Tunn tapet laddar sopbilarna med solenergi

2015-01-16 05:30 Tommy Harnesk  

Kan solenergi förlänga räckvidden hos biogasdrivna sopbilar? I vinter ska millimetertunna, stryktåliga ”solcellstapeter” testas i Skövde.

Biogasdrivna sopbilar har börjat bli vanliga i Sverige. Men ett problem är att de har betydligt kortare räckvidd än sina dieseldrivna motsvarigheter.

Hos kommunförbundet Avfallshantering Östra Skaraborg, AÖS, kommer biogas-sopbilarna inte längre än 16 mil på en full tank.

– Och med större gastankar skulle man stjäla för mycket av lastkapaciteten, säger Lars Persson, förvaltningschef på AÖS.

För att öka räckvidden har Högskolan i Skövde, tillsammans med AÖS och det brittiska logistikutvecklingsföretaget Focal Earth, börjat experimentera med solenergitillförsel. Genom att generatorn till sopaggregat, lysen och andra elförbrukare laddas med solel, behöver man inte ta ut lika mycket energi från motorn.

– Med solpaneler på en skåpbil har Focal Earth lyckats öka räckvidden med upp till 30 procent vid försök i England. För oss är varje räckviddsökning bra, men skulle vi komma upp i 30 procent vore det fantastiskt, säger Anna Syberfeldt, lektor i automatiseringsteknik vid Högskolan i Skövde.

Men på en sopbil skulle solpaneler inte hålla länge, enligt Lars Persson. Fordonen rullar på dåliga vägar, skrapas av trädgrenar, utsätts för högtryckstvätt och starka kemikalier.

Därför ska man testa en tunn, böjlig solcellstapet som Focal Earth tillhandahåller. Företaget vill inte avslöja några detaljer om materialet – bara att det handlar om kiselbaserade solceller på plastsubstrat, som tillverkas i Schweiz, och att tekniken ursprungligen utvecklats inom rymdindustrin.

– Den är mycket känslig och behöver inte direkt solsken, det räcker med dagsljus. Även om den naturligtvis blir effektivare när solen skiner, säger Anna Syberfeldt.

Hur mycket solenergi kan en ”tapetserad” sopbil utvinna?

– Vi har inte räknat på effekten ännu, men vi räknar med att kunna fästa cirka 30 kvadratmeter tapet på en sopbil. Hur mycket energi det kan generera i lokala väderförhållanden hoppas vi få klarhet i under de praktiska försöken, säger Anna Syberfeldt.

Bland tapetens andra fördelar finns att den är lättare och flexiblare än paneler. Men ännu vet man inte om den verkligen tål en sopbils hårda tillvaro.

– Vi kan ju kapsla in tapeten med vilket material som helst som är genomskinligt. Så vi ska testa oss fram och se vad som fungerar bäst att kapsla in och fästa den vid bilen med, säger Anna Syberfeldt.

Men varför inte bara ladda bilen från elnätet när den står stilla?

– Solel är gratis och innebär ingen extra miljöbelastning, medan batterier är tunga och tar av lastkapaciteten. En sopbil är dessutom en knepig ekvation med axeltryck, nyttolast, och så vidare – det blir besvärligt så fort du börjar installera saker som väger mycket. Allt sammantaget, tror vi att solenergi från tapet är det bästa alternativet, säger Lars Persson.

Hittills har AÖS och högskolan testkört en sopbil där navigeringssystemet drivits av samma sorts solpanel som Focal Earth använt i Storbritannien.

– Det har fungerat bra och tyder på att solel till sopbil fungerar. I januari kommer våra samarbetspartners hit från England, och då ska vi konkretisera planerna på att tapetsera den första bilen. Vi hoppas kunna göra det så snart som möjligt under 2015, säger Anna Syberfeldt.

Detaljerna om materialet är än så länge hemliga, men det handlar om kiselbaserade solceller på plastsubstrat.

Väger 1,4 kilo per kvadrat

  • Focal Earths ”solcellstapet” används för att avsätta tunna skikt av amorft kisel på plastsubstrat. Den färdiga tapeten är en millimeter tjock och väger 1,4 kilo per kvadratmeter.
  • Tapeten fångar upp infallande strålning i både horisontal- och vertikalplan, och fortsätter att fungera även om det går hål i den – endast de skadade individuella cellerna fallerar.
  • Företaget vill licenstillverka tapeten i Skandinavien, och beräknar att produktions- och monteringskostnaden då hamnar runt 12 kronor per watt.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt