Att bara hälsa inte nog. - På Scania är det viktigt att vara en synlig och närvarande chef, som kan verksamheten i grunden, och gå in och jobba i olika arbetsgruppen, säger Leif Östling, vd för Scania.

Att bara hälsa inte nog. - På Scania är det viktigt att vara en synlig och närvarande chef, som kan verksamheten i grunden, och gå in och jobba i olika arbetsgruppen, säger Leif Östling, vd för Scania. Foto: David Magnusson/Scanpix

Toyota är fortfarande hans förebild

Det är det västerländska inflytandets fel att Toyota måste återkalla åtta miljoner bilar med kärvande gaspedal. Det säger Leif Östling, chef för Scania, som kör vidare med den hyllade japanska ledarskapsmodellen.

Annons
Verktyg

Bilvärlden häpnade när den stora felfinnarmästaren Toyota levererade bilar med ett så allvarligt fel på gaspedalen att de måste återkallas. Toyota, som lärt bland annat Scania att man helt enkelt inte släpper ifrån sig något dåligt.

Är det då dags att skrota Toyota-modellen? Inte alls, det handlar om att förstärka den, enligt Scaniachefen Leif Östling, som sitter i den japanska biljättens rådgivningskommitté.

- De senaste tio åren har Toyota fördubblat sin produktion, byggt fabriker i USA och Europa, och rekryterat chefer som är skolade i ett västerländskt managementtänkande. Toyotas expansion har varit så kraftig att man inte hunnit träna alla nya chefer i sin företagskultur.

Scania har kört den japanska ledarskapsmodellen sedan mitten av 1990-talet. Det som skiljer den från den västerländska är bland annat sättet att använda målstyrning.

- I västerländska företag sätter man upp mål, men vet inte hur arbetsprocessen fungerar. Det är inte meningsfullt, tycker vi. Vi börjar med att definiera arbetsprocessen och hur den kan förbättras.

Leif Östling är mycket intresserad av företagskulturer, men när han får frågan vad som är så speciellt med Scanias, duckar han. Å ena sidan har han varit med och utvecklat Scania efter Toyotas ledord: kompromisslös kvalitet, kunden i högsätet, respekt för individen. Å andra sidan säger han sig bara ha förvaltat ett arv av god brukskultur med stort socialt ansvar.

- Man behöver inte vara speciellt begåvad för att köra ett sådant här företag, sa gamle Curt Nicolin till mig; han var min mentor i början. Försök att förstå vad som finns i väggarna, det är företagets tillgång, och bygg vidare på det.

Egentligen vill han inte svara på frågan hur man definierar ett gott ledarskap. Men en sak är viktig, och det är att förstå människor och den gruppdynamiska processen. Och att ha viljan att lyssna.

- När man som ledare sänder ut ett budskap är det oerhört viktigt att få klart för sig att mottagarna har förstått. Det gör man genom att inbjuda till debatt och diskussion. Det är slående hur olika människor kan uppfatta ett budskap. Då måste man sända igen och igen tills man känner att budskapet är förankrat.

Ledarskap handlar om att vara tydlig, säger han. Han är inte mycket för gråa teorier, tror inte att det går att lära ut på högskolan.

- Det verkliga ledarskapet är en praktisk övning i kommunikation.

Man ska klara av att ta ris, utan att uppfatta det som personangrepp. Det är där utvecklingen av ledarskapet finns, säger han.

Får en chef på din nivå någon kritik?

- Javisst, och det har mycket att göra med ett arbetsklimat, där människor känner sig trygga i en dialog.

Han uppehåller sig gärna vid respekten för människan, har med stort intresse följt Dagens Nyheters artikelserie om mobbning på arbetsplatser.

- Det är väldigt tråkigt att det förekommer. På Scania har vi i många år jobbat med ett ledarskap som bygger på att visa respekt för individen. Det ska kännas kul att gå till jobbet och man ska inte vara utpumpad när man kommer hem, utan ha kraft att ta sig an sina fritidssysselsättningar.

Fungerade det under krisperioden, när alla skulle jobba fyradagarsvecka?

- Sjukfrånvaron sjönk faktiskt under 2009, berättar han, men reserverar sig för att beräkningsbasen minskade med 20 procent under halva året.

En del medarbetare slet hårt för att klara allt på fyra dagar. Men generellt sett är han stolt över att det bara är 3 procent sjukfrånvaro alla personalkategorier; man har jobbat metodiskt för att få ner sjuksiffrorna.

Jobbade du också fyradagarsvecka?

- Ja, säger man att man ska göra på ett visst sätt, ska alla göra det. Chefen präglar verksamheten.

Leif Östling har upptäckt att de som framstår som goda ledare ofta har varit aktiva i scouterna och föreningslivet och sysslat med lagsporter i uppväxten.

- Det finns ett tydligt samband och jag tror att det kan vara en orsak till att många kvinnor i 40-årsåldern och uppåt känner sig främmande för ledarskap, de har inte fått den träningen.

- Därför tycker jag att det är fantastiskt bra att det finns så mycket lagsporter som tjejer kommer in i i?dag, det tror jag kommer att vara en tillgång för att utveckla också ett kvinnligt ledarskap.

Hur är det med din egen dotter?

- Hon har hållit på mycket med innebandy och fotboll. När hon undrade om hon skulle börja rida sa jag att det är bättre med lagsport, en häst är trevligt, men det ger inte samma övning i gruppdynamiska processer.

Sa du verkligen det?

- Nja, jag sa att det är mycket trevligare att göra någonting tillsammans med ett antal kompisar.

I september fyller han 65, men han har inga planer på att lägga av.

- Jag har ett kontrakt fram till 2012, då börjar jag närma mig den ålder då man inte får eller andra inte vill att man ska jobba längre. Men jag tycker att det är väldigt kul att jobba, det dyker säkert upp något.

Du längtar inte till hängmattan?

- Nej, det verkar inte vara någon bra livsstrategi. Man ska nog hålla sig kvar i sociala sammanhang.

Fakta Leif Östlings 8 ledarskapsråd

  • Var tydlig.
  • Inbjud till debatt och diskussion.
  • Lyssna.
  • Förstå människor och gruppdynamik.
  • Bjussa på dig själv.
  • Lär dig ta kritik och ta lärdom av den.
  • Föregå med gott exempel.
  •  Jobba ute i verkligheten. På Scania är det bra att kunna köra lastbil och använda en härdugn.

Fakta Tar lastbilen hem till Luleå

Det händer att Leif Östling tar lastbilen på semestern, när han åker "hem" till Luleå. Det är en lagom lång tur för att få känsla för produkten. Att veta hur produkten fungerar i sitt sammanhang betraktas som en viktig del av ledarskapet, så cheferna på Scania stimuleras att ta lastbilskörkort.

- Det väcker respekt bland kunderna när man kan hoppa in i en lastbil och köra ut på vägarna. Det är inte vanligt att vd:ar för svenska företag kan det, säger Leif Östling med illa dold belåtenhet.

Han tog lastbilskörkort 1974.

Av: Elisabeth Vene
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

8 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
8
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Blu-ray Solceller

Oväntad metod ökar solcellers el-produktion

Mönstra med en speciell skiva och effektiviteten ökar markant. 7 kommentarer

Gps letar mörk materia

Första delen som 3d-printats i rymden

Utskriften gjordes på internationella rymdstationen ISS.

Drönare CP-ISR

Arméns drönare får plats i fickan

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 3 kommentarer

Värmeväxlare på Alva Laval.

”Vi krympte vår värmeväxlare”

Så fick Alfa Laval ned sin värmeväxlare till tre decimeter. 2 kommentarer

Svensk modell sprids globalt

Svensk modell sprids globalt

Bilar och flygplan. Robotar och mänsklighetens framtid. Modelleringsspråket Modelica är en svensk framgångssaga.

Annons
DEBATT
Helena Fredenberg

”Skräm inte kvinnor att bli ingenjörer”

DEBATT. Om den skepsis som drabbar kvinnliga ingenjörer även möter alla som inte är blonda och blåögda, då kommer vi få stora problem med återväxten av ingenjörer, skriver Helena Fredenberg. 18 kommentarer

Navmotorn säker även på hal väg

Navmotorn säker även på hal väg

Elbilar med motorer monterade i hjulen, navmotorer, är en utmaning för konstruktörerna, inte minst när det gäller trafiksäkerheten. 32 kommentarer

Mistral

Ingen leverans av Mistral

Frankrikes president François Hollande vägrar leverera landstigningsfartyget till Ryssland i nuläget. 36 kommentarer

Så bra funkar 
digitala låset

Så bra funkar digitala låset

NY TEKNIK TESTAR. Att låsa upp utan nyckel kräver sin mobil. 24 kommentarer

Skulle led-lampor spara enerig i Norrland på vintern, undrar Ny Tekniks läsare.

Spar led-lampan energi?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked till de som undrar i Ny Tekniks läsarfråga. 98 kommentarer

Se långtradaren hoppa

Se långtradaren hoppa

När en långtradare satte hopprekord flög den samtidigt över en Formel 1-bil. 9 kommentarer

Nya tester ska visa dieselbilars rätta utsläpp

Testerna av dieselbilarnas utsläpp kommer framöver visa mer verkliga värden då nya riktlinjer för att testa lätta fordon är på väg, uppger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden. 36 kommentarer

Jawbones nya träningsarmband UP3

Här är årets julklapp

Teknik för de som svettas. 3 kommentarer

Vasakronan bygger fyra laddparker

Vasakronan bygger fyra laddparker

Fastighetsbolaget Vasakronan bygger 66 laddplatser för elbilar i fyra laddparker i östra Svealand. 15 kommentarer

Ett 19 år gammalt konstruktionsfel tros vara orsaken till att två tåg nära på frontalkrockade den 4 november. X2000 på bilden är inte det som omnämns i artikeln.

19 år gammalt fel satte tågen på kollisionskurs

En serie osannolika omständigheter avslöjade ett 19 år gammalt konstruktionsfel när två tåg möttes på samma spår utanför Strömtorp. 9 kommentarer

Här är världens största containerskepp

Här är världens största containerskepp

Det har även världens största motor. 27 kommentarer

Svenskt stålpris till världens största dumper

Svenskt stålpris till världens största dumper

Vitryska Belaz som bygger världens största gruvdumper får SSABs Swedish Steel Prize för sin nykonstruktion av axelupphängningen. 4 kommentarer

Varning! Stötande innehåll!

Varning! Stötande innehåll!

TEKNIKHISTORIA. Under 1700-talet pågick primitiva och smärtsamma experiment. 45 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Efterlysning: Sveriges 33 
hetaste nya teknikbolag
33-listan

Efterlysning: Sveriges 33 hetaste nya teknikbolag

För åttonde året går Ny Teknik och Affärsvärlden på jakt efter entreprenörerna som vill lyfta både sina företag och Sverige som innovationsland. Nu vill vi ha din hjälp.

Susanna Baltscheffsky

Hitta morgondagens överraskningar

LEDARE. Nominera till 33-listan du också. 2 kommentarer

Atlas Antibodies

Succébolagets bästa tips för att lyckas

Atlas Antibodies har lyckats gå med vinst efter två år.

Nominera ditt favoritföretag

Var med och skapa årets mest relevanta lista. 2 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta!

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Navigera rätt på relationskartan

Navigera rätt på relationskartan

”Vi svenskar anses vara alltför rakt på sak” menar utlandsexperten.

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Om arbetsplatsen blir sjuk kan det var svårt att hålla sig frisk.

Förarlösa truckar på Systemair i Skinnskatteberg.

Förarlösa truckar leds på nytt spår

Det har varit för omständligt att ändra en rutt. Tills nu.

Prototype Change Summit heter eventet som samlat representanter från bland annat Sverige, Ghana, Tchad, Rwanda och Tanzania.

De har hackerfest mot sociala problem

Målet: Ta fram digitala innovationer som gör världen bättre för unga.

Var får isotopen sin nödvändiga elektron från egentligen?

Isotopen stjäl nödvändig elektron

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare reder ut en kärnfråga. 1

P-hjälp gör bilen genomskinlig

P-hjälp gör bilen genomskinlig

Toyota förbättrar sin teknik för parkeringshjälp och gör det möjligt att "se genom bilen". 4

emoji

Den sanna historien bakom bajs-emojin

Hur kommer det sig att det finns en hög av avföring bland de hysteriskt populära figurerna? 10

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Små företag får stora företags möjligheter till affärsutveckling och forskning.

Bentley visar sin dyraste bil

Bentley visar sin dyraste bil

Grand Convertible kan bli Bentleys dyraste bil. 6

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Första 3d-utskriften i rymden

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se