”Digitaliseringen kräver ny politik”

2014-12-10 11:00  

DEBATT. De senaste 20 åren har fyra av fem nya jobb skapats i småföretag. Det är där de nya jobben finns, inte i storföretag där digitaliseringen i stället leder till rationaliseringar, skriver Elisabeth Thand Ringqvist, Magnus Lundin och Per Strömbäck.

Den politiska enigheten om att Sverige inte ska konkurrera internationellt med låga löner och dåliga arbetsvillkor är i det närmaste total. Vår konkurrenskraft ska i stället finnas i kunskap, kompetens, entreprenörskap och innovation. Det är en tanke som det är lätt att ställa sig bakom, men som måste leda till politisk handling för att vara något mer än en vision.

De senaste 20 åren har fyra av fem nya jobb skapats i småföretag. Många av de jobben har uppstått som en följd av nya affärsidéer och innovationer.

Enligt rapporten Eurapp från EU-kommissionen i februari 2014 beräknas app-ekonomin sysselsätta fem miljoner människor i Europa redan 2018. Den bedömningen är bara ett exempel på att tillväxten i sysselsättning och inkomster sker i små, växande företag som skapar innehåll och tjänster, inte i storföretag där digitaliseringen snarare driver rationaliseringar.

Vi efterlyser en samlad digital strategi, som går bortom symbolfrågorna om surfplattor i skolan och bredband i hela landet. Hur viktiga dessa frågor än är, så kräver digitaliseringen mer än så i form av ny politik. Vi ser åtminstone sex rubriker som riksdag och regering måste ta sig an.

1 En breddad syn på innovation som inkluderar småföretag och annan innovation än traditionella tekniska patent, som nya affärsmodeller, digitalt innehåll och distributionsformer. Slutsatsen bör vara att innovationssystemen utformas så att små innovativa digitala företag kan ta del av dem på lika villkor.

2 Förbättrade finansieringsvillkor där offentliga och privata aktörer samverkar för att bättre förstå de digitala entreprenörerna, som ofta saknar både affärsplan och kunder när de startar. Sveriges regionala innovationsmiljöer kan användas för att kanalisera utvecklingskapital till lovande bolag. Det betyder också att statliga insatser för att främja internationalisering måste utvecklas från insikten att dagens, ofta digitala, småföretag är ”born globals” och kräver system som fungerar för dem.

3 Stärkt digital kompetens genom utbyggnad av relevanta utbildningar och tidiga satsningar på att stärka ungas intresse för it, inte minst för att locka fler tjejer till de digitala branscherna, som har minst lika mycket med kreativa ämnen som med teknik att göra. Kanske är det dags att ta till sig Kodcentrums och Geek Girl Meetups vision om att kod ska vara ett språk som är lika naturligt som alla andra att behärska.

4 Infrastruktur i yttersta världsklass genom att fullfölja utbyggnaden av fiber i hela landet. Det är också dags att ta steget från att tänka på bredband som ”konsumtion”, där hastigheten till hemmet är det viktigaste. Lika viktigt är att tala om möjligheten till ”produktion”, där hastigheten från hemmet är minst lika viktig.

5 Ekonomiska förutsättningar som stimulerar entreprenörskap genom en grundlig översyn av de unikt höga svenska entreprenörsskatterna. 3:12-reglerna driver i dag framgångsrika entreprenörer med kapital, kunskap och affärsidéer utomlands. De gör det svårare att rekrytera medarbetare i tidiga faser därför att optioner beskattas som lön. Ska Sverige klara sig i en entreprenörsdriven global ekonomi måste det till en översyn av entreprenörsskatterna med sikte på att vi ska ha globalt attraktiva skatter för entreprenörer, inte bara för huvudkontor.

6 Ett internationellt regelverk som gör det möjligt för småföretag att konkurrera på lika villkor. I de pågående frihandelsförhandlingarna med USA måste de digitaliserade småföretagens möjligheter lyftas särskilt. Svenska digitala företag måste få samma rättsliga förutsättningar för att skydda sina digitala produkter och tjänster från olika former av intrång och hack som konkurrenter i andra länder.

Vi behöver nu gemensamt formulera förutsättningarna för att Sverige också i framtiden ska vara ett attraktivt land för att utveckla nya och innovativa it-tjänster, inte minst inom den snabba digitaliseringen av nöjen och media. Jobben kan bli många fler om politikerna vill.

Elisabeth Thand Ringqvist, vd Företagarna.

Per Strömbäck, talesperson Dataspelsbranschen.

Magnus Lundin, vd Swedish Incubators & Science Parks.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt