Övriga nyheter

Svensken som utmanar Googles vr-glasögon

Simon Josefsson lyckades samla in över 279 000 kronor till sina egenutvecklade vr-glasögon Viewbox via Kickstarter. Inom kort skickas de första enheterna iväg till kunder världen över.

Publicerad

– Det har varit en lång resa att driva det här projektet och nu känns det extremt skönt att snart börja leverera Viewbox, säger Simon Josefsson.

Det råder en stark virtual reality-trend i teknikvärlden just nu, med konsumentprodukter på gång som Facebook-ägda Oculus Rift, Microsofts Hololens och Sonys Morpheus.

En av dem som vill utmana jättarna är Kalmarbon Simon Josefsson, som tagit fram en vr-lösning där du stoppar in din smarta mobiltelefon i ett slags glasögon med två asfäriska och justerbara linser. Det är med hjälp av detta som det blir möjligt att titta på 3d-material.

Konstruktionen är inte unik i sig utan bygger på samma princip som bland annat Google Cardboard, sökföretagets budgetbetonade vr-hjälm. Det som skiljer Viewbox från Googles lösning är att glasögonen dels går att använda med alla sorters Ios- och Androidmobiler med skärmstorlek på mellan 4 och 5,7 tum, dels att de är ihopfällbara.

Viewbox är dessutom tillverkad i neopren, ett syntetiskt gummimaterial som bland annat används till dykardräkter. Fördelen med det, enligt Simon Josefsson, är att hans vr-brillor är betydligt mjukare och dessutom väger mindre än konkurrenternas.

– Google Cardboard är gjorda i kartong, och många säger att de kan börja skava efter en tids användning, säger han.

Projektet lanserades på Kickstarter, världens största sajt för gräsrotsfinansering, i december 2014. Målet var att samla ihop 90 000 kronor för att börja massproducera Viewbox. En dryg månad senare hade Viewbox fått in över 279 000 kronor i finansiering.

– Jag hade inte alls räknat med det genomslag som projektet fick.

Efter Kickstarter-kampanjen har Simon Josefssson startat företaget Evomade och fortsatt arbetet med att utveckla Viexbox.

– Jag tog min examen i produktdesign på Linnéuniversitet 2014, och Evomade är min första affärsverksamhet.

Totalt har det sålts cirka 1 000 exemplar av Viewbox via Kickstarter. Utöver det har även återförsäljare världen över köpt in 1 300 stycken av Simons glasögon.

– Från början var det tänkt att jag skulle börja skicka Viewbox tidigare under året, men leveranserna av linser har dröjt. Jag ska få in dem om några dagar, vilket innebär att jag förmodligen kan börja skeppa iväg de första produkterna under nästa vecka, säger han.