Nya stötdämparen färdig för vägen

Annons

Verktyg

Idén föddes för mer än femton år sedan. Kent Öhlin ville bygga ett helautomatiskt stötdämparsystem som ger föraren känslan av att köra både racerbil och en gammal amerikanare samtidigt. Men det är först nu som systemet är klart för produktion.

Historien som leder från
den ursprungliga idén till en färdigutvecklad produkt är den klassiska storyn. Det har, som alltid, tagit mycket längre tid än beräknat, inte bara för att utvecklingen är tidskrävande. Allt annat måste också stämma, marknaden ska vara redo, alla tekniska delprocesser ska finnas tillgängliga och mer därtill.

I ett litet industriområde mitt i ett villasamhälle utanför Jönköping ligger lokalerna där Öhlins Racing AB har utvecklat sin stötdämpare. Lokalerna är mycket stora, ljusa och öppna, nästan helt fria från mekanisk produktionsutrustning eftersom allt produceras hos underleverantörer. Här har de gått år efter år, samma gäng utvecklingsingenjörer, tålmodigt testande nya prototyper och uthålligt väntat på att alla förutsättningar ska falla på plats för det slutgiltiga genombrottet. För att det skulle ske en dag, det visste de.

Nu är tiden mogen, och produkten har tagit steget från ritbordet till produktion.

- Risken med den här typen av utvecklingsprojekt är att de stannar på ritbordet för länge, det finns alltid någon detalj som kan förbättras, säger projektledaren Henrik Johansson.

Men nu står de inför produktionsstart och flera order är under slutförhandling med företag runt om i världen.

Idén till CES (Continuously Controlled Electronic Suspension) föddes redan på 1980-talet och har utvecklats i olika faser sedan dess. Det var Kenth Öhlin som tillsammans med Tommy Malm, tidigare på Husqvarna Motorcyklar, började arbeta med idén.

I det nya systemet integreras elektronik och hydraulik. Stötdämparna har utvecklats till pumpar som driver oljan genom CES-ventilen, hjärtat i systemet. På bara tio millisekunder har det datoriserade systemet hunnit reagera på informationen från avkännare på olika håll i bilen och skickat ut signaler till de nyutvecklade stötdämparna. En stötdämpare vid varje hjul dämpar den uppkomna rörelsen.


 
Systemet innebär ett sådant nytänkande att de själva fått utveckla det mesta, till exempel ventilen. Det har inte funnits några färdiga delar att vare sig bygga eller testa den med. De har fått utveckla alla kringdelar, som den nya pumpande stötdämparen, elektroniken och all testutrustning. De har till exempel byggt en egen testrigg för bilar där olika funktioner i dämparsystemet testas. Denna utrustning har i sig självt blivit känd över världen och inför säsongen 1996 flögs Michael Andrettis bil (kör i Cart-serien) till Jönköping från USA för att testas. Då var det bra att det fanns gott om utrymme i lokalerna.

Femton år är ändå en ganska lång utvecklingstid. Flera av de ingående komponenterna i CES har tidigare inte var tillräckligt utvecklade och dessutom för dyra. Till exempel accelerometrarna som först nu fått sin förfining tack vare utvecklingen av krockkuddar. Ett annat exempel är lägesgivare som utvecklats under senare år för moderna bromssystem och liknande.

Hårdheten i en vanlig stötdämpare är fast inställd, en kompromiss mellan vad som behövs på släta vägar och gropiga. CES anpassar kontinuerligt dämparens hårdhet till exakt vad som behövs i varje ögonblick. Dämparna görs mjuka för att ta bort stötar och slag, för att i nästa ögonblick vara hårda och förhindra att bilen kränger eller gungar. Det föraren märker är att bilen är stadig som en sportbil vid snabba manövrar men samtidigt komfortabel som en limousin vid normal körning.

I den grupp av utvecklingsingenjörer som funnits med under nästan hela tiden finns Lars Sönsteröd som ansvarat för hydrauliken. Den specialutvecklade ventilen är delvis hans "baby". En annan viktig person är Arnold Nilsson. Engagemanget är inte att ta fel på, ögonen lyser när han visar en genomskuren ventil, i storlek som en liten tändsticksask, och berättar om de olika delarna i det elektroniska systemet, en av hans specialiteter.

- Det är mycket tack vare att eldsjälarna funnits med under nästan hela resan, som gör att vi står där vi gör idag, redo för produktion, säger Henrik Johansson.

Den största delen av produktionen kommer att läggas ut på underleverantörer och samarbetspartners. Monroe, en del av Tenneco Automotive kommer att ta ansvar för hela systemet. Öhlins fokuserar på två delar, ventiltekniken samt de styrprogram som bestämmer när stötdämparen skall vara mjuk respektive hård.

När det gäller tillverkningen av ventilen letade Öhlins i Sverige efter en lämplig underleverantör men tvingades inse att den kompetensen inte fanns inom landets gränser. Nu har de, enligt Henrik Johansson, hittat den mest lämpade - ett japanskt företag.

CES har redan testats på motorcyklar, har suttit på VM-vinnare, men Öhlins har tagit beslutet att i första hand satsa på bilmarknaden eftersom den är så många gånger större. I ett senare skede kommer troligen även system för motorcyklar att börja produceras.

Kostnaden för ett CES-system är dock inte försumbar. Om man jämför med fyra vanliga stötdämpare, normalt à 75 kronor, är dessa betydligt dyrare. I dagens läge kostar hela systemet cirka tretusen kronor, i framtiden tror Henrik Johansson att kostnaden nog kan pressas mot cirka tusen kronor.

Vad gruppen tålmodiga utvecklingsingenjörer i Jönköping gör om CES blir den succé de hoppas och tror återstår att se. Att skiljas från sin "baby", nu mer lik en tonåring på väg att lämna hemmet, är inte helt lätt. Men å andra sidan finns alltid nya mer eller mindre omöjliga utmaningar att ta tag i.

Fakta

ÖHLINS RACING AB
 
Öhlins i Jönköping är en del av Öhlins Racing AB i Upplands Väsby. På utvecklingsavdelningen i Jönköping arbetar sju personer idag.
 
Konkurrenter som tillverkar liknande stötdämparsystem som Öhlins är bland andra Fichtel & Sachs som finns i Tyskland och Delphi i USA.

Av: Ylva Sjönell

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan

Fyra gånger mer 
slitstark hårdmetall

Fyra gånger mer slitstark hårdmetall

GRAFIK En process som gör hårdmetall ännu hårdare och mer slitstarkt. Ny Teknik öppnar dörrarna till det hemlighetsfulla företaget Metasphere. 20 kommentarer

Bomba i google

Stenmysteriet är löst

Ingen har tidigare kunnat förklara hur de tunga blocken kunnat krypa omkring.

Mobiler avslöjar ebolaspridning

Data från mobiler kan avslöja hur människor rör sig i ebola-drabbade Västafrika. Den Sverigebaserade stiftelsen Flowminder vill leda hjälpen till rätt plats.

El-skoter från BMW

El-skoter från BMW

Minst 100 km räckvidd på en laddning lovar BMW för sin nya eldrivna skoter, som lånar komponenter från elbilen i3. 4 kommentarer

Telia återupptar datalagring

Telia återupptar datalagring

Telia börjar återigen lagra data från kundernas trafik i tele- och datanäten. 10 kommentarer

Ja till svenskt Natostöd i dag

Regeringen tog i dag beslut om att Sverige ska kunna ta emot trupp och materiel från försvarsalliansen Nato på svensk mark. 24 kommentarer

Annons
Miljontals nätkablar riskerar överhettning

Miljontals nätkablar riskerar överhettning

TEKNIKSVEPET. HP återkallar över sex miljoner nätkablar. Här ett urval av nyheter från det senaste dygnet. 2 kommentarer

Hackerattack avslöjad i Norge

Försök till hackerattacker mot över 50 bolag i energi- och oljesektorn har avslöjats i Norge. 1 kommentar

Sömnig på jobbet

Måste vi erbjuda deltid?

Trött medarbetare klarar inte heltid, vad gör vi? Experten på arbetsrätt svarar.

Nevs ansöker 
om rekonstruktion

Nevs ansöker om rekonstruktion

Krisdrabbade elbilstillverkaren i Trollhättan ansöker om företagsrekonstruktion nu på morgonen. 5 kommentarer

Butiker tvingas ta emot elskrot

Butiker tvingas ta emot elskrot

Rensa byrålådan på gamla mobiler och kör tillbaka det havererade kylskåpet till butiken. 23 kommentarer

Matte-krisen delar blocken

Matte-krisen delar blocken

Båda partiblocken är splittrade kring hur svenska elever ska hamna i topp i matematik i nästa Pisaundersökning. 45 kommentarer

Våga hylla de bästa mattelärarna

Våga hylla de bästa mattelärarna

LEDARE. För närvarande har ordet ”skolval” en annan betydelse än normalt.

”Skolan missar nya lärare med spetskompetens”

DEBATT Skolan missar att fånga in unika medarbetare, enligt Samuel Bengmark, Torbjörn Lundh, Mikael Cronhjort och Marcus Gustafsson. 4 kommentarer

Vad är viktigast för en höjning av svenska elevers mattekunskaper?

Se resultatet
  • Minska klasserna 22%
  • Höj lärarlönerna 11%
  • Fler matematiktimmar 17%
  • Utjämna sociala och ekonomiska klyftor mellan skolor 7%
  • Anställ mattepensionärer 3%
  • Modernisera, förbättra skolornas matteundervisning 17%
  • Förstatliga skolan 13%
  • Öka lärarinflytandet 10%
Rösta
Hur hittar appen låten?

Hur hittar appen låten?

TEKNIKFRÅGAN. Appen som identifierar låtar, förbryllar Ny Tekniks läsare. Vet du? 17 kommentarer

Ansöker om att bygga maglev

Ansöker om att bygga maglev

Japanska järnvägsbolaget JR Tokai lämnade på tisdagen in en formell ansökan om att få bygga en 286 km lång magnettågbana. 31 kommentarer

Här är Volvos ödesbil

Här är Volvos ödesbil

BILDSPEL Volvo sätter sitt hopp till nya XC90. Kolla in bilen som har en tvåliters förbränningsmotor med bensin eller diesel och eldrift på bakaxeln. 45 kommentarer

En halv miljon för enklaste modellen

VD Håkan Samuelsson sätter stora förhoppningar till bilen. 44 kommentarer

Före och efter skogsbranden

Före och efter skogsbranden

Här är Lantmäteriets bilder före och efter den stora skogsbranden som drabbade Västmanland under sommaren.

Förslag: Expertgrupp 
mot byggskador

Förslag: Expertgrupp mot byggskador

Men skador till följd av översvämningar ska inte ingå i uppdraget, enligt förslaget.

Bromsoket framåt eller bakåt?

Bromsoket framåt eller bakåt?

TEKNIKFRÅGAN. Placeringen av bromsoket i bilar väcker frågor hos Ny Tekniks läsare. Vet du svaret? 32 kommentarer

Ubåt med överljudsfart

Ubåt med överljudsfart

Kina utvecklar en ubåt som i teorin kan nå USA på 100 minuter. 56 kommentarer

Experten: Nokia gör 
snart mobiler igen

Experten: Nokia gör snart mobiler igen

”Nya Nokia” kommer snart tillverka mobila konsumentprylar igen. Det är mobilexperten Bengt Nordström helt övertygad om. 11 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Nu gror det utanpå ISS

Nu gror det utanpå ISS

Ny upptäckt: Det växer mikroorganismer på utsidan av rymdstationen ISS. 39 kommentarer

QUIZ. Samarbete i rymden

Vad kan du om den internationella rymdfärjan ISS? Till quizet

Se ryska ”helvetesmaskinen”

Se ryska ”helvetesmaskinen”

En elgenerator från sovjettiden ger 150 meter långa blixtar. 16 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Senaste quizen

Alla våra quiz
Dagen är längst på morgonen

Dagen är längst på morgonen

Ständigt stressad och brist på tid? Lugn, tidscoachen har lösningen. 3

Vallhundar öppnar dörren för nya robotar

Ny kunskap om vallhundars förmåga att styra en flock får kan användas för att utveckla robotar i framtiden.

Smarta klockbatteriet håller i två dygn

Smarta klockbatteriet håller i två dygn

Samsungs nya klocka har en böjd skärm och 3g. 3

Då ska du inte bli chef

Då ska du inte bli chef

Tycker du att personalfrågor är pest?

Jetplanet fyller 75

Jetplanet fyller 75

He 178, världens första jetplan i modern bemärkelse. 10

Krockskydd i skrovet

Krockskydd i skrovet

En ny typ av stål skyddar fartyget vid en kollision. 2

Kameror och mikrofoner gör seglingen publikvänligare

Kameror och mikrofoner gör seglingen publikvänligare

”Som en dokusåpa på havet.”

”Banan var betydligt tuffare i år”

”Banan var betydligt tuffare i år”

Niclas och Petra Lestander är tillbaka på ABB i Västerås efter helgens fjällmara.

Här är den osynliga stolen

Här är den osynliga stolen

Ett företag har skapat en stol-lös stol. 11

Toppchefens kalldusch

Toppchefens kalldusch

Får iskallt vatten hällt över sig. 3

Ökat stöd för bonus till elbilar

Ökat stöd för bonus till elbilar

Så elbilsvänliga är riksdagspartierna. 31

Svenskt rymdbolag satsar på rymdturism

Svenskt rymdbolag satsar på rymdturism

Kiruna ska bli centrum för rymdresor. 2

Europas hetaste laddbara bilar

Europas hetaste laddbara bilar

Minibil tar förstaplatsen. 9

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb165 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Här seglar de mystiska stenarna

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se