Smart algoritm säkrar bilen med bara en kamera

2014-12-15 05:30  

Israeliska Mobileye ligger före svenska Autoliv inom området aktiv säkerhet baserad på en enda kamera. Bland kunderna finns Tesla, BMW och Volvo.

Få utanför bilbranschen kände till israeliska Mobileye innan bolaget börsnoterades i USA i somras. Aktiemarknaden värderar nu det lilla bilsäkerhetsföretaget med 400 anställda, högre än Autoliv, med 56 000 på lönelistan.

Mobileye fokuserar helt på aktiv säkerhet, den hetaste trenden i fordonsbranschen. Inför börsnoteringen beskrev finansanalytiker detta som fordonsindustrins ”Iphone moment”.

Autoliv har produkter för aktiv säkerhet, men inte någon egen med en enda kamera, utan har i stället valt att använda det israeliska bolagets lösning.

– Vi levererar Mobileyes chip till en kund, och det är BMW, säger Thomas Jönsson, informationschef på Autoliv.

Mobileye ligger alltså före det svenska säkerhetsbolaget på området.

– Men nästa år har vi både en mono- och stereokameralösning baserad på egna algoritmer, säger Thomas Jönsson.

Det israeliska bolaget grundades 1999 av dataprofessor Amnon Shashua, professor i datavetenskap på Hebrew University och Ziv Aviram, som tidigare varit vd för tre israeliska företag.

Det startade med att Amnon Shashua var på konferens i Japan. Där frågade några personer från Toyota om det verkligen var möjligt att beräkna avståndet till bilen framför med hjälp av en enda kamera.

Absolut, svarade Shahua, och fick pengar för att ta fram en prototyp. Fyra månader sedan hade han tagit fram en fungerande produkt.

Nu fokuserar Mobileye inte längre på att mäta avstånd. De avancerade algoritmerna beräknar i stället tiden till en eventuell krock.

Det som särskiljer bolaget från många andra som jobbar med aktiv säkerhet är att tekniken inte baseras på en radar eller på två kameror. Mobileyes algoritmer baseras på data från en enda kamera.

– Och det betyder lägre kostnad och lägre vikt, argumenterar Iain Levy, affärsutvecklingschef på Mobileye.

Det lilla företaget utvecklar en egen krets, EyeQ, vilket är ovanligt. Mobileye tyckte inte att det fanns en standardkrets som var tillräckligt bra för algoritmen. I dag jobbar 12–15 av de 250 utvecklarna med chipdesign. Tillverkningen sker hos ST Electronics.

Ibland beskriver sig bolaget som ”fordonsbranschens Microsoft och Intel”.

– Vi säljer en krets och programvara. Kameran köper kunderna in från annat håll, säger Nisso Moyal, marknadschef på Mobileye.

Volvo personvagnar var en av de första användarna, och i flera av Volvos modeller kopplas kameran och EyeQ-kretsen till en automatisk broms. Andra viktiga kunder är BMW och GM. Mobileye samarbetar också med Tesla.

Det är nu 18 biltillverkare som använder deras lösning, och den finns i 160 olika bilmodeller eller i totalt 4 miljoner fordon, varav de flesta är personbilar. Det är fortfarande en liten andel av världens 1 miljard personbilar. Men flera faktorer driver på efterfrågan av produkter för aktiv säkerhet. Bland annat de höga kostnaderna för bilolyckor, som drabbar samhälle och försäkringsbolag.

– Kostnaden för trafikolyckor motsvarar 1–2 procent av BNP, säger Iain Levy.

I det europeiska säkerhetssystemet Euro Ncap krävs redan avancerad aktiv säkerhet för att få fem stjärnor. Och ett israeliskt försäkringsbolag erbjuder rabatter för bilförare med Mobileyes system installerade.

Svenska Autoliv är en av konkurrenterna. Men det finns fler. Nisso Moyal pekar ut Bosch och Continental som de två tuffaste.

Nästa steg för Mobileye är en lösning för självkörande bilar. Bolaget jobbar med Hyundai, men man har inget samarbete med Google, vars självkörande bil har fått stor uppmärksamhet.

– För vi har helt olika syn på utvecklingen. De satsar på en bil utan ratt och gaspedal, säger Nisso Moyal.


Följ Ny Teknik på Facebook!

Aktiv säkerhet värderas högt

MOBILEYE 2013

Grundades: 1999, lönsamt först 2012.

Omsättning: 500 miljoner kronor.

Nettovinst: 130 miljoner kronor.

Anställda: ”Över 400”, varav 300 i Israel, och 250 inom FoU.

Gör: Aktiv säkerhet med bara en kamera. All FoU sker i Israel.

Börsvärde: 82 miljarder kronor


AUTOLIV 2013

Grundades: Började tillverka tvåpunktsbälten 1956, ändrade namn till Autoliv 1968.

Omsättning: 57,3 mdr kronor (varav 2,2 mdr inom aktiv säkerhet).

Nettovinst: 3,2 mdr kronor.

Anställda: 56 000.

Gör: Krockkuddar, säkerhetsbälten och aktiva säkerhetssystem. Har teknikcentrum i nio länder.

Börsvärde: 72 miljarder kronor.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt