Nya stötdämparen färdig för vägen

Annons

Verktyg

Idén föddes för mer än femton år sedan. Kent Öhlin ville bygga ett helautomatiskt stötdämparsystem som ger föraren känslan av att köra både racerbil och en gammal amerikanare samtidigt. Men det är först nu som systemet är klart för produktion.

Historien som leder från
den ursprungliga idén till en färdigutvecklad produkt är den klassiska storyn. Det har, som alltid, tagit mycket längre tid än beräknat, inte bara för att utvecklingen är tidskrävande. Allt annat måste också stämma, marknaden ska vara redo, alla tekniska delprocesser ska finnas tillgängliga och mer därtill.

I ett litet industriområde mitt i ett villasamhälle utanför Jönköping ligger lokalerna där Öhlins Racing AB har utvecklat sin stötdämpare. Lokalerna är mycket stora, ljusa och öppna, nästan helt fria från mekanisk produktionsutrustning eftersom allt produceras hos underleverantörer. Här har de gått år efter år, samma gäng utvecklingsingenjörer, tålmodigt testande nya prototyper och uthålligt väntat på att alla förutsättningar ska falla på plats för det slutgiltiga genombrottet. För att det skulle ske en dag, det visste de.

Nu är tiden mogen, och produkten har tagit steget från ritbordet till produktion.

- Risken med den här typen av utvecklingsprojekt är att de stannar på ritbordet för länge, det finns alltid någon detalj som kan förbättras, säger projektledaren Henrik Johansson.

Men nu står de inför produktionsstart och flera order är under slutförhandling med företag runt om i världen.

Idén till CES (Continuously Controlled Electronic Suspension) föddes redan på 1980-talet och har utvecklats i olika faser sedan dess. Det var Kenth Öhlin som tillsammans med Tommy Malm, tidigare på Husqvarna Motorcyklar, började arbeta med idén.

I det nya systemet integreras elektronik och hydraulik. Stötdämparna har utvecklats till pumpar som driver oljan genom CES-ventilen, hjärtat i systemet. På bara tio millisekunder har det datoriserade systemet hunnit reagera på informationen från avkännare på olika håll i bilen och skickat ut signaler till de nyutvecklade stötdämparna. En stötdämpare vid varje hjul dämpar den uppkomna rörelsen.


 
Systemet innebär ett sådant nytänkande att de själva fått utveckla det mesta, till exempel ventilen. Det har inte funnits några färdiga delar att vare sig bygga eller testa den med. De har fått utveckla alla kringdelar, som den nya pumpande stötdämparen, elektroniken och all testutrustning. De har till exempel byggt en egen testrigg för bilar där olika funktioner i dämparsystemet testas. Denna utrustning har i sig självt blivit känd över världen och inför säsongen 1996 flögs Michael Andrettis bil (kör i Cart-serien) till Jönköping från USA för att testas. Då var det bra att det fanns gott om utrymme i lokalerna.

Femton år är ändå en ganska lång utvecklingstid. Flera av de ingående komponenterna i CES har tidigare inte var tillräckligt utvecklade och dessutom för dyra. Till exempel accelerometrarna som först nu fått sin förfining tack vare utvecklingen av krockkuddar. Ett annat exempel är lägesgivare som utvecklats under senare år för moderna bromssystem och liknande.

Hårdheten i en vanlig stötdämpare är fast inställd, en kompromiss mellan vad som behövs på släta vägar och gropiga. CES anpassar kontinuerligt dämparens hårdhet till exakt vad som behövs i varje ögonblick. Dämparna görs mjuka för att ta bort stötar och slag, för att i nästa ögonblick vara hårda och förhindra att bilen kränger eller gungar. Det föraren märker är att bilen är stadig som en sportbil vid snabba manövrar men samtidigt komfortabel som en limousin vid normal körning.

I den grupp av utvecklingsingenjörer som funnits med under nästan hela tiden finns Lars Sönsteröd som ansvarat för hydrauliken. Den specialutvecklade ventilen är delvis hans "baby". En annan viktig person är Arnold Nilsson. Engagemanget är inte att ta fel på, ögonen lyser när han visar en genomskuren ventil, i storlek som en liten tändsticksask, och berättar om de olika delarna i det elektroniska systemet, en av hans specialiteter.

- Det är mycket tack vare att eldsjälarna funnits med under nästan hela resan, som gör att vi står där vi gör idag, redo för produktion, säger Henrik Johansson.

Den största delen av produktionen kommer att läggas ut på underleverantörer och samarbetspartners. Monroe, en del av Tenneco Automotive kommer att ta ansvar för hela systemet. Öhlins fokuserar på två delar, ventiltekniken samt de styrprogram som bestämmer när stötdämparen skall vara mjuk respektive hård.

När det gäller tillverkningen av ventilen letade Öhlins i Sverige efter en lämplig underleverantör men tvingades inse att den kompetensen inte fanns inom landets gränser. Nu har de, enligt Henrik Johansson, hittat den mest lämpade - ett japanskt företag.

CES har redan testats på motorcyklar, har suttit på VM-vinnare, men Öhlins har tagit beslutet att i första hand satsa på bilmarknaden eftersom den är så många gånger större. I ett senare skede kommer troligen även system för motorcyklar att börja produceras.

Kostnaden för ett CES-system är dock inte försumbar. Om man jämför med fyra vanliga stötdämpare, normalt à 75 kronor, är dessa betydligt dyrare. I dagens läge kostar hela systemet cirka tretusen kronor, i framtiden tror Henrik Johansson att kostnaden nog kan pressas mot cirka tusen kronor.

Vad gruppen tålmodiga utvecklingsingenjörer i Jönköping gör om CES blir den succé de hoppas och tror återstår att se. Att skiljas från sin "baby", nu mer lik en tonåring på väg att lämna hemmet, är inte helt lätt. Men å andra sidan finns alltid nya mer eller mindre omöjliga utmaningar att ta tag i.

Fakta

ÖHLINS RACING AB
 
Öhlins i Jönköping är en del av Öhlins Racing AB i Upplands Väsby. På utvecklingsavdelningen i Jönköping arbetar sju personer idag.
 
Konkurrenter som tillverkar liknande stötdämparsystem som Öhlins är bland andra Fichtel & Sachs som finns i Tyskland och Delphi i USA.

Av: Ylva Sjönell

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan

Gripen E

Nära 3 miljarder till Super-Jas 2014-2015

Regeringen lägger 2,9 miljarder kronor på utvecklingen av Jas 39 Gripen E i år och nästa år.
-Det här är nödvändigt att göra för att inte påverka andra materielprojekt, säger försvarsminister Peter Hultqvist. 13 kommentarer

Regeringen bromsar rekrytering av toppforskare

Satsningen på att locka toppforskare till Sverige bromsas. Regeringens nya förslag innebär sju till åtta färre elitforskare på svensk mark. 7 kommentarer

Så kan ubåtar gömma 
sig i Östersjöns djup
Genom att utnyttja vattenskikt med olika densitet kan en ubåt undgå upptäckt.

Så kan ubåtar gömma sig i Östersjöns djup

Ubåtsjakt är exceptionellt svår just i Östersjön. 14 kommentarer

Rysshån mot svensk ”ubåtspanik”

Den svenska uppståndelsen kring Försvarsmaktens ubåtsjakt i Stockholms skärgård har skapat rubriker i ryska medier. 20 kommentarer

Hastigt ändrat beslut i ubåts-sökandet

Försvarsmaktens fartyg gick in till kaj – sedan ändrades beslutet. 2 kommentarer

Stefan Löfven

Stefan Löfven: Mer pengar till försvaret

Nya regeringen ökar anslagen. 8

Allan Widman

”Vi måste öka vår nationella säkerhet”

Allan Widmans krav efter upptrappning. 30

Visbykorvett

Militären saknar tekniken

”Kapaciteten försvann med Helikopter 4” säger experten på militärteknik. 83 kommentarer

U-137

Grundstötningen som skakade Sverige

TEKNIKHISTORIA. Plötsligt stod den kärnvapenbestyckade U-137 på grund. 16 kommentarer

Risk för snabb 
polomkastning

Appledator såld
för rekordpris

En av de första datorerna från Apple klubbades på en auktion i New York.

Xylitolet i vanligt tuggummi visar om en person blivit utsatt för radioaktiv strålning.

Tuggummi avslöjar radioaktiv strålning

Vanligt tuggummi med sötningsmedel kan avslöja ståldosen i kroppen. 5 kommentarer

Specialutformade 
utrymmet i Hercules

Specialutformade utrymmet i Hercules

GRAFIK. Om svenskarna som hjälper till i kampen mot ebola själva skulle bli smittade flygs de hem med en unik ambulans inuti ett Herculesplan. 3 kommentarer

Två svårt sjuka i ebola kan vårdas i Linköping

Sverige har endast vårdplatser för två svårt sjuka ebolapatienter. 13 kommentarer

Susanna Baltscheffsky

Ebola sätter oss i ”omvärlden” på prov

LEDARE. Varenda en som ställer upp för att hejda ebolaepidemin visar ett enastående mod. 8 kommentarer

Annons
Solcell

Skatterabatt för solel

60 öre per kWh i skatterabatt är nya regeringens förslag i budgeten. 24 kommentarer

Sverige på hugget med framtidens råvaror

Regeringen öppnar plånboken för att driva innovationsutvecklingen. 4 kommentarer

Nokia Lumia

Microsoft skrotar Nokia

TEKNIKSVEPET. Microsoft har tagit steget. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 6 kommentarer

Mobiltelefonanvändare

Mobilen som får samtal utan SIM

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare löser en gåta i radionätet. 6 kommentarer

Klarnas coola 
bas i Tel Aviv
Klarna

Klarnas coola bas i Tel Aviv

TEL AVIV. Svenska Klarna utformar sitt kontor med grafitti. Ny Teknik besöker Israel. 7 kommentarer

Här görs texten om 
till video automatiskt

Här görs texten om till video automatiskt

Tjänsten Wibbitz klarar tre språk. 1 kommentar

Israel – landet för 4 000 uppstartsföretag

Israel – landet för 4 000 uppstartsföretag

Världsledare vallfärdar till Israel.

Argentinas mål:
Köpa Gripen E

Argentinas mål: Köpa Gripen E

Förhandlingar ska inledas. 13 kommentarer

Jas-plan flög så lågt att minkvalpar dog

Minkfarmare kräver en dryg miljon kronor i ersättning från försvaret. 15 kommentarer

Mats Jansson och Denny Åberg har tagit fram Bofors nya HPM Blackout. Vapnet kommer dock inte att säljas, utan ska användas i tester.

Karlskogas nya vapen som slår ut elektronik

På det gamla Boforsområdet i Karlskoga har ett futuristiskt supervapen utvecklats. 39 kommentarer

Svenska disktrasan räddas

Fabriken i Norrköping sprutar ur sig fler än 600 000 svampdukar per dag. Göran Nilsson står vid en av rullarna som snart ska klippas till i lagom disktrasestorlek.

En enda textilfabrik har överlevt i ”Sveriges Manchester” – tack vare en storsatsning på automation. 8 kommentarer

65-åriga Wettexduken kvar i Sverige

Men många andra anrika innovationer har flyttat till lågkostnadsländer. 6 kommentarer

Varför är jag inte upp och ner i spegeln?

Hur spegelvänder spegeln?

TEKNIKFRÅGAN. Varför blir jag inte upp-och-ner-vänd i spegeln? Har du svaret? 36 kommentarer

DEBATT
”Rör inte riskkapitalet till fordonsindustrin”

”Rör inte riskkapitalet till fordonsindustrin”

DEBATT. Den nya regeringen vill styra över riskkapital från fordonsindustrin till life science, skriver företrädare för Fordonskomponentgruppen. 11 kommentarer

Rekordkretsen 
ger 40 Gbit/s

Rekordkretsen ger 40 Gbit/s

Chalmers och Ericsson slår världsrekord. 6 kommentarer

Lockheed Martin Fusionsreaktor

Forskare: Lockheed Martins fusionsreaktor är skitsnack

Lockheed hävdar ha en fungerande prototyp av en fusionsreaktor om fem år. 23 kommentarer

Lockar med fusionsreaktor

Lockheed Martin säger sig ha gjort ett genombrott. 131 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Här syr vi ihop Under skalet
Här syr vi ihop Under skalet

Här syr vi ihop Under skalet

I det senaste avsnittet av Ny Tekniks webb-tv-serie Under skalet undersöker programledarna Jacob Norrby och Jan Herrlin en symaskin. 1 kommentar

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Xylitolet i vanligt tuggummi visar om en person blivit utsatt för radioaktiv strålning.

Tuggummi avslöjar radioaktiv strålning

Slump blev succé för forskarna. 5 kommentarer

Göteborg - staden som lyft efter fordonskrisen. (Bilden är ett montage)

Ingenjörsstaden som har lyft ur krisen

En lågkonjunktur följdes av en fordonskris. Men nu är det bättre tider. 2

Satelliten Mats.

Satelliten Mats i omloppsbana

Mats ska undersöka vågorna i övre atmosfären. 2

Med den nya tjänsten, där kunden kan installera en Azure-instans i det egna datacentret, kan användarna dra nytta av de misstag Microsoft redan gjort, enligt företagets molnchef Scott Guthrie. ”Allt är förkonfigurerat. Det kommer i en låda”, säger han om tjänsten, som kombinerar hårdvara från Dell och mjukvara från Microsoft.

Microsoft har molnlåda för egna datacentret

Jätten hade träff i San Francisco. 1

Byggare prisas som förebilder

Byggare prisas som förebilder

En veteran och en yngre chef prisade för samhällsbyggnad.

Äggfrysning

Jättar raggar kvinnor med äggfrysning som förmån

Så ska Facebook och Apple locka branschens kvinnor. 9

Microsoft släpper smartklocka.

Microsoft släpper smartklocka

Ska klara två dagar på en laddning. 3

Framtidsplanering

Vad gör du om tio år?

Ingenjörer vill ha trygghet och spännande jobb. Men sen då?

Fast jobb högt på prio-listan

Fast jobb högt på prio-listan

Flexibilitet och fast jobb viktigt för ingenjörer, visar stor enkät.

Bluetooth kräver mer betalt

Bluetooth kräver mer betalt

En inre strid har blossat upp inom organisationen bakom bluetooth. 7

21 skäl att börja träna

21 skäl att börja träna

Så lite krävs för att förlänga livet med fem år. 7

Glues smarta lås.

Här är nya svenska smarta låset

Svenska Glue i Halmstad har lanserat ett smart lås som öppnas med mobilen. 13

Fredrik Karlsson Google

Google snuvade Volvo på segern

Nära gills inte i Ingenjörsbarometern. 1

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se