”Inför rejäl skrotningspremie för fossilbilar”

2016-01-05 08:39  
45 000 bilkadaver matas varje år in i kvarnen i Halmstad. När gripklon greppar en kaross låter det som när en konservburk knycklas ihop. Och det ser lika lätt ut. Foto: Jörgen Appelgren

DEBATT. Använd den höjda fordonsskatten till att stimulera övergången till fossilfri biltrafik. Det föreslår Gunnar Erlandsson som påminner om att det finns ett Sverige även utanför storstäderna.

Enligt finansdepartementets beräkningar uppgår nu fordons- och bränsleskatterna till ungefär 45 miljarder per år. De nyligen införda höjningarna av bränsleskatterna motsvarar 3,9 miljarder under 2016. Något av detta borde kunna användas till att stimulera övergången till ”fossilfri” drift. Allt annat är ett svek mot svensk miljö och internationella miljömål.

Många debattörer är storstadsmässigt förblindade och föreslår bara utbyggnader av kollektivtrafiken som enda lösning på de nya energimålen. Det finns ju ett Sverige utanför storstäderna där kollektiv trafik med rimlig turtäthet aldrig kan bli ekonomiskt försvarbar. Därför bör satsningar även göras på bilsidan genom kraftiga styrmedel som gynnar en snabb omställning till fossilfri drift.

I norsk politik har man gjort storsatsningar med flera förmåner för elbilar och hybridbilar. Om svensk miljöpolitik skall vara trovärdig bör liknande eller bättre förmåner införas för både nybilsköpare och för de som köper en begagnad ”supermiljöbil” eller som skrotar en ”fossilbil”.

Jag föreslår:

1. Momsfrihet vid köp av ”miljöbil” som går att köra enbart på el (=nollutsläpp) minst 5 mil på en laddning. Alternativt bör supermiljöbilspremien ökas till en nivå motsvarande momsen för att ge en bättre stimulanseffekt. Både laddhybrider och rena elbilar bör få samma ökning av supermiljöbilspremien.

2. Kraftigt reducerad fordonskatt eller skattefrihet i fem år efter inköp av en ny eller begagnad ”miljöbil” som går att köra enbart på el (=nollutsläpp) minst 5 mil på en laddning.

3. Upplåt bussfiler till alla el- och hybridbilar när de kör helt på el.

4. Premiera utbyggnad av gynnsamt belägna parkeringsplatser med laddstolpar (1-fas), till exempel på arbetsplatsparkeringar, i parkeringshus och vid stormarknader.

5. Satsa på utveckling av internationellt standardiserade snabbladdningsstationer (3fas). Ge uppdrag till ISO/SMS = Svensk Mekan Standard att styra upp detta.

6. Styr upp utbyggnaden av laddstationer så att energibolagen inte får fria händer att skinna elbilsägarna.

7. Godkänn rotavdrag eller inför subventioner för anskaffning och installation av egen laddningsutrustning.

8. Satsa på utveckling av internationellt standardiserad elmatning för tunga fordon på högt belastade vägar (el-motorvägar). Ge uppdrag till ISO/SMS = Svensk Mekan Standard att styra upp detta.

9. Premiera utveckling och anskaffning av bussar och lastbilar med hybrid- eller helelektriska drivlinor. Med befintlig batteriteknik kan stadsbussar köras med laddning endast vid ändhållplatserna, se http://hybricon.se/word/projects/elbussar/

10. Inför rejäl skrotningspremie till de bilägare som skrotar en ”fossilbil”.

11. Lokalproducerad etanol (E85), biodiesel och biogas bör naturligtvis återigen göras attraktiva genom att ge en skattereduktion som motsvarar nuvarande moms på respektive bränsle.

Gunnar Erlandsson, Boxholm

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt