"Borgs bensinvinst borde gå till biogas"

2012-04-10 06:12  

DEBATT. Villkoren för produktion av biogas är i dag så osäkra att flera aktörer avvaktar med investeringsbeslut. Både miljön och klimatet blir förlorare och vi riskerar att Sverige går miste om många nya gröna jobb. Anders Borg borde använda momsen från bensin- och dieselförsäljningen till stöd för biogas, skriver Anders Mathiasson, vd Energigas Sverige.

Bensinpriset närmar sig rekordnivåer på uppemot 16 kronor litern. Dieselpriset följer tätt efter. Det ger många bilägare rysningar, men det är sannolikt något som blir allt vanligare. Politisk oro och minskade oljetillgångar gör att priset på olja stiger. Tiden med billiga fossila bränslen är över.

Prishöjningarna är en god affär för staten. I takt med att bensin- och dieselpriset höjs, så höjs också statens momsintäkter. Bara sedan höstbudgeten förra året har bensinpriset gått upp 1,60 kronor litern och dieselpriset med 1,90 kronor litern. Bensinmomsen har därmed ökat med cirka 30 öre och dieselmomsen med närmare 40 öre. Detta har gett staten 184 miljoner kronor extra i rena momsintäkter, jämfört med om höstens prisnivåer hade legat kvar. Räknat på hela året fick staten in hela 500 miljoner kronor extra i momsintäkter under 2011.

Samtidigt som priserna på bensin och diesel stiger ökar efterfrågan på flera förnybara drivmedel. Efterfrågan på biogas, ett av de mest miljövänliga drivmedlen, ökar framförallt inom fordonssektorn. Men produktionen av biogas har endast ökat marginellt. Villkoren och lönsamheten för produktion av biogas är i dag så osäker att flera aktörer – stora som små – avvaktar med att ta nödvändiga investeringsbeslut. Det förlorar miljön och klimatet på. Dessutom riskerar Sverige att gå miste om många nya gröna jobb.

Att biogasproduktionen inte ökar är i längden ohållbart om de förnybara drivmedlen ska kunna stärka sin ställning på marknaden, vilket är nödvändigt om miljö- och klimatpåverkan ska minska och regeringens målsättning om en fossiloberoende fordonsflotta ska kunna uppnås till 2030. Lösningen på problemet finns nära till hands!

Genom att använda de momsintäkter som stigande bensin- och dieselpriserna ger skulle staten kunna stötta biogasproduktionen i landet. Anders Borg skulle redan nu kunna ge klartecken till att införa det efterfrågade stödet av småskalig gårdsproduktion av biogas – där potentialen är som störst – med 20 öre per producerad KWh.

I dag produceras cirka 50 GWh gödselbaserad biogas inom lantbruket. På den nivån skulle ”20-öringen” endast kosta staten cirka tio miljoner kronor. Men om stödet trappas upp till 60 miljoner kronor årligen skulle produktionen kunna öka hela sex gånger på bara några år till 300 GWh. Räknat på tre år skulle stödet uppgå till uppemot 180 miljoner kronor – pengar som Anders Borg redan har tjänat in sedan höstens prisökningar på de fossila bränslena.

Beloppet är blygsamt. Men potentialen är enorm, på sikt uppemot 1 500 GWh. Ett sådant stöd skulle ge stora miljövinster – minskad klimatpåverkan, miljövänligare transporter och uppvärmning, samt ökad användning av biogödsel som i sin tur minskar både användning av konstgödsel och övergödningen av vattendrag och hav. Dessutom ger det möjlighet att utveckla ny teknik och nya företag, vilket ger fler jobb och ökade exportintäkter.

Danmark, Nederländerna och Tyskland har insett potentialen i biogasutvecklingen och ger kraftfulla stöd för att öka sin produktion. Vårt förslag ligger på betydligt lägre nivåer. Det är ett enkelt, första steg som Borg och regeringen kan ta redan i vårens budget för att främja biogasproduktionen. Många väntar på besked. Pengarna finns. Nu måste regeringen visa att också viljan finns.

Anders Mathiasson, vd Energigas Sverige

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt