Ledarbilen styr självkörande konvojen till kontinenten

2016-03-17 05:00 Sverker Brundin  

Lägre bränsleförbrukning är målet med automatisk konvojkörning med lastbilar. I veckan startar Volvo sitt längsta test – som slutar i Rotterdam i Nederländerna.

– Vi har bara lite finputsning kvar, säger Wilhelm Wiberg, systemingenjör på Volvo, som själv kommer att sitta i förarhytten när konvojen åker iväg.

Digital Teknik fick följa med på en förhandstur på den mycket sekretessomgärdade testbanan i skogarna strax norr om Borås.

– Nu är den grön, säger plötsligt Wilhelm Wiberg.

En virtuell lampa på skärmen ändrar färg från rött och lastbilen ansluter automatiskt till lastbilen framför. Wilhelm Wiberg rör varken gas eller broms.

Vi kör en stund i konvojen som består av tre lastbilar, vår är sist. Avståndet ställs in i sekunder, just nu är det en sekund, vilket i 80 km/h motsvarar cirka 20 meter. Plötsligt bromsar den första lastbilen in kraftigt. Vår följer direkt efter och avståndet till framförvarande lastbil krymper.

Den här veckan ska Volvo testa konvojen på allmänna vägar i södra Sverige och den 18:e bär det av till Rotterdam. Målet är att vara framme den 6 april. Nederländerna, som är ordförandeland i EU, vill profilera sig på området och har därför dragit i gång projektet som involverar sex europeiska lastbilstillverkare.

– Vi har bara haft ett halvår på oss, så det har varit stor tidspress, säger Anders Kellström, chef för Volvos del i projektet.

Den stora fördelen med att köra i autonoma eller semi-autonoma lastbilskonvojer är bränslebesparing. 30 procent av en åkares totala kostnader består enligt Volvo av bränslekostnaden. På testbanan kan man spara upp till 10 procent och i konvojen till Rotterdam räknar Volvo med en besparing på 7 procent.

Scania har hittills synts mer i sammanhanget, vilket enligt Volvo bara beror på olika syn kring kommunikationen.

– Alla de stora lastbilstillverkarna har kommit mer eller mindre lika långt, säger Kina Wileke, presschef för Volvokoncernen.

I dag är 450 000 av Volvos lastbilar uppkopplade och utrustade med system för automatisk fartkontroll. Scania gick nyligen ut med siffran 180 000.

Läs mer: Här rullar självkörande lastbilen ut i trafik

Tekniken är fullt utvecklad för helt självkörande lastbilar, utan någon mänsklig inblandning alls. Sådana lastbilar kör runt här på testbanan, men det dröjer innan de släpps kommersiellt. Funktioner för konvojkörning, eller så kallad platooning, borde däremot inte vara så långt borta, men Volvo vill inte avslöja när.

Däremot kan jag konstatera att det återstår en del i användarvänlighet. I testbilen är förargränssnittet ganska yxigt: en vanlig Windows-pc med ett kryptiskt program med en massa data står på instrumentbrädan bredvid chauffören.

Platooning innebär att lastbilar med automatisk fart- och avståndskontroll (kamera- och radarteknik) utrustas med kommunikationssystem så att de håller reda på bakom- och framförvarande lastbilar. Kommunikationen bygger på en europeisk standard, en variant på vanlig wifi som bygger på 5,9 GHz-bandet. Mobilteletekniken 5g dröjer för Volvos del. Scania och Ericsson gick däremot nyligen ut med ett samarbete kring 5g, som är bra när lastbilarna inte bara ska kommunicera internt utan också över internet.

– Vi vill inte använda sim-kort eller mobilabonnemang i det här läget, säger Edvin Valtersson, systemutvecklare på Volvo.

EU-projektet har 2020 som mål. Det som framför allt återstår för en större kommersiell utrullning är teknikstandarder så att det ska fungera att köra konvojer med lastbilar av olika bilmärken. Dessutom saknas mycket samordnad reglering på EU-nivå, vilket behövs eftersom olika länder i dag har olika bestämmelser för avstånd mellan bilarna, hastighet, säkerhet och så vidare.

– En harmonisering av regelverket måste till omedelbart för att det ska vara kommersiellt och praktiskt möjligt att gå vidare, säger Anders Kellström.

Till det kommer standarder kring kommunikation med myndigheters utrustning – allt från vägar till vägskyltar och bommar.

En efter en ansluter sig lastbilarna till ledarbilen i konvojen, allt sker automatiskt. Längre fram kommer det att finnas system för att hålla reda på närmsta konvoj och för att se om den passar in i den egna körsträckan.

Nu är tekniken på plats

  • Det holländskt initierade EU-projektet för automation och uppkoppling av lastbilar heter Truck Platooning Challenge.
  • Här ingår myndigheter och lastbilstillverkarna Volvo, Scania, DAF, MAN, Iveco och Daimler.
  • Den första fasen, som inleds nu, är att visa att platooning är tekniskt möjligt.
  • I nästföljande steg ska lastbilskolonnerna integreras med samhällssystemen.
  • Senast Volvo testade konvojer med lastbilar med självkörande funktioner på allmänna vägar var i EU-projektet Sartre 2012.

Få koll på digitalisering med Digital Teknik

Digital Teknik är ett nyhetsbrev som kommer ut tre gånger i veckan. Hitta mer information och prenumerera på www.digital-teknik.se.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt