Operan tar emot besökarna på distans

2015-12-08 05:00 Marie Alpman  

En ny distanstjänst gör att Operans receptionister kan serva flera receptioner samtidigt. Bakom tekniken står ett företag i Haparanda som också har biluthyrare på kundlistan.

– Välkommen, vad kan jag hjälpa till med.

Receptionisten hälsar välkommen i entrén till lagerlokalerna som Kungliga Operan och Dramaten delar i Nacka utanför Stockholm. Men den vanliga receptionsdisken är tom. Receptionisten sitter 5 kilometer bort, inne i Stockholm, och jag ser henne på en skärm på en rödmålad automat.

Den nya distanstjänsten togs i drift i somras. Tekniken är utvecklad av Haparandaföretaget Frontpoint. För att komma i kontakt med receptionisten trycker jag på en grön knapp. Vi ser varandra som vid ett distansmöte och jag kan identifiera mig genom att lägga körkortet under en annan kamera.

I små luckor, som öppnas på distans eller med en engångskod, kan nycklar och passerkort lämnas ut. Kvittenser och kontrakt skrivs ut med den inbyggda skrivaren. Frontpoints marknadschef Mikael Landeblad lyfter på ett lock och visar en skanner för att skicka tillbaka påskrivna dokument.

– Den gör precis det som en manuell reception gör, men till 10 procent av kostnaden, säger han.

Bakom företaget och idén står forskaren Vesa Sihvola vid Luleå tekniska universitet. När han jobbade med system för distansutbildning upptäckte han att det fanns gott om biljettautomater, men att det saknades automatiserade lösningar för mer komplicerade tjänster.

– Det svåra är att göra det väldigt enkelt för kunden samtidigt som systemet ska klara oväntade situationer. Då går det inte att helautomatisera utan det krävs personkontakt, säger han.

De första kunderna är biluthyrningsföretag. Avis har till exempel testat systemet under tre år i Sverige och Finland. Nyligen kom också en stor order från en fransk biluthyrare.

Med Frontpoints system kan en och samma biluthyrare ta hand om flera hyrställen till exempel under kvällar och nätter när det är få kunder. Med de inbyggda funktionerna kan biluthyraren kolla körkort, skriva ut kontrakt, lämna ut bilnycklar och ta emot kortbetalningar.

– Kunden kanske också behöver en karta som kan skrivas ut i skrivaren, säger Vesa Sihvola.

En annan fördel är att automaterna är lätta att flytta efter behov och säsong.

På mindre orter kan konceptet göra att till exempel banker och myndigheter som Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen kan upprätthålla en acceptabel servicenivå till en rimlig kostnad.

Frontpoint

Gör: Personlig kundservice på distans.

Ort: Haparanda.

Grundat: 2009.

Anställda: 4.

Riskkapital: Ca 13 miljoner kronor.

Huvudägare: Inlandsinnovation, Vesa Sihvola.

Övrigt: Ramavtal med säkerhetsföretaget Securitas för försäljning av distansreceptionen.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt