Opinion

"Borgs bensinvinst borde gå till biogas"

Försäljningen av etanolbränslet E85 har varit rekordhög 2011, men det beror på en gynnsam prisrelation till bensin. Även om en del debattörer tror att etanolens ”miljö-rykte” spelar in är det i verkligheten ”mest mil för pengarna” som har varit utslagsgivande. Foto: Scanpix samt Volvo
Finansminister Anders Borg. Foto: Scanpix

DEBATT. Villkoren för produktion av biogas är i dag så osäkra att flera aktörer avvaktar med investeringsbeslut. Både miljön och klimatet blir förlorare och vi riskerar att Sverige går miste om många nya gröna jobb. Anders Borg borde använda momsen från bensin- och dieselförsäljningen till stöd för biogas, skriver Anders Mathiasson, vd Energigas Sverige.

Bensinpriset närmar sig rekordnivåer på uppemot 16 kronor litern. Dieselpriset följer tätt efter. Det ger många bilägare rysningar, men det är sannolikt något som blir allt vanligare. Politisk oro och minskade oljetillgångar gör att priset på olja stiger. Tiden med billiga fossila bränslen är över.

Prishöjningarna är en god affär för staten. I takt med att bensin- och dieselpriset höjs, så höjs också statens momsintäkter. Bara sedan höstbudgeten förra året har bensinpriset gått upp 1,60 kronor litern och dieselpriset med 1,90 kronor litern. Bensinmomsen har därmed ökat med cirka 30 öre och dieselmomsen med närmare 40 öre. Detta har gett staten 184 miljoner kronor extra i rena momsintäkter, jämfört med om höstens prisnivåer hade legat kvar. Räknat på hela året fick staten in hela 500 miljoner kronor extra i momsintäkter under 2011.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här