Svenskar ska få Volkswagen grönare

2015-12-21 14:45 Fredrik Karlsson  

Volkswagen har all anledning att göra bilproduktionen mer miljövänlig. Då finns en vinnare: en leverantör från Halmstad med ett färskt avtal med biljätten.

Halmstadsföretaget Flexprop är specialiserat på kompositer och har tagit fram lösningar för bland annat Volvo lastvagnar, flygindustrin och Volkswagen-koncernen.

Det handlar om fixturer till gripdon som ska sitta på robotar. När dessa tillverkas i kolfiberkomposit blir produktionsutrustningen lättare, vilket spar både energi och verkstadsyta. Det har Ny Teknik Automation tidigare berättat om här.

Utsläppsskandalen kring Volkswagen verkar snarast ha ökat bilkoncernens satsning på energibesparande produktionsutrustning.

– Lättvikt i produktionen står högt på Volkswagens agenda, säger Karl-Otto Strömberg, vd på Flexprop som just signerat ett ramavtal med Volkswagen AG, som alltså gäller koncernens samtliga bilmärken.

Flexprop har redan fått en ny order på likadana fixturer som de redan levererat, vilka ska användas vid montering av biltaket.

– Men vi ska också leverera utrustning till en ny station på linan och det kommer att komma fler applikationer. Vi ska också vara delaktiga i att utveckla lättviktsutrustning inom Volksvagen, säger Karl-Otto Strömberg.

Att ordern betyder mycket för det svenska bolagets framtid är klart men hur mycket är svårt att säga eftersom det är just ett ramavtal där man inte vet hur stora order det kommer att bli. Flexprop är i dag fyra anställda och omsätter fem miljoner kronor. Företaget räknar med att dubbla antalet anställda och omsättning under nästa år.

– Det betyder nog ännu mer för våra underentreprenörer och materialleverantörer, både i Sverige och utomlands, säger Karl-Otto Strömberg.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt