Nya stötdämparen färdig för vägen

Annons

Verktyg

Idén föddes för mer än femton år sedan. Kent Öhlin ville bygga ett helautomatiskt stötdämparsystem som ger föraren känslan av att köra både racerbil och en gammal amerikanare samtidigt. Men det är först nu som systemet är klart för produktion.

Historien som leder från
den ursprungliga idén till en färdigutvecklad produkt är den klassiska storyn. Det har, som alltid, tagit mycket längre tid än beräknat, inte bara för att utvecklingen är tidskrävande. Allt annat måste också stämma, marknaden ska vara redo, alla tekniska delprocesser ska finnas tillgängliga och mer därtill.

I ett litet industriområde mitt i ett villasamhälle utanför Jönköping ligger lokalerna där Öhlins Racing AB har utvecklat sin stötdämpare. Lokalerna är mycket stora, ljusa och öppna, nästan helt fria från mekanisk produktionsutrustning eftersom allt produceras hos underleverantörer. Här har de gått år efter år, samma gäng utvecklingsingenjörer, tålmodigt testande nya prototyper och uthålligt väntat på att alla förutsättningar ska falla på plats för det slutgiltiga genombrottet. För att det skulle ske en dag, det visste de.

Nu är tiden mogen, och produkten har tagit steget från ritbordet till produktion.

- Risken med den här typen av utvecklingsprojekt är att de stannar på ritbordet för länge, det finns alltid någon detalj som kan förbättras, säger projektledaren Henrik Johansson.

Men nu står de inför produktionsstart och flera order är under slutförhandling med företag runt om i världen.

Idén till CES (Continuously Controlled Electronic Suspension) föddes redan på 1980-talet och har utvecklats i olika faser sedan dess. Det var Kenth Öhlin som tillsammans med Tommy Malm, tidigare på Husqvarna Motorcyklar, började arbeta med idén.

I det nya systemet integreras elektronik och hydraulik. Stötdämparna har utvecklats till pumpar som driver oljan genom CES-ventilen, hjärtat i systemet. På bara tio millisekunder har det datoriserade systemet hunnit reagera på informationen från avkännare på olika håll i bilen och skickat ut signaler till de nyutvecklade stötdämparna. En stötdämpare vid varje hjul dämpar den uppkomna rörelsen.


 
Systemet innebär ett sådant nytänkande att de själva fått utveckla det mesta, till exempel ventilen. Det har inte funnits några färdiga delar att vare sig bygga eller testa den med. De har fått utveckla alla kringdelar, som den nya pumpande stötdämparen, elektroniken och all testutrustning. De har till exempel byggt en egen testrigg för bilar där olika funktioner i dämparsystemet testas. Denna utrustning har i sig självt blivit känd över världen och inför säsongen 1996 flögs Michael Andrettis bil (kör i Cart-serien) till Jönköping från USA för att testas. Då var det bra att det fanns gott om utrymme i lokalerna.

Femton år är ändå en ganska lång utvecklingstid. Flera av de ingående komponenterna i CES har tidigare inte var tillräckligt utvecklade och dessutom för dyra. Till exempel accelerometrarna som först nu fått sin förfining tack vare utvecklingen av krockkuddar. Ett annat exempel är lägesgivare som utvecklats under senare år för moderna bromssystem och liknande.

Hårdheten i en vanlig stötdämpare är fast inställd, en kompromiss mellan vad som behövs på släta vägar och gropiga. CES anpassar kontinuerligt dämparens hårdhet till exakt vad som behövs i varje ögonblick. Dämparna görs mjuka för att ta bort stötar och slag, för att i nästa ögonblick vara hårda och förhindra att bilen kränger eller gungar. Det föraren märker är att bilen är stadig som en sportbil vid snabba manövrar men samtidigt komfortabel som en limousin vid normal körning.

I den grupp av utvecklingsingenjörer som funnits med under nästan hela tiden finns Lars Sönsteröd som ansvarat för hydrauliken. Den specialutvecklade ventilen är delvis hans "baby". En annan viktig person är Arnold Nilsson. Engagemanget är inte att ta fel på, ögonen lyser när han visar en genomskuren ventil, i storlek som en liten tändsticksask, och berättar om de olika delarna i det elektroniska systemet, en av hans specialiteter.

- Det är mycket tack vare att eldsjälarna funnits med under nästan hela resan, som gör att vi står där vi gör idag, redo för produktion, säger Henrik Johansson.

Den största delen av produktionen kommer att läggas ut på underleverantörer och samarbetspartners. Monroe, en del av Tenneco Automotive kommer att ta ansvar för hela systemet. Öhlins fokuserar på två delar, ventiltekniken samt de styrprogram som bestämmer när stötdämparen skall vara mjuk respektive hård.

När det gäller tillverkningen av ventilen letade Öhlins i Sverige efter en lämplig underleverantör men tvingades inse att den kompetensen inte fanns inom landets gränser. Nu har de, enligt Henrik Johansson, hittat den mest lämpade - ett japanskt företag.

CES har redan testats på motorcyklar, har suttit på VM-vinnare, men Öhlins har tagit beslutet att i första hand satsa på bilmarknaden eftersom den är så många gånger större. I ett senare skede kommer troligen även system för motorcyklar att börja produceras.

Kostnaden för ett CES-system är dock inte försumbar. Om man jämför med fyra vanliga stötdämpare, normalt à 75 kronor, är dessa betydligt dyrare. I dagens läge kostar hela systemet cirka tretusen kronor, i framtiden tror Henrik Johansson att kostnaden nog kan pressas mot cirka tusen kronor.

Vad gruppen tålmodiga utvecklingsingenjörer i Jönköping gör om CES blir den succé de hoppas och tror återstår att se. Att skiljas från sin "baby", nu mer lik en tonåring på väg att lämna hemmet, är inte helt lätt. Men å andra sidan finns alltid nya mer eller mindre omöjliga utmaningar att ta tag i.

Fakta

ÖHLINS RACING AB
 
Öhlins i Jönköping är en del av Öhlins Racing AB i Upplands Väsby. På utvecklingsavdelningen i Jönköping arbetar sju personer idag.
 
Konkurrenter som tillverkar liknande stötdämparsystem som Öhlins är bland andra Fichtel & Sachs som finns i Tyskland och Delphi i USA.

Av: Ylva Sjönell

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan

Ringhals ligger illa till när mp uppger att flera reaktorer kommer att stängas under mandatperioden.

MP: Flera reaktorer stängs

Socialdemokraterna och Miljöpartiet är nu överens om energifrågorna, inklusive höjda krav på kärnkraften. 69 kommentarer

Energibolags mardröm sann

Oro hos Svensk Energi efter uppgörelse hos S och MP. 12

Uselt resultat för kärnkraftverk

Oskarshamns kärnkraftverk går mycket dåligt. 21

Vilken reaktor bör stängas först?

Se resultatet
  • O1 81%
  • O2 4%
  • Ringhals 1 7%
  • Ringhals 2 7%
Rösta
Världens häftigaste stationer

Världens häftigaste stationer

BILDSPEL. Järnvägsstationer har ofta utmärkande utseende och placering. De kanske mest spektakulära hittar du här.

Svensk-tysk metod leta terrorbomber

Svensk-tysk metod leta terrorbomber

Minsta spår av ingredienser till bomber kan upptäckas med sensorer som utvecklats av svenska och tyska forskare. 5 kommentarer

Microsoft hoppade över 9:an och gick direkt på windows 10.

Microsoft skippade 9:an – här kommer Windows 10

Ska göra livet enklare för traditionella kontorsanställda som jobbar med mus och tangentbord. 33 kommentarer

Henriksdals reningsverk

Mikroplast flödar ut i havet via avloppet

Upp emot 70 miljoner partiklar av mikroplast per timme släpps ut i havet. 4 kommentarer

Batteri motar vinterkylan

Nu klubbas äldsta synten

Unik synthesizer som designades på 1800-talet ska nu auktioneras ut i New York.

Annons
Pappersbruket i Hallsta.

Slutslösat på pappersbruket

De har investerat i system som tar vara på värme från produktionen. 6 kommentarer

Trängselskatt Göteborg.

Oklart läge efter nej till trängselskatten

Varken Socialdemokrater eller Moderater vill säga hur situationen i Göteborg ska lösas. 4 kommentarer

Hur bör politikerna agera gällande omröstningen om trängselskatten?

Se resultatet
  • Strunta i folkopinionen 32%
  • Stryka någon av satsningarna eller finansiera dem på annat sätt 56%
  • Begära att någon av de övriga avtalsparterna hostar upp mer pengar 12%
Rösta
Röststyrningen på mobilen tar ingen hänsyn till om det är du som pratar.

Enkla attacken som tar över din mobil

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste nyheterna. 1 kommentar

Det slogs två rekord i vindkraft i helgen.

4 gigawattimmar på bara en timme

Blåsväder fick den svenska vindkraften att slå två produktionsrekord. 140 kommentarer

Öppen fjärrvärme.

Fjärrvärmen lämnar oljan

Fjärrvärmebranschen satsar grönt. ”Sveriges största miljöprojekt.” 1 kommentar

Fjärrvärmerören får effektivare isolering.

Vakuum sänker förlusterna

I fjärrvärmenätets distributionsfas beräknas 10 procent av all värme gå förlorad.

Svenska utsläppen av växthusgaser minskar

Fjärrvärmen spelar här en viktig roll, enligt Naturvårdsverket. 1 kommentar

”Vänlig” målarfärg ger fler allergier

Det svåra jobbsamtalet

En medarbetare kommer för sent, maskar eller luktar illa.

SKB: Vår metod för slutförvar fungerar

SKB: Vår metod för slutförvar fungerar

Efter 30 år av forskarkrig. ”Koppar korroderar inte i rent vatten” hävdar kärnkraftsindustrins bolag SKB i ny rapport. 31 kommentarer

Airbus A350 godkänd för trafik

Airbus A350 godkänd för trafik

Airbus A350 har fått godkänt för trafikflygningar av europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA. I slutet av året väntas första leverans till flygbolag. 4 kommentarer

Brokollapsen: Vanligt 
att gjutformar rasar

Brokollapsen: Vanligt att gjutformar rasar

KTH-professor: Det handlar nästan alltid om konstruktionen. 6 kommentarer

Fotograferade bron – sedan kollapsade den

En ingenjör tyckte bron som höll på att byggas hade ojämnheter och tog bilder av den. Två timmar senare var den borta. 8 kommentarer

Motorvägen öppnar onsdag

Båda riktningar ska vara körbara, lovar Vejdirektoratet.

Brinnande bro Colorado River.

Brinnande broar och såpaglid

Kolla in andra broar som rasat, brunnit eller glidit på såpa.

Svenskt biobatteri matchar litiumcell

Svenskt biobatteri matchar litiumcell

Svenska forskare har tagit fram ett batteri baserat på återvunnet litium och biologiska material med motsvarande energiinnehåll som litiumjonbatterier. 6 kommentarer

Upptäcker lavin 100 gånger snabbare

Världens minsta 3g-modul

En 26 mm lång 3g-modul ska öppna nätet för småprylar.

300 SL prins Bertil

Den första superbilen

TEKNIKHISTORIA. Måsvinge­bilen var världens snabbast serietillverkade bil. Men den var inte utan brister. 4 kommentarer

High tech-rullen ska 
hindra trassel på linan
High tech-rullen ska 
hindra trassel på linan

High tech-rullen ska hindra trassel på linan

UNDER SKALET. Nappar det? Under Skalet plockar isär en högpresterande fiskerulle. 4 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Kawasakis hemlis var ett monster

Kawasakis hemlis
var ett monster

Visar upp en kompressormatad motorcykel som inte liknar något annat på marknaden. 5

Gruvjobb hos Boliden

De ska locka fler ingenjörer till underjorden

Utmaningen: Slå hål på myten om det kalla livet i gruvindustrin.

Gratis trådlös uppkoppling

Lovade bort sitt barn mot gratis wifi

När läste du senast igenom ett användaravtal? 2

Privat ubåt mot djupen

Privat ubåt mot djupen

Super Falcon Mark II ger en flygliknande färd mot 120 meters djup. 1

På ett dygn laddade 100 000 personer ner Firechat-appen i Hong kong

Demonstranter duckar stängda mobilnät

Över 100 000 i Hongkong har laddat ner appen Firechat. 4

21 skäl att börja träna

21 skäl att börja träna

Så lite krävs för att förlänga livet med fem år.

Man som söker drömjobbet

Schyssta värderingar avgör jobb-valet

Men var fjärde anser att egna företaget misslyckas i att förmedla sin värdegrund.

Lennart Nilsson Award 2014 går till forskaren Timothy Behrens

Bilderna som avslöjar hur hjärnan kopplar

Timothy Behrens använder avancera magnetkamerateknik.

3d-printa gitarr som spelas på av bandet Xerox.

Världens första konsert med 3d-printade instrument

”Inte en spricka eller en repa någonstans.” 5

En fullskalemodell av en del av skrovsidan på regalskeppet Vasa används för belastningstester på KTH.

Modellen som ska
rädda Vasa

Arbetet med att utveckla en ny stöttning till regalskeppet är i full gång.

Prisade för enklare diagnos av nervskador

Prisade för enklare diagnos av nervskador

Gav seger i Inission Innovation Award.

Sara Waltz.

Hon gör gratis-jätten mer internationell

Sarah Watz president för fritt webbpubliceringssystem. 1

Trött projektledare

Projektledare fast i honungsfällan

En tredjedel av dem på väg in i väggen. 5

Lionel Messi FC Barcelona.

FC Barcelonas spelstil unik

Forskning visar hur laget jobbar. 3

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

jobb152 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Kawasaki Ninja H2R

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se