Opinion

”EU:s krav slår undan benen för ett fossilfritt Sverige”

EU-kommissionens inriktning mot elektrifiering och effektivisering av fordonsflottan kommer inte att göra oss fossilfria till 2030, enligt debattören. Foto: Rick Bowmer/TT

DEBATT. Att blanda in biodrivmedel i det fossila bränslet är den enda realistiska vägen mot fossilfria fordon. Men EU:s regler innebär att bensin och diesel kommer att fylla tankarna långt efter 2030, enligt Ulf Svahn, SPBI.

Drivmedelsbranschen arbetar aktivt med att minska påverkan genom byte från fossilt bränsle till biodrivmedel. Räknat enligt EU:s förnybarhetsdirektiv uppgår andelen biodrivmedel i svensk transportsektor 2014 till 18,7 procent och beräknas öka under 2015. Sveriges mål för 2020 är 10 procent. Sverige måste därmed betraktas som ett framgångsexempel.

Det uppnådda resultatet är en konsekvens av ett systematiskt arbete inom branschen och en långsiktig inriktning i politiken med styrmedlet skattenedsättning för hållbara drivmedel, vilket gett de ekonomiska förutsättningarna för förskjutningen. Dessa har skapat tillräcklig tilltro till den politiska viljan för att kunna göra investeringar i produktionsanläggningar för såväl etanol, HVO (Hydrerade Vegetabiliska Oljor) och RME (Rapsmetylester) som biogas.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här