Övriga nyheter

Zombier sätter Sverige på vr-kartan

Emmanuel Marquez, teknisk chef på svenska spelutvecklaren Starbreeze, testar de egenutvecklade vr-glasögonen Star VR.

Med egen teknik och smart berättande tänker spelutvecklaren Starbreeze koppla grepp om den lilla, men hajpade marknaden för vr-spel.

Publicerad

Jag sitter i en rullstol och kan bara röra på överkroppen. Runt omkring mig ser jag blod. Vi står just i begrepp att ta oss ut från ett hus omringat av zombier. Som tur är utspelar scenariot framför mig bara i vr-glasögonen jag har på mig.

Plötsligt räcker någon mig ett låtsasgevär i den fysiska verkligheten, men jag greppar det helt naturligt i den virtuella och kan efter bästa förmåga försvara mig mot zombier.

Upplevelsen är en del i Starbreeze vr-demo som gjorde succé på årets upplaga av spelmässan E3. Företagets ekonomiska framgång med rånarspelet Payday 2 investeras nu bland annat på att utveckla de egna vr-glasögonen Star VR.

Demon är från ett kommande spel som bygger på zombie-serien The Walking Dead. Min demoinstruktör Emmanuel Marquez, teknikchef på Starbreeze, säger att upplevelsen är så intensiv att jag bara kommer att klara några minuter.

– Inget vr-headset på marknaden var tillräckligt bra, så vi sa att om vi vill bli riktigt bra och förstå vilket innehåll folk kommer att gilla så är det bäst att vi bygger vårt eget, säger han.

Företaget har koncentrerat sig på att ta fram ett headset med brett synfält och bra bildkvalitet. För att klara det krävdes bland annat speciella linser.

Starbreeze vill kunna kontrollera hela kedjan från innehåll, program och hårdvara men letar efter en partner för att sälja glasögonen.

– Vi vill bli en av de största utgivarna när det gäller vr-material. Inte bara för spel utan också för film, säger Emmanuel Marquez.

Det är stora ord i en bransch som hittills domineras av Facebook, Google och Sony men han är övertygad om sin produkts förträfflighet och efter att ha testat kan jag intyga att upplevelsen är speciell.

Gilla Ny Teknik på Facebook