Svenska VW-bilar kan ha manipulerats

2015-09-24 06:25 TT  
Martin Winterkorn, avgående vd för Volkswagen. Foto: Frank Augstein /TT

Drygt 60 000 bilar i Sverige har samma motorer som de manipulerade bilarna i VW:s avgasskandal i USA, enligt Transportstyrelsen.

VW:s koncernchef Martin Winterkorn lämnade på torsdagen sin post, och i Sverige ber företaget sina kunder om ursäkt.

I ett uttalande förnekar Winterkorn att han själv begått några fel.

"Jag är bestört över det som hänt de senaste dagarna", skriver Winterkorn i uttalandet efter onsdagens möte i styrelsens innersta krets.

Han skriver att han tar på sig ansvaret för manipuleringen av avgastester och därför avgår.

"Jag gör det för företagets skull, även om jag själv inte begått några fel så vitt jag vet."

Det som först avslöjades i USA lär inkludera en rad andra länder då biljätten erkänt att totalt elva miljoner bilar omfattas. Enligt Transportstyrelsens beräkningar kan 61 686 svenska bilar ha motortypen installerad, skriver Svenska Dagbladet. Siffran är baserad på hur många Volkswagen, Audi, Skoda och Seat med samma motorstorlek och effekt som finns i Sverige.

– Vi har inte något mer definitivt antal. Vi har kontaktat Volkswagen som ska komma med information, säger Ingela Sundin, sektionschef för fordonsteknik på Transportstyrelsen.

Vad har ni frågat?

– Vilka fordon som är aktuella i Sverige och vad som är problemet, om det är något problem. Det är inte säkert att man ligger utanför de nivåer som ställs i EU, säger Ingela Sundin.

Volkswagen vägrar ge besked.

– Vi ger ingen mer information i nuläget, säger informationschefen Marcus Thomasfolk och hänvisar till en central utredning inom koncernen.

Men i ett meddelande publicerat av Volkswagen Sverige ber biltillverkaren sina kunder om förlåtelse för att man inte hittills specificerat vilka bilar man fuskat med. Samtidigt försäkrar företaget att alla bilarna är fullständigt säkra att köra.

"Vi ångrar ärligt och uppriktigt att vi har missbrukat Ert förtroende. Vi kommer hantera alla Era frågeställningar så fort som möjligt", skriver koncernen.

Biltillverkaren lovar att ta fullt ansvar och stå för kostnader för nödvändiga åtgärder.

"Denna process kommer att ta tid: både tid för analys av omständigheterna samt tid för att initiera tekniska åtgärder".

Det som framkommit de senaste dagarna är att VW genom manipulerad mjukvara försökt kringgå amerikanska miljötester. I Europa ser dessa tester annorlunda ut, men många ställer sig nu frågan om bolaget även ändrat mjukvaran utifrån europeiska metoder.

– Det är en av knäckfrågorna som Volkswagen nu måste svara på, säger Martin Skiöld, expert på internationell bilindustri vid Handelshögskolan i Stockholm.

Transportstyrelsen har de senaste åren testat flera bilar som i labbmiljö enkelt klarade testgränserna, men på vägar hade kväveoxidutsläpp tio gånger högre än gränsvärdet, uppger TV4 Nyheterna. Bilarna var bland annat BMW 520, Volkswagen Passat med 2 liters motor och Volvo V70 med 1,6 liters motor.

Enligt Ingela Sundin på Transportstyrelsen är det dock inte konstigt att värdena varit annorlunda, de uppvisades när man testade en ny provmetod som ska börja användas 2017.

– Man kan inte säga någonting om de här bilarna som ligger utanför kravet, säger Ingela Sundin.

Christer Karlsson, professor vid Copenhagen Business School och expert på fordonsindustrin, menar också att testerna inte säger något:

– Det finns många orsaker till att en bil kan släppa ut mycket mer, det bevisar ju inte att de är manipulerade. Det är det som är den stora skillnaden. I USA är det ett väl genomtänkt bedrägeri där man manipulerat mjukvaran, säger Christer Karlsson.

Volkswagen-gruppens styrelse ska föreslå en ny koncernchef på fredag. I ett uttalande skriver styrelsen att det också kan ske andra förändringar i den ledande personalen.

– Trappan städas uppifrån. Jag vågar gissa att 10-15 personer åker innan det är över, säger Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden.

Miljöminister Åsa Romson (MP) är en av många som reagerat på fusket, och kräver besked från VW-ledningen.

– Företaget är skyldigt svar på bilägarnas berättigade frågor.

– Jag häpnar över att ett etablerat bilföretag ser ut att ha betett sig på ett rent skamligt sätt.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt