Opinion

”Digitala kurser begränsas på analoga universiteten”

Foto: Pixabay
Nils Karlson
Christian Sandström

DEBATT. Ny teknik har en omstörtande potential att utveckla lärandet men det krävs omorganisation för att utveckla onlinekurser och andra nya undervisningsformer, skriver Nils Karlson, Ratio och Christian Sandström Ratio och Chalmers.

Häromveckan presenterade Universitetskanslerämbetet en rapport där man på uppdrag av regeringen utreder hur öppna nätbaserade kurser kan inkluderas i svensk högre utbildning. Grundinställningen till så kallade MOOCs, Massive Open Online Courses, är positiv och det finns flera konkreta förslag för att underlätta digitaliseringen av den högre utbildningen.

Problemet ligger snarare i uttalat fokus på etablerade universitet och institutioner som gör att rekommendationerna aldrig kan få annat än begränsad effekt. Digital teknik har en omstörtande och utvecklande potential vad gäller pedagogik, tillgänglighet, flexibilitet och därmed behöver nya organisationsformer bejakas.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här