på marknaden, konstaterar Ny Tekniks t f chefredaktör Kalle Anrell.

Nevs är Trollhättans mest kända bolag, tillsammans med flygmotortillverkaren GKN Aerospace. Orten har efter Saabs konkurs 2011 utvecklats till en svensk elbilsmetropol. Många små företag har utnyttjat den kompetens och det stora nätverk som fanns hos Saab. Det bubblar av optimism, mycket tack vare kinesiska pengar.

Nevs har varit en diskussionspunkt på många redaktionsmöten hos oss de senaste åren. Vad är det som gör att de får fortsätta med utvecklingen av en elbil utan att sälja några bilar? Varför jobbar fler hundra ingenjörer utan att kunna visa upp offentliga resultat månad efter månad?

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här