Professor: Priset på bränslecell halverat om fem år

2015-02-25 05:30 Eddie Pröckl  
Professor Göran Lindbergh berättar om bränslecellstekniken i konceptbilen Sleipner för president Barack Obama. Från vänster Fredrik Reinfeldt, Barack Obama, Carina Lagergren, Göran Lindbergh, Rakel Wreland Lindström (skymd) och Peter Gudmundson. Foto: FREDRIK PERSSON / TT

Toyota har minskat kostnaden för bränsleceller med 95 procent sedan 2008. Ändå lovar bilföretaget att halvera dagens kostnad före 2020. <br/>– Helt realistiskt, säger bränslecellsprofessorn Göran Lindbergh.

Alla tillverkare brukar jobba med samma sak. Nyss var det PEM-cellernas livslängd (se förra uppslaget). Nu är det kostnadsreduktion. Därför kommer kostnaden för bränsleceller att gå ner ännu mer. Det är KTH-professorn Göran Lindbergh övertygad om.

– När Toyota lyckas reducera kostnaden med 50 procent kommer även alla andra att lyckas, säger han.

Göran Lindbergh säger när, inte om. Och han är säker på att det sker inom fem år.

– Ingenjörerna jobbar med materialreduktion och bättre teknik. Men magin måste ligga i produktionstekniken. Men så länge det handlar om 400 eller 700 bränslecellsstackar är det handbyggen. Först när produktionen kommer upp i tiotusental är det industriellt på riktigt.

Göran Lindbergh beskriver kostnadsarbetet som att ”tillverkarna tuggar smågrejor”. De minskar de bipolära plattorna i stacken från 1 mm till 0,8 mm. De tar bort den ena cirkulationspumpen för vätgas. De minskar mängden ädelmetall.

Hur lite platina kan man ha?

– Idag är det 10–20 gram i en cell. Nu försöker man spä ut platina med nickel eller kobolt. Det finns rapporter om att forskare lyckats uppnå verkningsgrader i katalysatorn som är 20–30 gånger dagens. De är inte verifierade ännu, men jag bedömer det som möjligt. Då blir platinapriset ointressant.

– Det pågår också ett arbete för att helt byta ut platina.

Göran Lindbergh nämner järnbaserade katalysatorer och palladium.

Man undersöker också om man kan få fram billigare membran.

Men magin ligger i produktionstekniken. Det är där styckekostnaden kan pressas.

– Automatiserad produktion av bränsleceller är förmodligen bättre än handbyggt. Robotar möjliggör bättre precision. Helautomatisering är fullt görligt. Man kör in bipolära plåtar, stansar ut och travar bipolärplattorna i en stack.

Kringutrustningen utanför själva stacken blir också betydligt billigare vid produktion i större skala. Utrustning som kylsystem, fläktar, pumpar och kompressorer måste specialbyggas och har högt styckepris i små volymer.

– Kringgrejorna, inklusive provning och test, kan utgöra upp till 75 procent av kostnaden för systemet, i och med att bränslecellsstackarna minskar i pris, säger Göran Lindbergh.

Toyota planerar också att industrialisera tillverkningen av trycktankarna för vätgas, och få ner kostnaden dramatiskt. Dessutom vill man börja använda halvledare av kiselkarbid, vilket minskar behovet av kylning, och därmed kostnaden.




Följ Ny Teknik på Facebook!

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt