Opinion

”Det måste löna sig att välja rätt”

Låt de som väljer att göra fel betala till dem som gör rätt vad gäller miljöbilar, anser Joachim Skoogberg och Olle Johansson, Power Circle. Foto: Scanpix

DEBATT. Om Sveriges fordon ska rulla utan fossila bränslen år 2030 krävs helt andra åtgärder än dagens. Låt de som väljer att göra fel betala till dem som gör rätt. Och se till att miljövänliga tjänstebilar lönar sig även för företaget, det föreslår Joachim Skoogberg och Olle Johansson, Power Circle.

För att Sverige skall lyckas med målsättningen att uppnå en fossiloberoende transportsektor 2030 krävs att flera incitament samverkar. Power Circle menar att med tre långsiktiga spelregler kan förutsättningar etableras för att lyckas med omställningen. Fordonsbeskattningen måste tydligt och kontinuerligt premiera de som gör rätt val – det skall vara lätt att göra rätt!

Dagens system där miljöbilar undantas från fordonsbeskattning i fem år styr fel. En miljöbil släpper relativt sett ut lite CO2 och får med skattebefrielsen i realiteten en begränsad subvention då skattekostnaden redan innan subventionen är låg. Den ”miljöbil” som i dagens system får störst subvention är snåla dieselbilar som på grund av att de är just dieseldrivna har en betydligt högre fordonsskatt innan subventionen. Det nuvarande systemet subventionerar alltså de smutsigaste miljöbilarna mest vilket kan avhjälpas genom att slopa skatteundantaget för miljöfordon.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här