Tipsa en vän om en artikel

Nya stötdämparen färdig för vägen

Annons
Idén föddes för mer än femton år sedan. Kent Öhlin ville bygga ett helautomatiskt stötdämparsystem som ger föraren känslan av att köra både racerbil och en gammal amerikanare samtidigt. Men det är först nu som systemet är klart för produktion.

Historien som leder från
den ursprungliga idén till en färdigutvecklad produkt är den klassiska storyn. Det har, som alltid, tagit mycket längre tid än beräknat, inte bara för att utvecklingen är tidskrävande. Allt annat måste också stämma, marknaden ska vara redo, alla tekniska delprocesser ska finnas tillgängliga och mer därtill.

I ett litet industriområde mitt i ett villasamhälle utanför Jönköping ligger lokalerna där Öhlins Racing AB har utvecklat sin stötdämpare. Lokalerna är mycket stora, ljusa och öppna, nästan helt fria från mekanisk produktionsutrustning eftersom allt produceras hos underleverantörer. Här har de gått år efter år, samma gäng utvecklingsingenjörer, tålmodigt testande nya prototyper och uthålligt väntat på att alla förutsättningar ska falla på plats för det slutgiltiga genombrottet. För att det skulle ske en dag, det visste de.

Nu är tiden mogen, och produkten har tagit steget från ritbordet till produktion.

- Risken med den här typen av utvecklingsprojekt är att de stannar på ritbordet för länge, det finns alltid någon detalj som kan förbättras, säger projektledaren Henrik Johansson.

Men nu står de inför produktionsstart och flera order är under slutförhandling med företag runt om i världen.

Idén till CES (Continuously Controlled Electronic Suspension) föddes redan på 1980-talet och har utvecklats i olika faser sedan dess. Det var Kenth Öhlin som tillsammans med Tommy Malm, tidigare på Husqvarna Motorcyklar, började arbeta med idén.

I det nya systemet integreras elektronik och hydraulik. Stötdämparna har utvecklats till pumpar som driver oljan genom CES-ventilen, hjärtat i systemet. På bara tio millisekunder har det datoriserade systemet hunnit reagera på informationen från avkännare på olika håll i bilen och skickat ut signaler till de nyutvecklade stötdämparna. En stötdämpare vid varje hjul dämpar den uppkomna rörelsen.


 
Systemet innebär ett sådant nytänkande att de själva fått utveckla det mesta, till exempel ventilen. Det har inte funnits några färdiga delar att vare sig bygga eller testa den med. De har fått utveckla alla kringdelar, som den nya pumpande stötdämparen, elektroniken och all testutrustning. De har till exempel byggt en egen testrigg för bilar där olika funktioner i dämparsystemet testas. Denna utrustning har i sig självt blivit känd över världen och inför säsongen 1996 flögs Michael Andrettis bil (kör i Cart-serien) till Jönköping från USA för att testas. Då var det bra att det fanns gott om utrymme i lokalerna.

Femton år är ändå en ganska lång utvecklingstid. Flera av de ingående komponenterna i CES har tidigare inte var tillräckligt utvecklade och dessutom för dyra. Till exempel accelerometrarna som först nu fått sin förfining tack vare utvecklingen av krockkuddar. Ett annat exempel är lägesgivare som utvecklats under senare år för moderna bromssystem och liknande.

Hårdheten i en vanlig stötdämpare är fast inställd, en kompromiss mellan vad som behövs på släta vägar och gropiga. CES anpassar kontinuerligt dämparens hårdhet till exakt vad som behövs i varje ögonblick. Dämparna görs mjuka för att ta bort stötar och slag, för att i nästa ögonblick vara hårda och förhindra att bilen kränger eller gungar. Det föraren märker är att bilen är stadig som en sportbil vid snabba manövrar men samtidigt komfortabel som en limousin vid normal körning.

I den grupp av utvecklingsingenjörer som funnits med under nästan hela tiden finns Lars Sönsteröd som ansvarat för hydrauliken. Den specialutvecklade ventilen är delvis hans "baby". En annan viktig person är Arnold Nilsson. Engagemanget är inte att ta fel på, ögonen lyser när han visar en genomskuren ventil, i storlek som en liten tändsticksask, och berättar om de olika delarna i det elektroniska systemet, en av hans specialiteter.

- Det är mycket tack vare att eldsjälarna funnits med under nästan hela resan, som gör att vi står där vi gör idag, redo för produktion, säger Henrik Johansson.

Den största delen av produktionen kommer att läggas ut på underleverantörer och samarbetspartners. Monroe, en del av Tenneco Automotive kommer att ta ansvar för hela systemet. Öhlins fokuserar på två delar, ventiltekniken samt de styrprogram som bestämmer när stötdämparen skall vara mjuk respektive hård.

När det gäller tillverkningen av ventilen letade Öhlins i Sverige efter en lämplig underleverantör men tvingades inse att den kompetensen inte fanns inom landets gränser. Nu har de, enligt Henrik Johansson, hittat den mest lämpade - ett japanskt företag.

CES har redan testats på motorcyklar, har suttit på VM-vinnare, men Öhlins har tagit beslutet att i första hand satsa på bilmarknaden eftersom den är så många gånger större. I ett senare skede kommer troligen även system för motorcyklar att börja produceras.

Kostnaden för ett CES-system är dock inte försumbar. Om man jämför med fyra vanliga stötdämpare, normalt à 75 kronor, är dessa betydligt dyrare. I dagens läge kostar hela systemet cirka tretusen kronor, i framtiden tror Henrik Johansson att kostnaden nog kan pressas mot cirka tusen kronor.

Vad gruppen tålmodiga utvecklingsingenjörer i Jönköping gör om CES blir den succé de hoppas och tror återstår att se. Att skiljas från sin "baby", nu mer lik en tonåring på väg att lämna hemmet, är inte helt lätt. Men å andra sidan finns alltid nya mer eller mindre omöjliga utmaningar att ta tag i.

Fakta

ÖHLINS RACING AB
 
Öhlins i Jönköping är en del av Öhlins Racing AB i Upplands Väsby. På utvecklingsavdelningen i Jönköping arbetar sju personer idag.
 
Konkurrenter som tillverkar liknande stötdämparsystem som Öhlins är bland andra Fichtel & Sachs som finns i Tyskland och Delphi i USA.

Av: Ylva Sjönell

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan

Hit går jobben från Ericsson i Sverige

Detalj ur grafik om Ericssons neddragningar

Kartläggning: En tredjedel av de 1 100 som förlorat jobbet på Ericsson arbetade med produktutveckling, nu lägger företaget ner sin tv-satsning.

Så slår Ericssons neddragningar

De olika kontoren drabbas olika hårt av vågen av upsägningar.

Kollage: Martin Friis och illustration av ledbelysning i kontorsmiljö.

Svenska led-lampan en vinnare på kontoret

En svensk led-armatur vann VM i energisnål belysning för kontoret. Tricket: ett specialdesignat drivdon. 22 kommentarer

Här är ersättaren för Humvee

Här är ersättaren för Humvee

Fordonstillverkaren Oshkosh fick kontraktet att tillverka USAs nya lätta militärfordon när den 30 år gamla HMMWV, kallad Humvee, nu ska ersättas. 5 kommentarer

Japansk miss kan hindra ubåtsaffär

Japansk miss kan hindra ubåtsaffär

Den åtråvärda ordern på tolv nya ubåtar till Australien kan gå Japan förbi på grund av oerfarenhet vid vapenaffärer. 5 kommentarer

Interiör från Samsung fabrik för supraledare.

Samsung ska bygga 600 smarta fabriker

Sydkoreas mål är att ha 10 000 smarta fabriker på plats 2020. Syftet är att hjälpa fram landets mindre företag. 2 kommentarer

Här skjuts bron på plats med spensalva

Här skjuts bron på plats med spensalva

Den nya 6 000 ton tunga motorvägsbron byggdes vid sidan om den gamla. Sedan sköts den på plats i största sidolanseringen i Sverige. 9 kommentarer

Annons
Han byggde sin egen personliga tränare
Kollage av bilder på Håkan Franzéns hemgym, med monitor och vikter.

Han byggde sin egen personliga tränare

För att hålla ordning på sin träning byggde Håkan Franzén i Oxelösund ett smart hemgym.

Skärmar minskade trängseln på t-banan

Med hjälp av skärmar som visade hur passagerarna var fördelade i nästkommande tåg kunde trängseln minskas.

Resenärerna sprider ut sig mer i tunnelbanetåget om skärmar visar hur trångt det är i nästkommande tåg. Det visar en studie vid KTH. 7 kommentarer

Stephen Hawking föreläser i Stockholm

Skepsis inför Hawkings nya teori

Megastjärnan Stephen Hawking har lämnat Sverige. Fysikers inställning till teorin om svarta hål han presenterade är dock avvaktande. 8 kommentarer

Cisco ska få in Apple hos företagen

Apples vd Tim Coo

Apple ska samarbeta med nätverksjätten för att nå ut med sina produkter till storföretagen. 1 kommentar

Nya satelliten ger globalt bredband

inmarsat5

Den tredje satelliten i Inmarsats globala bredbandsnät I-5 sändes på fredagen upp från Baikonur. Nätet täcker nu hela världen. 10 kommentarer

Nu dumpar Google Flash

Kollage av loggor för Googles webbläsare Chrome

Med start idag ska Googles webbläsare Chrome börja blockera annonser som använder Adobes Flash. I stället vill företaget att annonsörerna ska satsa på HTML5. 8 kommentarer

Kina erbjuder billigare höghastighetsbanor

Kina erbjuder billigare höghastighetsbanor

I en offert till regeringen lovar ett kinesiskt företag banor till svenska höghastighetståg på halva tiden och med en prislapp som ligger 25 miljarder kronor under Trafikverkets beräkningar. 175 kommentarer

Oskar Fröidh, järnvägsforskare på

"Inte säkert att kinesiska banor blir billigare"

Järnvägsforskaren Oskar Fröidh på KTH är skeptisk till förslaget. 47 kommentarer

Ska svenska höghastighetsbanor byggas på kinesiskt vis?

Se resultatet
  • Ja 68%
  • Nej 32%
Rösta
Professorerna Natalia Dubrovinskaia och Leonid Dubrovinsky har utvecklat metoden att skapa tryck kring 770 gigapascal.

Svenska forskare testar extremt tryck

Metallen osmium uppvisade hittills okända egenskaper vid ett tryck motsvarande det dubbla i jordens medelpunkt. 5 kommentarer

Peter Larsson, samhällspolitisk dirketör

Uppdrag: rädda Gotlands jobb

Ojnareskogen på Gotland skyddas. Peter Larsson, Sveriges Ingenjörer blir samordnare för ett näringslivspaket på 100 miljoner kronor. 29 kommentarer

Vår historia skrivs om av ingenjörer

Karin Bojs, vetenskapsjournalist

Kryptoexperter, molekylärbiologer och kemister, I dag är det ingenjörer som driver historie- och släktforskningen framåt, menar Karin Bojs. 6 kommentarer

Här är gropen som ska rymma Göteborgs nya sänktunnel

Ritning av gamla och nya Mariehomsbron.

Marieholmstunneln byggs nu i Göteborg. Men det är torrdockan där tunnelelementen ska gjutas som är den största tekniska svårigheten. 6 kommentarer

Elev med räknehäfte och mattebok

IG för industrins mattesatsning

Microsoft, spelföretaget Dice och KTH var med och startade Mattekommissionen för 2,5 år sedan. Men initiativet rann ut i sanden. 13 kommentarer

Tävla med ditt smarta hem!

Tävla med ditt smarta hem!

Har du byggt egna lösningar för det smarta hemmet? Var med i tävlingen ”Sveriges smartaste hem”.

Topplista

KTH-student höll tal i FN

KTH-student höll tal i FN

Viljan att göra skillnad driver ingenjörsstudenten Olle Eriksson.

Signalfel

Vad är ett signalfel?

Stopp i tågtrafiken – igen... Här kan du läsa om felen bakom signalfelen. 36

Kvinna skulpterar i luften på Tekniska muséets utställning Megamind

Tekniska museet får ny experimentverkstad

Tekniska museet i Stockholm öppnar en helt ny utställning med hjärnan i fokus.

”Avskaffa myterna om ledarskapet”

”Avskaffa myterna om ledarskapet”

KARRIÄR. Ledarskap handlar inte om att kontrollera, anser experten. 5

Elektronerna rör sig i Max IV

Elektronerna rör sig i Max IV

”Noggrannhet på tiotals mikrometer” rapporterar forskare. 12

Med luft under vingarna

Med luft under vingarna

Kaianders tipsar om en sport som både ger intellektuell stimulans och mycket frisk luft. 3

Fasta telefonen är säkrast

Fasta telefonen är säkrast

Men vi litar inte på surfplattor och bileletronik, visar studie. 11

solceller på Cochins flygplats, Indien

Här är världens första helt soldrivna flygplats

En internationell flygplats får all energi från solceller. 36

Chef som diskuterar med anställd

Så leder du dem som är smartare än du själv

KARRIÄR. Lär dig knepen för att glida in i den nya rollen. 9

Karolinska institutet

Här är Sveriges bästa universitet

Hamnar först på plats 48 i världsrankningen.

Hacka-labbet hett bland unga tekniknördar

Hacka-labbet hett bland unga tekniknördar

Mecka med elektronik, bygg dina egna änglavingar, eller passa på att prata teknik. 2

Ufo

UFO-jakt i Kolmården

Svårförklarliga fenomen gör att föreningen UFO-Sverige samlar observationer. 14

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Fullt krig i tunnelbanan ...

Fullt krig i tunnelbanan ...

... fast inte på allvar. Livgardet övar förflyttning i Stockholms t-bana. 18

jobb321 st

Utvalda jobb inom produktion och konstruktion

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Franzéns smarta gym

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se