Övriga nyheter

På tre hjul genom Stockholm

Ny Tekniks reporter bakom ratten på världens första trafikregistrerade Smite. Det var en solig Brittsommardag vid Stadshuset i Stockholm. Foto: Jörgen Appelgren
Håkan Lutz, vd och en av grundarna till företaget Vehiconomics som utvecklat Smite-konceptet. Foto: Jörgen Appelgren
En datarenderad bild av Smite Speedster.
Och är en Smite Roofed med packbox.
Smitefamiljen - Speedster, Roofed och Cab.
Smitefamiljen utökad med en fyrhjulig modell som fått namnet Nineto.
Ny Tekniksreporter provkör den batteridrivna Smiteprototypen på Energitinget våren 2010. Foto: Per Westergård

Den ser ut som en Lasse Åberg-bil och den väcker både munterhet och nyfikenhet. Men den finns än så länge bara i två exemplar. Ny Teknik har provkört båda.

Publicerad

- Om jag ställde mig på Stureplan i Stockholm med 10 stycken Smite skulle de vara sålda på ett ögonblick.

Det säger Håkan Lutz, en av personerna bakom det 150 kilo lätta och bränslesnåla stadsfordonet Smite, som nu fått registreringsskyltarna CXB435 och får köra omkring på Stockholms gator.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här