Övriga nyheter

”Svårt begripa fixeringen vid flyg”

GRIPENBERG 20101201 : Vid 9-tiden i morse gick ett X2000-tåg sönder nära Tranås och passagerarna var tvungna att evakueras. Tåget körde på sträckan Stockholm-Malmö och all trafik stoppades i båda riktningarna medan tåget evakuerades. Foto: Mikael Fritzon / TT
Arne Karyd.

REPLIK. Att öka farten från 250 till 320 km/h på den nya höghastighetsbanan får groteska konsekvenser. Håll ner farten, rusta upp och behåll hyfsad trafik på stambanorna. Och glöm att tåget kan ersätta flyget, skriver Arne Karyd, transportekonom.

Biltrafiken växte i Sverige under 2014 och var 32 gånger större än trafiken med inrikesflyget. Trots detta har anhängarna av höghastighetståg (hh) alltid varit fixerade vid att ta över flygpassagerare hellre än bilister; så även i Ny Teknik. Debattartikelns diagram över flyg och tåg döljer mer relevanta svenska erfarenheter som anhängare av hh-tåg förtränger.

En sådan är effekterna av den stora satsningen på X2000, påbörjad hösten 1990 och huvudsakligen avslutad 1995. Restiderna sänktes här betydligt mer än vad hh-nätet kan åstadkomma. Succén uteblev dock. 1996 var tågtrafiken futtiga 6 procent större än 1990.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här