Övriga nyheter

Specialbyggd kalkbåt kryper själv ner i sjön

Den självgående rampen kryper av lastbilen och backar ner i sjön, där båten sprider 20 ton kalk. Foto: Lars Krögerström
Göran Lilja. Foto: Lars Krögerström

Smörhultasjön utanför Gislaved behöver kalk regelbundet.Med ny teknik tar det inte mer än en dryg timme att sprida 20 ton kalk och stoppa ett återfall i försurning.

Publicerad

Kalkningarna av sjöar och vattendrag har pågått i drygt 30 år. Smörhultasjön ligger inom ett område som drabbades hårt av det sura nedfallet på 1900-talet.

I dag är utrustningen specialkonstruerad för sitt ändamål och transporterna noggrant planerade. Bulkbilarna, helikoptrarna, båtarna och personalen måste sammanstråla på rätt plats i rätt tid.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här