Övriga nyheter

Modellen som ska rädda regalskeppet Vasa

En fullskalemodell av en del av skrovsidan på regalskeppet Vasa används för belastningstester på KTH. Modellen, som är fyra gånger fyra meter och en halv meter tjock, är en viktig del i arbetet med att utveckla en ny stöttning åt Vasa. Ivón Hassel från Uppsala universitet leder testarbetet (infällda bilden).
Ivón Hassel från Uppsala universitet leder testarbetet med att utveckla en ny stöttning till Vasa. Foto: Jörgen Appelgren
Fullskalemodell av en del av skrovsidan hos Vasa mäter fyra gånger fyra meter. Foto: Evelyn Ansel, Statens maritima museer
Foto: Evelyn Ansel, Statens maritima museer
Foto: Evelyn Ansel, Statens maritima museer
Foto: Evelyn Ansel, Statens maritima museer

Arbetet med att utveckla en ny stöttning till Vasa är i full gång. En fullskalemodell av en del av skrovet testas just nu på KTH.

Publicerad

Regalskeppet Vasa ska finnas kvar till eftervärlden i tusen år till. Det är målet för alla som jobbar med skeppet. Men vaggan av stål som nationalklenoden vilar i ger inte det stöd som behövs. Det leder till att Vasa ändrar sin form.

– På sikt riskerar man krypbrott. Krypningarna i träet måste bromsas redan nu. Därför måste vi få reda på hur träet och alla förband beter sig, säger Anders Ahlgren, ingenjör på Vasamuseet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här