Opinion

”Bristande kompetens riskerar tågkvaliteten”

LÄSARBREV. Den järnvägstekniska kompetensen i Sverige håller på att försvinna, vilket innebär en stor risk inför kommande upphandlingar, skriver ingenjören Tomas Larsson.

Nyligen publicerade SJ sina planer för nästa generation fjärrtåg. Frågan har diskuterats under en längre tid och de gamla X2000-tågen, som beställdes sensommaren 1986, har börjat få ålderskrämpor. Ett annat problem är att den järnvägstekniska kompetensen i Sverige håller på att försvinna, vilket innebär en stor risk inför kommande upphandlingar.

SJ har sedan 1950-talet satt ett antal generationer fjärrtåg i trafik. De första generationerna hade oftast separata lokomotiv, främst Ra och Rc, och personvagnar. Så sent som under mitten av 1980-talet levererades konventionella, elektriska tåg till SJ med en låg investeringskostnad.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här