Svenskt sportplan grunden för ny flygindustri

2015-12-04 05:00 Ulla Karlsson-Ottosson  

Tolv sålda plan sedan september. Nu rullar det svenskutvecklade sportflygplanet ut från Blackwing i Lund. I Eslövs kommun utreds bygget av en skalbar fabrik.

Aktiviteten på Lundabolaget Blackwing är hög. Produktionen av ett helt nytt och svenskutvecklat sportflygplan har precis dragit i gång. Sedan det första demoplanet rullade ut i september har ytterligare tolv beställts.

Köparna kommer från utlandet, huvudmarknaden är Tyskland och Frankrike. En Europaturné under hösten och lyriska recensioner i flygtidningar har satt fart på försäljningen.

– Vi har tecknat in hela produktionen för 2016 och 2017, konstaterar Niklas Anderberg, grundare och vd på Blackwing Sweden.

Planet Blackwing är resultatet av mer än tio års utvecklingsarbete. Grunden lades i ett forskningsprojekt på KTH där målet var ett riktigt bränslesnålt flygplan.

Den speciella vingprofilen som då togs fram står för flera av de flygegenskaper som tillskrivs det nya planet. Vingprofilen har dessutom vässats ytterligare, både genom datorsimuleringar och handberäkningar. Vingen har också försetts med klaffar som ökar luftmotståndet vid landning och så kallade vinglets. De sitter längst ut på vingen för att minska luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen.

– Jag undrar om det finns något sportflygplan som det har räknats så mycket på, säger Niklas Anderberg som tidigare arbetat som flygingenjör på Saab.

Vingen och dess egenskaper är ett exempel på lösningar där Blackwing skiljer sig från konkurrenterna (se grafik). Valet av material är ett annat.

– Vi använder tillverkningstekniken pre-preg som innebär att man använder förimpregnerad kolfiber som kommer direkt från fabriken med rätt mängd epoxiharts. Kolfibermaterialet är Textreme som är 15 procent starkare än den kolfiber våra konkurrenter använder.

Allt i planet är byggt i det superlätta och starka kolfibermaterialet. Undantaget är motorfundamentet och pedalerna. All tillverkning sker också i Sverige.

– Vi gör allt, från skiss och design till färdig produkt. Vi tillverkar till och med stolar och landningsställ. Det vi köper in är motor och instrument.

Förhoppningen är nu att produktionen av planet ska leda till en ny svensk flygindustri. Tillväxtavdelningen i Eslövs kommun för också diskussioner med företaget. De vill bygga en skalbar fabrik på Eslövs flygplats. Något politiskt beslut är inte taget, det kan fattas först på andra sidan årsskiftet.

– Vi tycker att det är en fantastiskt spännande verksamhet och håller på att ta fram underlag för Blackwings anläggning i form av kostnadsbild och skalbarhet, säger Marcus Horning, chef för tillväxtsavdelningen i Eslövs kommun.

Under tiden arbetar Niklas Anderberg och hans kolleger på Blackwing vidare med nya innovationer som ska öka konkurrenskraften ytterligare ett snäpp. En ny avisningsteknik ska göra det möjligt att flyga planet i alla väder. Patentansökan är på gång. På agendan står också en eldriven version av planet för flygskolor.

– I dag har vi fem års försprång, kanske tio, i förhållande till de ultralätta flygplan som finns på marknaden. Det vill vi behålla, säger Stéphan D’haene, marknadsförare på Blackwing.

Thomas Hauklien, på det norska företaget Edgeperformance, är en av dem som provflugit planet:

– Det är verkligen en imponerande maskin. Den har väldigt fina och snälla flygegenskaper samtidigt som den har en hög hastighet. Planets roder har också väldigt bra respons vilket ger full kontroll. Det är ett flyg som inbjuder till att leka med samtidigt som det är säkert.

Resultatet av flygturen blev att han tecknade avtal med Blackwing om att marknadsföra och sälja planet i Norge. Ett plan är också reserverat för leverans år 2017.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Blackwing

Gör: Ett ultralätt sportflygplan.

Ort: Lund.

Grundat: 2011.

Anställda: 5 (snart 10).

Riskkapital: 8 miljoner kronor.

Ulla Karlsson-Ottosson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt