Opinion

”Ericsson-recept: lokal utveckling för global marknad”

Ericssons vd Jan Frykhammar och Ulf Ewaldsson, teknik- och strategichef, under pressträffen på Ericssons huvudkontor i Kista utanför Stockholm. Där bekräftade Ericsson att 3 000 tjänster i Sverige försvinner. Foto: Maja Suslin / TT

DEBATT. Ericsson behöver ledarskap och affärsmannaskap av nytt slag, utan arrogans och med öppen inställning till samarbeten inom Sverige, skriver Christer Asplund, fd näringslivsdirektör i Stockholm och Magnus Fransson, fd Ericssonare.

Det är med oro vi följer Ericssons utveckling. Sverige har under lång tid kunnat njuta av det faktum att ett världsledande företag inom den starka tillväxtbranschen IT har haft så stor andel av sin forskning och utveckling koncentrerad till Sverige. Ericssons nära relation till Sverige har gjort oss till ett framgångsrikt IT-land. I kölvattnet av Ericsson har det utvecklats talang- och tillväxtföretag som kanske i framtiden blir nya Ericssonbolag, med lika stor roll som Ericsson en gång spelade.

Sedan lång tid har Ericsson dock sakta retirerat från Sverige vilket varken bidragit till tillväxt eller utveckling för Ericsson.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här