”Inför programmering på schemat”

2012-11-06 07:15  

DEBATT. Sverige är hopplöst efter. Det krävs en offensiv satsning i skolan på programmering, redan tidigt i årskurserna. Varför inte se det som ytterligare ett språk – vid sidan av modersmål? undrar debattörerna.

Systemutveckling och programmering är grunden i den innovation och tillväxt som sker idag. Om Sverige ska kunna behålla och stärka sin konkurrenskraft behöver vi fler kunniga systemutvecklare. Dessutom krävs det entreprenörer som kan programmering för att skapa framgångsrika företag. En väg är att införa programmering som ett naturligt inslag i grundskoleutbildningen.

De flesta företag är i dag it-företag. De som tidigare varit ekonomibolag eller distributionsbolag har på kort tid övergått till att vara it-bolag med ekonomi- eller logistikinriktning. Speciellt bland dagens nystartade företag utgör it- och systemutveckling oftast själva kärnverksamheten.

Ändå har skrämmande många fortfarande en industriell syn på sin verksamhet. De tror att det går att standardisera sig till konkurrensfördelar – på samma sätt som det gick att konkurrera med hjälp av det löpande bandet i början av 1900-talet.

Men de som köper standardsystem kommer aldrig bli bättre än andra som har samma system. Och de som lägger ut sin systemutveckling på företag, med utvecklare i till exempel Indien eller Baltikum, riskerar att tappa strategisk kompetens.

Om vi i Sverige fortsätter att se systemutveckling som ett nödvändigt ont är det bara en tidsfråga innan företag i olika branscher slås ut. Konkurrenter som inte fanns i går kan dyka upp från de mest oväntade håll. Fördelen med mjukvaruutveckling är att stora framsteg kan komma snabbt utan att det kräver särskilt mycket resurser i form av mankraft eller råvaror. I stället är det kompetens och nytänkande som är avgörande.

Det är därför det är möjligt för enskilda personer eller små grupper att komma upp i en omsättning på miljontals kronor. Minecraft, Wordfeud och Angry Birds är några exempel på sådana satsningar.

Länder som Estland, som redan i dag ligger långt framme när det gäller programmering, verkar ha insett värdet av att höja kompetensen på det här området. Nyligen läste vi att de inför ett nytt utbildningsprogram som innebär att alla elever ska lära sig programmera. Målet är att omvandla barnen från teknikkonsumenter till teknikutvecklare. Lärare utbildas och it-företag involveras för att ge en så adekvat undervisning som möjligt.

Sverige är hopplöst efter. Sverige behöver också fler som kan programmera och skolan är ett bra forum för att intressera för programmering tidigt. Varför inte se programmering som ytterligare ett språk – vid sidan av modersmål och främmande språk som engelska?

Det behövs goda kunskaper inom systemutveckling för att företagen ska våga flytta fram gränsen och börja experimentera. Först då kan de förändra verksamheten med hjälp av mjukvaran. I stort sett alla företag och organisationer skulle behöva en intern avdelning för systemutveckling och även företagsledningen skulle vara betjänt av grundläggande kunskaper i programmering.

De här frågorna angår hela Sverige. Vi har chansen att bereda vägen för framgångsrika företag som konkurrerar med mjukvaruutveckling som medel. Det gäller bara att vi bestämmer oss: Vill vi spela för att inte förlora kan företagen fortsätta att satsa på standardsystem och på outsourcing av sin it-kompetens. Vill vi däremot spela för att vinna krävs en offensiv satsning på att höja våra programmeringskunskaper. Att införa programmering på schemat tidigt i årskurserna är ett steg i rätt riktning.

Daniel Brolund, Ola Ellnestam, Joakim Ohlrogge, Agical

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt