Övriga nyheter

Mer än fem år kvar till hårdare utsläppstag

När bilar testas i labbmiljö i dag ligger de verkliga utsläppen 5–7 gånger högre. Från 2017 ska denna marginal bli mindre. Foto: John Stillwell
Per Öhlund.

Nya regler ska stoppa fusket om två år. I praktiken handlar det om att tvinga tillverkarna närmare dagens gränsvärden. Men först 2021 måste alla nya dieselbilar klara gränserna på riktigt.

Publicerad

Alla som köpt en bil vet att förbrukningssiffrorna från tillverkaren inte stämmer i verkligheten. Det gäller också utsläpp av partiklar och kväveoxid, NOx, från dieselbilar. Certifieringstesten sker i labbmiljö enligt en körcykel där motorn belastas efter ett förbestämt schema som inte har så mycket med verklig körning att göra.

Tillverkarna har stora möjligheter att anpassa bilen och dess prestanda till testet, vilket gör att utsläppen i verkligheten blir många gånger högre. (Det Volkswagen gjort är att styra prestanda så att de ändras vid själva testtillfället, vilket inte är tillåtet.)

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här