Opinion

”Branschen är stoppkloss för elbilen”

SÖDERTÄLJE 20130527 Elbilen Nissan Leaf lanserades för två år sedan. Nu kommer uppdateringen med över hundra förändringar, de flesta under skalet. Foto: Jessica Gow / SCANPIX

REPLIK. Brist på snabbladdare bromsar elbilen och att elbilsproducenterna inte vill göra elbilar som kan laddas under långkörning via solceller, biogas eller etanol, enligt Johan Ehrenberg.

Det finns två saker som bromsar elbilarnas spridning. Det ena är bristen på snabbladdare så fort man vill åka längre. Det andra är elbilsproducenternas ovilja att göra elbilarna så de kan laddas under långkörning via solceller eller biogas eller rentav etanol.

Det är varken teknik eller kostnaden som är problemet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här