Övriga nyheter

Lastbilen från Scania: Vakna, du har punktering!

”Jag sitter bakom ratten men det är inte jag som kör. Autopiloten har tagit över, men frågar mig ibland ifall jag vill ta en annan väg till färdmålet.” Ny Tekniks Eddie Pröckl tas med på en åktur i en självkörande lastbil. Foto: Jörgen Appelgren
Hela försöket sker i en simulator på Scania. Foto: Jörgen Appelgren
Ny Tekniks reporter Eddie Pröckl (till höger) provar Scanias simulator för självkörande lastbilar. Foto: Jörgen Appelgren
Stas Krupenia. Foto: Jörgen Appelgren
Johan Fagerlönn har skapat varningsljud i tre nivåer – beroende på farans art. Foto: Jörgen Appelgren
Jeffrey Joslin. Foto: Jörgen Appelgren

Tydliga varningssignaler och blixtsnabb överblick av läget är det viktigaste när ett självkörande fordon vill att chauffören ska fatta beslut. Lastbilstillverkaren Scania och ett forskarteam utvecklar ett bättre gränssnitt.

Publicerad

Egentligen är föraren för det mesta onödig. Självkörande fordon är bättre på att ta sig från ett ställe till ett annat. De har bättre koll, de somnar inte och de kör inte vilse. Dessutom kör de bättre.

Det gäller såväl flygplan och tåg som personbilar och lastbilar. Men ibland händer något oväntat. Det uppstår valsituationer. Eller elektroniken går sönder. Och då gäller det att föraren snabbt är med på noterna.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här