Tipsa en vän om en artikel

Nya stötdämparen färdig för vägen

Annons
Idén föddes för mer än femton år sedan. Kent Öhlin ville bygga ett helautomatiskt stötdämparsystem som ger föraren känslan av att köra både racerbil och en gammal amerikanare samtidigt. Men det är först nu som systemet är klart för produktion.

Historien som leder från
den ursprungliga idén till en färdigutvecklad produkt är den klassiska storyn. Det har, som alltid, tagit mycket längre tid än beräknat, inte bara för att utvecklingen är tidskrävande. Allt annat måste också stämma, marknaden ska vara redo, alla tekniska delprocesser ska finnas tillgängliga och mer därtill.

I ett litet industriområde mitt i ett villasamhälle utanför Jönköping ligger lokalerna där Öhlins Racing AB har utvecklat sin stötdämpare. Lokalerna är mycket stora, ljusa och öppna, nästan helt fria från mekanisk produktionsutrustning eftersom allt produceras hos underleverantörer. Här har de gått år efter år, samma gäng utvecklingsingenjörer, tålmodigt testande nya prototyper och uthålligt väntat på att alla förutsättningar ska falla på plats för det slutgiltiga genombrottet. För att det skulle ske en dag, det visste de.

Nu är tiden mogen, och produkten har tagit steget från ritbordet till produktion.

- Risken med den här typen av utvecklingsprojekt är att de stannar på ritbordet för länge, det finns alltid någon detalj som kan förbättras, säger projektledaren Henrik Johansson.

Men nu står de inför produktionsstart och flera order är under slutförhandling med företag runt om i världen.

Idén till CES (Continuously Controlled Electronic Suspension) föddes redan på 1980-talet och har utvecklats i olika faser sedan dess. Det var Kenth Öhlin som tillsammans med Tommy Malm, tidigare på Husqvarna Motorcyklar, började arbeta med idén.

I det nya systemet integreras elektronik och hydraulik. Stötdämparna har utvecklats till pumpar som driver oljan genom CES-ventilen, hjärtat i systemet. På bara tio millisekunder har det datoriserade systemet hunnit reagera på informationen från avkännare på olika håll i bilen och skickat ut signaler till de nyutvecklade stötdämparna. En stötdämpare vid varje hjul dämpar den uppkomna rörelsen.


 
Systemet innebär ett sådant nytänkande att de själva fått utveckla det mesta, till exempel ventilen. Det har inte funnits några färdiga delar att vare sig bygga eller testa den med. De har fått utveckla alla kringdelar, som den nya pumpande stötdämparen, elektroniken och all testutrustning. De har till exempel byggt en egen testrigg för bilar där olika funktioner i dämparsystemet testas. Denna utrustning har i sig självt blivit känd över världen och inför säsongen 1996 flögs Michael Andrettis bil (kör i Cart-serien) till Jönköping från USA för att testas. Då var det bra att det fanns gott om utrymme i lokalerna.

Femton år är ändå en ganska lång utvecklingstid. Flera av de ingående komponenterna i CES har tidigare inte var tillräckligt utvecklade och dessutom för dyra. Till exempel accelerometrarna som först nu fått sin förfining tack vare utvecklingen av krockkuddar. Ett annat exempel är lägesgivare som utvecklats under senare år för moderna bromssystem och liknande.

Hårdheten i en vanlig stötdämpare är fast inställd, en kompromiss mellan vad som behövs på släta vägar och gropiga. CES anpassar kontinuerligt dämparens hårdhet till exakt vad som behövs i varje ögonblick. Dämparna görs mjuka för att ta bort stötar och slag, för att i nästa ögonblick vara hårda och förhindra att bilen kränger eller gungar. Det föraren märker är att bilen är stadig som en sportbil vid snabba manövrar men samtidigt komfortabel som en limousin vid normal körning.

I den grupp av utvecklingsingenjörer som funnits med under nästan hela tiden finns Lars Sönsteröd som ansvarat för hydrauliken. Den specialutvecklade ventilen är delvis hans "baby". En annan viktig person är Arnold Nilsson. Engagemanget är inte att ta fel på, ögonen lyser när han visar en genomskuren ventil, i storlek som en liten tändsticksask, och berättar om de olika delarna i det elektroniska systemet, en av hans specialiteter.

- Det är mycket tack vare att eldsjälarna funnits med under nästan hela resan, som gör att vi står där vi gör idag, redo för produktion, säger Henrik Johansson.

Den största delen av produktionen kommer att läggas ut på underleverantörer och samarbetspartners. Monroe, en del av Tenneco Automotive kommer att ta ansvar för hela systemet. Öhlins fokuserar på två delar, ventiltekniken samt de styrprogram som bestämmer när stötdämparen skall vara mjuk respektive hård.

När det gäller tillverkningen av ventilen letade Öhlins i Sverige efter en lämplig underleverantör men tvingades inse att den kompetensen inte fanns inom landets gränser. Nu har de, enligt Henrik Johansson, hittat den mest lämpade - ett japanskt företag.

CES har redan testats på motorcyklar, har suttit på VM-vinnare, men Öhlins har tagit beslutet att i första hand satsa på bilmarknaden eftersom den är så många gånger större. I ett senare skede kommer troligen även system för motorcyklar att börja produceras.

Kostnaden för ett CES-system är dock inte försumbar. Om man jämför med fyra vanliga stötdämpare, normalt à 75 kronor, är dessa betydligt dyrare. I dagens läge kostar hela systemet cirka tretusen kronor, i framtiden tror Henrik Johansson att kostnaden nog kan pressas mot cirka tusen kronor.

Vad gruppen tålmodiga utvecklingsingenjörer i Jönköping gör om CES blir den succé de hoppas och tror återstår att se. Att skiljas från sin "baby", nu mer lik en tonåring på väg att lämna hemmet, är inte helt lätt. Men å andra sidan finns alltid nya mer eller mindre omöjliga utmaningar att ta tag i.

Fakta

ÖHLINS RACING AB
 
Öhlins i Jönköping är en del av Öhlins Racing AB i Upplands Väsby. På utvecklingsavdelningen i Jönköping arbetar sju personer idag.
 
Konkurrenter som tillverkar liknande stötdämparsystem som Öhlins är bland andra Fichtel & Sachs som finns i Tyskland och Delphi i USA.

Av: Ylva Sjönell

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan
Kollage: Fairphone-test

Mobilen du själv kan skruva isär – och ihop

Fairphone är mobiltillverkaren som vill tilltala både din inre nörd och ditt goda hjärta. Andra modellen når en bra bit på vägen. 1 kommentar

Kollage, månen och satelit

Svenska lärosäten bygger minisateliter

Med en ett kilo tung kub vill Luleå lyckas med att bli först med svensk minisatellit i rymden. Även KTH siktar mot stjärnorna. 3 kommentarer

Patrik Lindergren, vd för Chargestorm

Hackare angriper deras laddstationer

Nya teknikbolag är alltmer utsatta för cyberspionage. 33 kommentarer

Två iphones

Apple låser mobilen efter reparation

Nu rasar Applefans mot "fel 53". 38 kommentarer

Anders Wijkman

Tuffare klimatmål - möjlighet för företagen

Nu ska experter hjälpa politikerna att skapa en bild av framtidens miljöteknik. 13 kommentarer

Skiss till miniproblemet

Lös problem från 1867 års studentexamen

Klarar du Grimvalls kluriga tankenöt? 12 kommentarer

Annons
En Sherpadrönare på testuppdrag i italienska alperna.

Smarta drönare ska rädda nödställda

EU-sponsrade projektet Sherpa har nyss levererat sin första drönare. 1 kommentar

Drönare spårar försvunnen skogsvandrare

Drönare spårar försvunnen skogsvandrare

Små drönare kan läras upp att följa spår i skogen efter vandrare som gått bort sig bland träden. 5 kommentarer

DEBATT
Elledningar

”Hållbart satsa på fjärde generationens kärnkraft”

DEBATT. Nästa generation kärnkraft ger oss energi som inte belastar miljö och klimat, skriver Torsten Dilot. 141 kommentarer

Borde Sverige sasta på fjärde generationens kärnkraft?

Se resultatet
  • Ja. 85%
  • Nej. 11%
  • Kanske. 4%
Rösta
Barack Obama tittar på en soldriven laddstation och mobil betallösning på mässan Power Africa.

2020 har fler mobil än el eller vatten

Cisco räknar med att fler människor i världen år har mobil än som har el, rinnande vatten, bilar eller bankkonto år 2020. 8 kommentarer

Kollage olycksplats och karta

”Inget system är 100 procent säkert”

Två tåg har kolliderat i södra Tyskland. Experten misstänker att automatiskt säkerhetssystem saknats eller varit ur funktion. 45 kommentarer

Se pingisbollen krossa plåtburken

cykelfusk

Om pingisbollen får tillräcklig fart kan den till och med skjuta hål i en läskburk.

Månen föddes efter frontalkrock med Theia

Månen föddes efter frontalkrock med Theia

Genom isotopanalys har släktskapet mellan jorden och vår måne säkrats. Månen föddes ur en kollision med himlakroppen Theia för 4,5 miljarder år sedan, visar ny forskning. 33 kommentarer

Så här tänker sig trafikkontoret i Göteborgs stad att en framtida linbana kan se ut

Göteborg vill ta linbanan till staden

Förhoppningen är att gondoler 70 meter upp i luften ska binda samman stadens kollektivtrafik inom fem år. 65 kommentarer

Trafikljus för gångtrafikanter

Varför skilja på cyklister och gångtrafikanter?

TEKNIKFRÅGAN. Varför har vi skilda system för cyklister och gångtrafikanter? 78 kommentarer

Kollage: David Vigren, kemist vid Örebro universitet, analyserar mikroplast infångad i Vättern och vågor

Mikroplast - ett hot mot svenska insjöar

Mikroplast i insjöar behöver kartläggas. Det anser svenska forskare. I vår startar mätningar i Vättern, Vänern och Mälaren. 15 kommentarer

Margareta Lundin Unger, utredare på enheten för miljöprövning och miljötillsyn på Havs- och Vattenmyndigheten.

Miljoner för att rena vatten från läkemedel

Fyra projekt kring tekniker att rena avloppsvatten från läkemedelsrester får dela på tolv miljoner kronor. 2 kommentarer

Gångtrafikanter i snöväder

Självkörande bilar lär sig känna igen gångtrafikanter

TEKNIKSVEPET. Bil-forskning, smarta proteser och Bentleys nya elbil. 6 kommentarer

Alice Marshall och Serge Lachapelle

Några få kan göra stor skillnad

Så kan tech-branschen bli mer jämställd.

Läs mer
Göran Marby

Han blir ny chef för Icann

Göran Marby blir ny vd för den ideella internetorganisationen Icann. 5

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Johan Bengtsson får Stora automationspriset och 80 000 kronor för sitt engagemang i att intressera unga för teknik och industrin.

"Vi fångar ungas
intresse för teknik"

Johan Bengtsson prisas för sitt engagemang. 8

Microsofts kapsel sänks i havet

Microsoft sänker sitt datacenter i havet

Havsdjupet kyler Microsofts nya datacenter. 28

Paolo Macchiarini

KI-kirurgen utreds på nytt

Ny Teknik har följt historien om den omstridde Paolo Macchiarini. 31

Tidiga tecken på Alzheimers

Tidiga tecken på Alzheimers

Nästan 20 år innan Alzheimers drabbas hjärnan av inflammatoriska förändringar. 11

Semla

Sprutar semlor i rasande takt

Ur arkivet. Det bakas semlor på löpande band i svenska bagerier.

Nya arter upptäckta i djuphavsstudie

Nya arter upptäckta i djuphavsstudie

Fjärrstyrt undervattensfordon ger ny insyn i havets hemligheter. 1

Joggare

Nio av tio friluftsplagg innehåller miljögift

”En tickande miljöbomb”, menar Greenpeace. 4

Malariamygga

Miljardsatsning ska utrota malaria

Bill Gates och Storbritanniens finansminister satsar mot malaria. 7

Klassiska medarbetarsamtal funkar inte för att styra medarbetarna, menar experten.

”Medarbetarsamtal är verkningslösa”

KARRIÄR. Ett förlegat sätt att försöka styra medarbetarna, anser experten. 3

Tjej som spelar dataspel

Dataspelande kan ge bättre engelska

Ny studie: Gamers får bättre betyg i engelska än de som inte spelar. 12

De bytte jobb med varandra

De bytte jobb med varandra

”De där” på byggfirman förvandlades till ”vi”.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka!

jobb151 st

Utvalda jobb inom produktion och konstruktion

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Drönare söker försvunna i skogen

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se