Karriär

Värna kreativiteten när piskan viner

Scania ses ofta som en förebild inom lean. Två anställda har skrivit en bok om hur kreativiteten måste värnas när verksamheten effektiviseras. Bilden är från växellådstillverkningen. Foto: Jörgen Appelgren
Magnus Mackaldener och Katarina Stetler. Foto: Anders Roos/Roos & Tegnér
Boken ”Kreativ när piskan viner – Pusselbiten som saknas i lean”.

När företag vill effektivisera sin verksamhet enligt lean blir ofta kreativitet och innovationskraft lidande. Därför gäller det att hitta andra verktyg för att släppa loss kreativiteten.

Publicerad

Scania ses ofta som en svensk förebild inom lean. Där har innovationsstrategen Katarina Stetler och Magnus Mackaldener, chef för transmissionsutveckling, jobbat i flera år.

Deras nya bok, ”Kreativ när piskan viner – Pusselbiten som saknas i lean”, bygger på deras erfarenheter från Scania men också på intervjuer med människor utanför företaget.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här