Nytt bolag ska lyfta obemannade helikoptern Skeldar

2015-12-23 05:00 Monica Kleja  

Saab och schweiziska drönarföretaget UMS Aero Group bildar ett nytt strategiskt bolag kring Saabs helikopter Skeldar V-200, som ännu inte har någon första kund.

Efter tio år av utveckling har Saabs obemannade lilla helikopter Skeldar ännu inte fått något riktigt lyft på marknaden.

Demonstratormodellen Skeldar V-200 har testats av civila och militära användare, bland annat av spanska marinen. Men ännu har drönaren inte fått någon slutkund.

– Diskussioner pågår, säger Ulf Nilsson, chef för affärsområdet Aeronautics på Saab, i en intervju med Ny Teknik

Det svenska bolaget lägger nu Skeldar i ett nytt bolag - UMS Skeldar - som man äger tillsammans med schweiziska drönarföretaget UMS Aero Group.

– En av anledningarna till satsningen är att drönarmarknaden ännu är lite trevande. Kunderna tittar på flera olika system, och vi vill nu bredda produktfamiljen, förklarar han.

Det schweziska bolaget UMS Aero bidrar i sin tur med flera drönarmodeller i olika storlekar: två obemannade flygplan och en annan obemannad helikopter. De fyra farkosterna finns i viktspannet 20-250 kg.

– Tanken är att kunderna kan kombinera storleksklasser som kan lösa olika saker och att vi gemensamt kan göra något bättre än i dag på marknaden, säger Ulf Nilsson.

Samtliga Saabs tillgångar vad gäller Skeldar hamnar i nya bolaget UMS Skeldar, som Saab äger till 47 procent av aktierna och UMS Aero till 53 procent. Bolaget får 55 anställda vid huvudkontoret i schweiziska Möhlin samt vid ett kontor i Linköping.

– Vi tycker att det känns bra och det är en lösning som vi är nöjda m, säger Ulf Nilsson.

Vilka slags kunder siktar ni in er på?

– Det kan ju vara en blandning av både civila och miltära kunder. Det viktiga nu är att hitta en launch customer, säger han.

Skeldar-demonstratorn kan starta och landa inom en radie på 15-15 meter. Både start och landning kan ske autonomt. Lasten varierar beroende på uppdrag. Men man kan hänga på sensorer av olika slag, exempelvis värmekameror eller utrustning för signalspaning.

UMS Skeldar kommer att jobba med allt från fortsatt utveckling, till tillverkning, utprovning, och utbildning. Utöver detta tillkommer underhåll av såväl obemannade farkoster som av exempelvis markstationer, kommunikationslänkar och dataterminaler, enligt Saab.

Gilla Ny Teknik på Facebook

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt