Nya stötdämparen färdig för vägen

Annons
Idén föddes för mer än femton år sedan. Kent Öhlin ville bygga ett helautomatiskt stötdämparsystem som ger föraren känslan av att köra både racerbil och en gammal amerikanare samtidigt. Men det är först nu som systemet är klart för produktion.

Historien som leder från
den ursprungliga idén till en färdigutvecklad produkt är den klassiska storyn. Det har, som alltid, tagit mycket längre tid än beräknat, inte bara för att utvecklingen är tidskrävande. Allt annat måste också stämma, marknaden ska vara redo, alla tekniska delprocesser ska finnas tillgängliga och mer därtill.

I ett litet industriområde mitt i ett villasamhälle utanför Jönköping ligger lokalerna där Öhlins Racing AB har utvecklat sin stötdämpare. Lokalerna är mycket stora, ljusa och öppna, nästan helt fria från mekanisk produktionsutrustning eftersom allt produceras hos underleverantörer. Här har de gått år efter år, samma gäng utvecklingsingenjörer, tålmodigt testande nya prototyper och uthålligt väntat på att alla förutsättningar ska falla på plats för det slutgiltiga genombrottet. För att det skulle ske en dag, det visste de.

Nu är tiden mogen, och produkten har tagit steget från ritbordet till produktion.

- Risken med den här typen av utvecklingsprojekt är att de stannar på ritbordet för länge, det finns alltid någon detalj som kan förbättras, säger projektledaren Henrik Johansson.

Men nu står de inför produktionsstart och flera order är under slutförhandling med företag runt om i världen.

Idén till CES (Continuously Controlled Electronic Suspension) föddes redan på 1980-talet och har utvecklats i olika faser sedan dess. Det var Kenth Öhlin som tillsammans med Tommy Malm, tidigare på Husqvarna Motorcyklar, började arbeta med idén.

I det nya systemet integreras elektronik och hydraulik. Stötdämparna har utvecklats till pumpar som driver oljan genom CES-ventilen, hjärtat i systemet. På bara tio millisekunder har det datoriserade systemet hunnit reagera på informationen från avkännare på olika håll i bilen och skickat ut signaler till de nyutvecklade stötdämparna. En stötdämpare vid varje hjul dämpar den uppkomna rörelsen.


 
Systemet innebär ett sådant nytänkande att de själva fått utveckla det mesta, till exempel ventilen. Det har inte funnits några färdiga delar att vare sig bygga eller testa den med. De har fått utveckla alla kringdelar, som den nya pumpande stötdämparen, elektroniken och all testutrustning. De har till exempel byggt en egen testrigg för bilar där olika funktioner i dämparsystemet testas. Denna utrustning har i sig självt blivit känd över världen och inför säsongen 1996 flögs Michael Andrettis bil (kör i Cart-serien) till Jönköping från USA för att testas. Då var det bra att det fanns gott om utrymme i lokalerna.

Femton år är ändå en ganska lång utvecklingstid. Flera av de ingående komponenterna i CES har tidigare inte var tillräckligt utvecklade och dessutom för dyra. Till exempel accelerometrarna som först nu fått sin förfining tack vare utvecklingen av krockkuddar. Ett annat exempel är lägesgivare som utvecklats under senare år för moderna bromssystem och liknande.

Hårdheten i en vanlig stötdämpare är fast inställd, en kompromiss mellan vad som behövs på släta vägar och gropiga. CES anpassar kontinuerligt dämparens hårdhet till exakt vad som behövs i varje ögonblick. Dämparna görs mjuka för att ta bort stötar och slag, för att i nästa ögonblick vara hårda och förhindra att bilen kränger eller gungar. Det föraren märker är att bilen är stadig som en sportbil vid snabba manövrar men samtidigt komfortabel som en limousin vid normal körning.

I den grupp av utvecklingsingenjörer som funnits med under nästan hela tiden finns Lars Sönsteröd som ansvarat för hydrauliken. Den specialutvecklade ventilen är delvis hans "baby". En annan viktig person är Arnold Nilsson. Engagemanget är inte att ta fel på, ögonen lyser när han visar en genomskuren ventil, i storlek som en liten tändsticksask, och berättar om de olika delarna i det elektroniska systemet, en av hans specialiteter.

- Det är mycket tack vare att eldsjälarna funnits med under nästan hela resan, som gör att vi står där vi gör idag, redo för produktion, säger Henrik Johansson.

Den största delen av produktionen kommer att läggas ut på underleverantörer och samarbetspartners. Monroe, en del av Tenneco Automotive kommer att ta ansvar för hela systemet. Öhlins fokuserar på två delar, ventiltekniken samt de styrprogram som bestämmer när stötdämparen skall vara mjuk respektive hård.

När det gäller tillverkningen av ventilen letade Öhlins i Sverige efter en lämplig underleverantör men tvingades inse att den kompetensen inte fanns inom landets gränser. Nu har de, enligt Henrik Johansson, hittat den mest lämpade - ett japanskt företag.

CES har redan testats på motorcyklar, har suttit på VM-vinnare, men Öhlins har tagit beslutet att i första hand satsa på bilmarknaden eftersom den är så många gånger större. I ett senare skede kommer troligen även system för motorcyklar att börja produceras.

Kostnaden för ett CES-system är dock inte försumbar. Om man jämför med fyra vanliga stötdämpare, normalt à 75 kronor, är dessa betydligt dyrare. I dagens läge kostar hela systemet cirka tretusen kronor, i framtiden tror Henrik Johansson att kostnaden nog kan pressas mot cirka tusen kronor.

Vad gruppen tålmodiga utvecklingsingenjörer i Jönköping gör om CES blir den succé de hoppas och tror återstår att se. Att skiljas från sin "baby", nu mer lik en tonåring på väg att lämna hemmet, är inte helt lätt. Men å andra sidan finns alltid nya mer eller mindre omöjliga utmaningar att ta tag i.

Fakta

ÖHLINS RACING AB
 
Öhlins i Jönköping är en del av Öhlins Racing AB i Upplands Väsby. På utvecklingsavdelningen i Jönköping arbetar sju personer idag.
 
Konkurrenter som tillverkar liknande stötdämparsystem som Öhlins är bland andra Fichtel & Sachs som finns i Tyskland och Delphi i USA.

Av: Ylva Sjönell

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan
Guldregn över unga forskare

Guldregn över unga forskare

Fem får dela på Sveriges största forskningspris för unga forskare - 23 miljoner kronor. 1 kommentar

Första ronden till Ericsson

Första ronden till Ericsson

I den senaste patentstriden mellan Ericsson och Apple har Ericsson vunnit första ronden. 1 kommentar

Vem tog nya 3D-skrivaren?

Vem tog nya 3D-skrivaren?

Höganäs har nu sålt sin första egenkonstruerade metallpulverskrivare. Men kunden är hemlig. 9 kommentarer

Lufttankning spar bränsle i civilflyget

Lufttankning spar bränsle i civilflyget

Tanka flygplanet fullt först när det är i luften. Det spar 20 procent bränsle. 24 kommentarer

Kraftfull elmotor för flygplan

Kraftfull elmotor för flygplan

Siemens har utvecklat en elmotor för flygplansdrift som ger 260 kW men endast väger 50 kg. 4 kommentarer

Ladda elskotern på sex sekunder

Ladda elskotern på sex sekunder

Batteriautomat ger nytt drag i elskotern.

Annons

Japanskt universitet satsar på kall fusion

Tohoku University i Japan inleder ett forskningsprojekt kring LENR eller "kall fusion". 35 kommentarer

Optimala algoritmen: Så sågar du ett krokigt träd

Optimala algoritmen: Så sågar du ett krokigt träd

Professorns patenterade matematisk algoritm får sågklingan att luta. Resultatet blir mer plank och mindre spån. 5 kommentarer

McLaren superbil

Nya superbilen från McLaren – till lågpris

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

Ser Sverige som skräckexempel

De norska facken varnar för risken att få en ”svensk situation” på den inhemska arbetsmarknaden.

Australien nobbar svenska ubåtarna

Australien nobbar svenska ubåtarna

Australiensiska motsvarigheten till FMV ger svenska FMV-chefen Lena Erixson svar på tal i ubåtsfrågan: Vi är inte intresserade av era ubåtar! 31 kommentarer

Stoppa bränderna utan
vatten eller kemikalier

Stoppa bränderna utan vatten eller kemikalier

Ny uppfinning ska släcka eldsvådor med hjälp av ljudvågor. 18 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Gps utan satelliter

USA utvecklar ett nytt gps-system som ska bli mer tillförlitligt än det som nyttjas nu.

Datorer

Jobben som datorer kommer att slå ut

Allt fler jobb sköts av datorer, men det inte är låglönejobb som i första hand försvinner. 55 kommentarer

Så kopierade sig
mobiljätten upp
till världstoppen

Så kopierade sig mobiljätten upp till världstoppen

På mindre än fem år har företaget blivit en av världens största tillverkare av smarta telefoner. 27 kommentarer

Kinesiska tillverkare växer mest

Samsung och Apple får kämpa hårt. 1 kommentar

Världens längsta flytbro ritas i Norge

Världens längsta flytbro ritas i Norge

De djupaste och bredaste fjordarna längs kustvägen E39 i Norge ska förses med broar och tunnlar. 6 kommentarer

Växer med lyxlastbil

Växer med lyxlastbil

Mercedes lanserar lätt lastbil som ett sätt att växa på en mättad lyxbilsmarknad. 1 kommentar

Atomubåt

Så nedmonteras atomubåtarna

TEKNIKSVEPET. Atomubåtar måste hanteras varsamt vid nedmontering. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 7 kommentarer

Stämpelur

Lockande trixa med arbetstid

KARRIÄR. Kan du reglerna kring din arbetstid? 4

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Svenska snittbordet blir bolag

Svenska snittbordet blir bolag

Succén med visualiseringsbordet fortsätter.

Mobilt bredband i Nepal

Mobilt bredband i Nepal

Telia Sonera lanserar reklam-finansierat mobilt bredband i Nepal. 3

”Rymdbyrån nästan som högskolan”

”Rymdbyrån nästan som högskolan”

KARRIÄR. Robotikutvecklaren bloggar om jobbet på ESA.

Anställd som gömmer sig på jobbet

Göm dig inte för chefen

KARRIÄR. Därför är det bättre att ta ansvar när chefen är arg på dig.

Hatts råd till Baylan

Hatts råd till Baylan

Före detta energiministern
tipsar den nye. 4

Roboten blir din personliga tränare

Roboten blir din personliga tränare

Vässar formen på elitidrottare. 2

Orolig chef

Framtidens chef – var beredd på turbulens

KARRIÄR. Psykologens tips till chefer: Släpp kontrollbehovet. 1

Mapillarys karttjänst

Dom ger Mapillary rätt ta bilder som Google

Malmöbolaget får rätt i Förvaltningsrätten.

Amazon

Robotar ska välja varor i Amazons tävling

I slutet av maj är det premiär för Amazon Picking Challenge.

Planeten Mars.

Kväve upptäckt på Mars

Stärker hypotesen att liv kan ha funnits. 8

Drönare blir hjälpsamma smycken

Drönare blir hjälpsamma smycken

Ser ut som smycken men fungerar som räddare i nöden. 5

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

KARRIÄR. Sätt stopp för mobilnacke, sms-tumme och laptopknä.

jobb165 st

Utvalda jobb inom produktion och konstruktion

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Drönaren som vallar får

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se