Lägger en kilometer elväg i timmen

2014-10-27 09:45 Eddie Pröckl  
Pickupen bakom bilen hittar automatiskt till strömskenan. Vid omkörningar på elväg släpper den skenan tillfälligt. Foto: Erik Mårtensson

– Att elektrifiera det svenska vägnätet är inget problem. Vi kan lägga en skena i vägbanan i en kilometer i timmen. På ett år kan vi elektrifiera de stora vägarna i landet, säger Peter Knutsson på NCC Roads.

Elways teknik för elektrifiering, med en skena i vägbanan och en pickup på fordonet, är en av dem som fått stöd från Energimyndigheten till mer forskning. Konkurrerande tekniker är luftledningar med strömavtagare som på tåg eller spårvagnar, och induktiv laddning, där fordonet och strömkällan inte behöver ha kontakt.

För Gunnar Asplund, ingenjören bakom Elways, är logiken bakom en skena i vägen glasklar:

– Luftledningar fungerar bara för lastbilar och bussar. Personbilar behöver en strömavtagare som räcker sex meter upp i luften. Induktiv laddning från vägbanan är väldigt kul att jobba med, men det är mellan fem och tio gånger så dyrt som den här tekniken, säger han.

Elways teknik uppges kosta mellan fem och tio miljoner kronor per kilometer väg. Konsortiet Elways har sedan 2012 utfört tester på 200 meter testskena på vägen mellan Arlanda och godsterminalen i Rosersberg.

Teststräckan ska byggas ut till 2 000 meter, och i slutet av 2015 vill man testa med verklig trafik. En eldriven lastbil ska då frakta gods på sträckan.

– Vi vill gärna fortsätta att elektrifiera hela Sverige. Ja, Europa med. Tekniskt är det inget problem. Vi fräser ett 15 cm djupt spår i vägbanan, lägger ner och förseglar skenan. Vi har utvecklat en gjutmassa som håller i minst 20 år. Vi kan montera skenan i en hastighet av en kilometer elväg i timmen, säger Peter Knutsson.

– Det är ungefär som att sätta upp ett belysningsnät. Först ett linjärt arbete: att fräsa ner skenan i vägbanan. Sedan ett tvärgående arbete, där man ska ha anslutning för avvattning och kraft var femtionde meter.

 

Följ Ny Teknik på Facebook!

Fyra projekt får stöd inom Elvägar

  • Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten står bakom projektet Elvägar.
  • Fyra aktörer har gått vidare i projektet: Volvo, som med induktiv teknik vill ladda bussar i Göteborg. Scania vill också ladda bussar induktivt i Södertälje. RUAB (Rosersbergs Utvecklings AB) använder Elways konduktiva teknik. Elväg Gävle och Scania vill testa luftledningar och strömavtagare på taket på delar av E16.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS