Opinion

”Digital teknik - blind fläck för Trafikverket”

Våga dra nytta av ledigt utrymme i trafiksystemet. Bussar förmedlar mångdubbelt fler trafikanter än blandad trafik. Gynna transportslag som gång, cykel, kollektivtrafik och samåkning, uppmanar debattörerna. Foto: Hasse Holmberg/TT
Karolina Isaksson forskningsledare vid VTI och adjungerad professor i samhällsplanering med inriktning mot policy och hållbarhetstransitioner vid KTH.
Anders Gullberg, tidigare adjungerad professor med inriktning på urbana infrasystem vid KTH. Foto: Orlando G Boström

DEBATT. Trafikverket sprider en slentrianmässig bild av att det råder brist på vägar i Stockholm. Det är i stället brist på analys som råder. Den snabba digitaliseringen skapar helt nya förutsättningar att undvika trängsel, enligt Karolina Isaksson VTI och Anders Gullberg, KTH.

Trafikverket region Stockholm bjuder in till dialog om "Framkomlighetsprogram” för Storstockholms huvudvägnät. Flera lovvärda ambitioner formuleras och konsekvent arbete för minskade koldioxidutsläpp, ökad andel kollektivtrafikresor, god tillgänglighet och förbättrad framkomlighet pekas ut som ”betydande utmaningar”. Trafikverket konstaterar också att det inte går att bygga ikapp efterfrågan.

Men i sina förslag kör Verket vidare i gamla hjulspår. Fordonens framkomlighet, inte trafikanternas tillgänglighet, är i fokus. Prognoser med självförstärkande inslag styr fortfarande tänkandet och eftersträvade mål försvinner i fjärran.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här