Opinion

Bränslecellen är redo att rulla

Ny Tekniks chefsredaktör Susanna Baltscheffsky.

LEDARE. En av de mest uppmärksammade artiklarna på nyteknik.se förra veckan handlade om att både Vattenfall och Fortum börjar ta betalt av elbilsförare för att snabbladda vid deras stolpar. Bägge elbolagen tar 90 kronor för snabbladdning i 30 minuter.

Publicerad

Intresset för elbilar är stort, även bland folk i allmänhet. De anses vara ett bra miljöalternativ, tekniken att ladda med el är lätt att förstå och många biltillverkare har batteri- eller hybrid­modeller på marknaden.

Tillsammans med förnybara bränslen, som etanol och biogas, så uppfattas elbilen som det mest realistiska alternativet till den fossila personbilen. Men nu tar bränslecellsbilen matchen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här