Opinion

”Det handlar om så mycket mer än klordoppad kyckling”

Svenskar räds kycklingar doppade i klor och USAs konsumenter oroar sig för galna kosjukan. Sveriges konsumenter föreslår ett transatlantiskt system som snabbt kan identifiera smittkällor i mat och ge information om leveranskedjan. På bilden syns Kravmärkta kycklingar från Bosarp i Skåne. Foto: Bosarp
Örjan Brinkman, ordförande Sveriges Konsumenter samt för BEUC, The European Consumers Organisation

DEBATT. Handelsavtalet mellan EU och USA handlar om mycket mer än klordoppade kycklingar. Europeiska och amerikanska konsumenters intressen måste sättas främst och förslagen måste redovisas öppet. Utan insyn inget inflytande, skriver Örjan Brinkman, Sveriges Konsumenter.

Idag förhandlar EU och USA om ett frihandelsavtal, Transatlantiskt partnerskap för handel och investeringar (TTIP), som utformas för att underlätta affärsmässig verksamhet mellan världens två största ekonomier. Huvudmålet är att minska kostnaderna för företagen genom att ta bort handelshinder.

Självklart är det så att ett frihandelsavtal kan gynna den europeiska konsumenten. Det ger lägre priser och ett bredare utbud av produkter att välja mellan för mer än 800 miljoner konsumenter.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här