Opinion

”Bonus-malus för alla – det ska löna sig att göra rätt”

Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet
Det är helt orimligt att en klimatsmart tågresa kan vara dyrare än att flyga, enligt debattören.

DEBATT. Att låta smutsigt betala till rent måste införas på fler områden än för bilar. Först då kan vi uppnå tuffa klimatmål utan att urholka statskassan, skriver Mattias Goldmann, Fores.

Om ett par veckor antar Sveriges riksdag världens tuffaste klimatmål. Att nå dem kräver att det blir mer lönsamt att göra rätt, vilket bäst uppnås genom att bredda beskattningssystemet, bonus-malus, som nu införs för bilar till att gälla även andra områden. Vi adresserar då två av dagens klimatmässigt mest bekymmersamma systemfel:

1. Det är billigare att göra fel. Sverige, EU och FN har alla antagit principen att förorenaren betalar, ”polluter pays principle”. Men på alltför många områden vet vi att det faktiskt är billigare att göra vad som ur klimatperspektiv är fel, än att välja det grönaste alternativet. Det är ofta dyrare att ta tåget än flyget, nästan alla miljömärkta produkter kostar mer än de konventionella och vid macken betalar man extra för att tanka förnybart i stället för fossilt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här