Robot blev räddningen i Bombardiers testlabb

2016-03-21 05:03 Fredrik Karlsson  

Den specialbyggda lösningen för testning med en portalrobot behövde uppgraderas. Ingenjörerna sökte en smartare lösning – och fann den i en alldeles vanlig standardrobot.

När testingenjören Lars Stenström trycker på knappen börjar den orange industriroboten att röra sig. Det är en IRB 6700, en modell som ABB sålt till tillverkande industrier runt om i världen sedan 2013.

Men vi befinner oss inte i någon fabrik utan på Bombardiers huvudkontor för divisionen Rail Control Solutions i Marievik i södra Stockholm. Och här tillverkas ingenting alls.

– Här designtestar vi nya produkter, förklarar Hendrik Vare, som är ansvarig för testlabbet.

Vi är med när testingenjören Lars Stenström kör i gång i det nya labbet. Fast alla på plats verkar trygga med att det ska fungera, både hos Bombardier och ­ hos Semcon som varit totalleverantör.

Den tidigare lösningen vid testningen var ett specialbygge som reparerats genom åren. Men det började bli svårt att hitta reservdelar, service och support. Dessutom var lösningen svajig med en lång balk som all utrustning hängde ifrån. Och varje motor drevs via en egen PLC. Det var krångligt, helt enkelt.

– När vi skulle uppgradera den gamla lösningen sa jag att konsulterna gärna fick tänka fritt och komma med nya lösningar, bara vi kan göra det vi behöver göra med utrustningen, säger Hendrik Vare.

Efter några olika turer hamnade så uppdraget hos Semcon som från början var helt inne på att använda en standardrobot i stället för specialbyggen.

– Det är en konstruktion som kommer att gå mycket och man ska kunna lita på den länge. Det finns mycket kunnande på ABB-robotar och god tillgång på reservdelar. Dessutom har ju roboten ett andrahandsvärde, säger Jon Ullmark, affärsområdeschef i Stockholm för Semcon.

Delarna som testas ingår i tågets säkerhetssystem, det som kallas ATP, Automatic train protection. Det består av en mottagare med antenn som sitter under tåget och så kallade baliser som sätts på slipern mellan rälen. Detta kommunikationssystem gör att tåget bromsas automatiskt vid behov.

Utrustningen, i synnerhet baliserna, är storsäljande produkter runt om i världen för Bombardier. Därför blir designtesterna av nya baliser och antenner i labbet så viktiga när nya produkter tas fram.

Men det blev inte så enkelt som det först verkade med en standardrobot.

– Vi trodde att det skulle vara enklare men det tillkom flera faktorer att ta hänsyn till, säger Jon Ullmark.

Det behövde exempelvis vara en metallfri zon kring balisen för att inte störa mätningarna, och kraven på lyftkapacitet var höga. Roboten måste kunna lyfta minst 50 kilo längst ut i ändläget, vilket är skälet till att man valt en så kraftfull robot.

Man fann lösningar på problemen och har också förbättrat precisionen avsevärt jämfört med tidigare.

Testerna har precis startat. Olika antenner och typer av baliser finns inprogrammerade som förval. På några minuter kommer ett test i gång. Man behöver veta att kommunikationen mellan tåg och mark fungerar som den ska. Bortåt 30 000 punkter ska testas, vilket nu tar ungefär fyra timmar. Redan det är 30 procent kortare tid än tidigare. Och här finns möjligheter till ytterligare ökad effektivitet. Möjligheten att öka takten är god och skulle vara välkommen. Nu är nämligen roboten uppbokad för 1,5 år framåt.

Så småningom är det dags att ta nästa steg och byta ut några gamla rack som står intill Lars Stenströms bord. För redan nu summerar man ett lyckat projekt.

– Jag har jobbat här i 15 år men något sådant här har jag aldrig varit med om tidigare, att stoppa in en robot. Det har varit ett riktigt roligt projekt, säger Hendrik Vare.

  

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev om automation!

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt