Att bara hälsa inte nog. - På Scania är det viktigt att vara en synlig och närvarande chef, som kan verksamheten i grunden, och gå in och jobba i olika arbetsgruppen, säger Leif Östling, vd för Scania.

Att bara hälsa inte nog. - På Scania är det viktigt att vara en synlig och närvarande chef, som kan verksamheten i grunden, och gå in och jobba i olika arbetsgruppen, säger Leif Östling, vd för Scania. Foto: David Magnusson/Scanpix

Tipsa en vän om en artikel

Toyota är fortfarande hans förebild

Det är det västerländska inflytandets fel att Toyota måste återkalla åtta miljoner bilar med kärvande gaspedal. Det säger Leif Östling, chef för Scania, som kör vidare med den hyllade japanska ledarskapsmodellen.

Annons

Bilvärlden häpnade när den stora felfinnarmästaren Toyota levererade bilar med ett så allvarligt fel på gaspedalen att de måste återkallas. Toyota, som lärt bland annat Scania att man helt enkelt inte släpper ifrån sig något dåligt.

Är det då dags att skrota Toyota-modellen? Inte alls, det handlar om att förstärka den, enligt Scaniachefen Leif Östling, som sitter i den japanska biljättens rådgivningskommitté.

- De senaste tio åren har Toyota fördubblat sin produktion, byggt fabriker i USA och Europa, och rekryterat chefer som är skolade i ett västerländskt managementtänkande. Toyotas expansion har varit så kraftig att man inte hunnit träna alla nya chefer i sin företagskultur.

Scania har kört den japanska ledarskapsmodellen sedan mitten av 1990-talet. Det som skiljer den från den västerländska är bland annat sättet att använda målstyrning.

- I västerländska företag sätter man upp mål, men vet inte hur arbetsprocessen fungerar. Det är inte meningsfullt, tycker vi. Vi börjar med att definiera arbetsprocessen och hur den kan förbättras.

Leif Östling är mycket intresserad av företagskulturer, men när han får frågan vad som är så speciellt med Scanias, duckar han. Å ena sidan har han varit med och utvecklat Scania efter Toyotas ledord: kompromisslös kvalitet, kunden i högsätet, respekt för individen. Å andra sidan säger han sig bara ha förvaltat ett arv av god brukskultur med stort socialt ansvar.

- Man behöver inte vara speciellt begåvad för att köra ett sådant här företag, sa gamle Curt Nicolin till mig; han var min mentor i början. Försök att förstå vad som finns i väggarna, det är företagets tillgång, och bygg vidare på det.

Egentligen vill han inte svara på frågan hur man definierar ett gott ledarskap. Men en sak är viktig, och det är att förstå människor och den gruppdynamiska processen. Och att ha viljan att lyssna.

- När man som ledare sänder ut ett budskap är det oerhört viktigt att få klart för sig att mottagarna har förstått. Det gör man genom att inbjuda till debatt och diskussion. Det är slående hur olika människor kan uppfatta ett budskap. Då måste man sända igen och igen tills man känner att budskapet är förankrat.

Ledarskap handlar om att vara tydlig, säger han. Han är inte mycket för gråa teorier, tror inte att det går att lära ut på högskolan.

- Det verkliga ledarskapet är en praktisk övning i kommunikation.

Man ska klara av att ta ris, utan att uppfatta det som personangrepp. Det är där utvecklingen av ledarskapet finns, säger han.

Får en chef på din nivå någon kritik?

- Javisst, och det har mycket att göra med ett arbetsklimat, där människor känner sig trygga i en dialog.

Han uppehåller sig gärna vid respekten för människan, har med stort intresse följt Dagens Nyheters artikelserie om mobbning på arbetsplatser.

- Det är väldigt tråkigt att det förekommer. På Scania har vi i många år jobbat med ett ledarskap som bygger på att visa respekt för individen. Det ska kännas kul att gå till jobbet och man ska inte vara utpumpad när man kommer hem, utan ha kraft att ta sig an sina fritidssysselsättningar.

Fungerade det under krisperioden, när alla skulle jobba fyradagarsvecka?

- Sjukfrånvaron sjönk faktiskt under 2009, berättar han, men reserverar sig för att beräkningsbasen minskade med 20 procent under halva året.

En del medarbetare slet hårt för att klara allt på fyra dagar. Men generellt sett är han stolt över att det bara är 3 procent sjukfrånvaro alla personalkategorier; man har jobbat metodiskt för att få ner sjuksiffrorna.

Jobbade du också fyradagarsvecka?

- Ja, säger man att man ska göra på ett visst sätt, ska alla göra det. Chefen präglar verksamheten.

Leif Östling har upptäckt att de som framstår som goda ledare ofta har varit aktiva i scouterna och föreningslivet och sysslat med lagsporter i uppväxten.

- Det finns ett tydligt samband och jag tror att det kan vara en orsak till att många kvinnor i 40-årsåldern och uppåt känner sig främmande för ledarskap, de har inte fått den träningen.

- Därför tycker jag att det är fantastiskt bra att det finns så mycket lagsporter som tjejer kommer in i i?dag, det tror jag kommer att vara en tillgång för att utveckla också ett kvinnligt ledarskap.

Hur är det med din egen dotter?

- Hon har hållit på mycket med innebandy och fotboll. När hon undrade om hon skulle börja rida sa jag att det är bättre med lagsport, en häst är trevligt, men det ger inte samma övning i gruppdynamiska processer.

Sa du verkligen det?

- Nja, jag sa att det är mycket trevligare att göra någonting tillsammans med ett antal kompisar.

I september fyller han 65, men han har inga planer på att lägga av.

- Jag har ett kontrakt fram till 2012, då börjar jag närma mig den ålder då man inte får eller andra inte vill att man ska jobba längre. Men jag tycker att det är väldigt kul att jobba, det dyker säkert upp något.

Du längtar inte till hängmattan?

- Nej, det verkar inte vara någon bra livsstrategi. Man ska nog hålla sig kvar i sociala sammanhang.

Fakta Leif Östlings 8 ledarskapsråd

  • Var tydlig.
  • Inbjud till debatt och diskussion.
  • Lyssna.
  • Förstå människor och gruppdynamik.
  • Bjussa på dig själv.
  • Lär dig ta kritik och ta lärdom av den.
  • Föregå med gott exempel.
  •  Jobba ute i verkligheten. På Scania är det bra att kunna köra lastbil och använda en härdugn.

Fakta Tar lastbilen hem till Luleå

Det händer att Leif Östling tar lastbilen på semestern, när han åker "hem" till Luleå. Det är en lagom lång tur för att få känsla för produkten. Att veta hur produkten fungerar i sitt sammanhang betraktas som en viktig del av ledarskapet, så cheferna på Scania stimuleras att ta lastbilskörkort.

- Det väcker respekt bland kunderna när man kan hoppa in i en lastbil och köra ut på vägarna. Det är inte vanligt att vd:ar för svenska företag kan det, säger Leif Östling med illa dold belåtenhet.

Han tog lastbilskörkort 1974.

Av: Elisabeth Vene
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

8 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
8
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Från krig till kontor

Från krig till kontor

TEKNIKHISTORIA. 1942 förstördes en tysk fabrik som levererade häftapparater till smålandsfabrikören Olle Westlund. Han blev tvungen att lösa problemet - och skapade en klassiker. 1 kommentar

Läsarna: Så ska fartdårar stoppas

Läsarna: Så ska fartdårar stoppas

LÄSARKOMMENTARER. Bläckståleskrivare, gps-styrning och slukhål. Ny Tekniks läsare bjuder på innovativa idéer till nya farthinder. 39 kommentarer

Fallucka för fartdårar

När du kör lagligt är vägbanan slät, för fartsyndarna fälls luckan ner. 98 kommentarer

En deltagare i vaccinationsstudien får sin dos vid vaccinationsenheten vid Donka Hospital, Conakry, Guinea.

Supervaccinet som skyddar mot Ebola

Ger fullt skydd mot Ebola redan efter tio dagar. 4 kommentarer

Kräftdjur kan lösa
mysteriet MH370

Kräftdjur kan lösa mysteriet MH370

Kan vingdelen som flöt iland på ön Réunion komma från den försvunna MH370? Kräftdjur på vrakdelen ger en hint. 14 kommentarer

Expert: Hittad vrakdel kommer från MH370

Experter tror att vrakdelen kommer från det försvunna Malaysia Airlines-planet. 8 kommentarer

MH370 störtade troligtvis ner i havet med nosen först i 90 graders vinkel. Det visar nya superdatorsimuleringar.

Därför hittas inga vrakdelar från MH370

Superdatorsimuleringar med en ny matematisk modell visar varför det saknas flygdelar och oljefläckar från MH370. 85 kommentarer

Varför stoppar
surf mobilprat?

Varför stoppar surf mobilprat?

TEKNIKFRÅGAN. Varför kan jag inte prata och surfa samtidigt i mobilen? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 29 kommentarer

Mjältbrandsvirus

Sände dödliga sporer till hundratals labb

Minst 192 labb i världen har av misstag fått smittsamma sporer av mjältbrand.

Annons
Flightradar 24

Håller koll på världens flyg

33-LISTAN. Flightradar 24 fortsätter sitt fälttåg över världen och ökar täckningen för apparna som spårar flygplan.

De flesta av de boende i bostadsrättsföreningen Jublet i Stockholm kan bara ringa med mobilen om de går ut på balkongen. ”När vi tog upp problemet med Skanska för ett år sedan var det inte en så stor fråga. Men under det här året har Skanska, Ericsson och operatörerna insett hur stort problemet är”, sa Stig Vilhelmson, ordförande i föreningen.

Slitsar i fönstret fixar täckningen

Slitsar i metallskikten i fönstren eller isoleringsmaterialen. Det kan lösa problemet med dålig mobiltäckning i energisnåla nybyggda hus. 8 kommentarer

Tygsäck skyddar flyg mot bomber

Tygsäck skyddar flyg mot bomber

En avancerad textilsäck kan skydda flygplan mot explosioner i bagaget. Svensk kompositexpert har deltagit i utvecklingen. 11 kommentarer

Får jag koppar i koppen?

Får jag koppar i koppen?

TEKNIKFRÅGAN. Blir det koppar i kaffet om jag kokar varmvatten? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 29 kommentarer

Truecaller

Heta 33-bolaget miljardvärderat

De utsågs till ett av Sveriges hetaste teknikbolag. Nu värderas Truecaller till 1 miljard dollar. 7 kommentarer

Gripen NG

Brasilien prutar på Gripenpriset

Avtalet för Jas Gripen-planen till Brasilien är klart, men inte påskrivet. 6 kommentarer

Lego för industrin bygger ut företaget

Lego för industrin bygger ut företaget

33-LISTAN. I våras hamnade Flexqube på Ny Tekniks 33-lista. Nu nyanställer bolaget. 7 kommentarer

De kramar el ur stålet

De kramar el ur stålet

SSAB har tagit pilotanläggning i drift som minskar energisvinnet. 102 kommentarer

Elbil

Eltorsk på vägen  – så många drabbas

Många har räckviddsångest i elbilen, men få kör slut på batteriet. Det visar en ny undersökning. 99 kommentarer

Svenska streamingsajten stängs efter polistillslag

Polistillslag får personerna bakom Swefilmer att stänga sajten för gott. 44 kommentarer

Straffet för att ladda ner en film från en piratsajt ska vara 50 dagsböter.

HD: Så hög är boten för piratkopierad film

Högsta domstolen har slagit fast böter för piratkopiering av film. Samtidigt är rättsläget för så kallade streamingsajter oklart. 81 kommentarer

Skulle dykaren sugas upp i jättecylindern?

Skulle dykaren sugas upp i jättecylindern?

TEKNIKFRÅGA. Vad händer om jag simmar in i en jättecylinder ovanför poolens yta? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 53 kommentarer

Tommy Johansson, vd på Amra

”Alla vill jobba med en vinnare”

33-LISTAN. I april kom företaget Amra med på listan över årets hetaste teknikbolag för andra gången. Sedan dess har de fått en stororder. 5 kommentarer

Tågentusiaster jublar: Krokodilen till Sverige

Tågentusiaster jublar: Krokodilen till Sverige

Förebilden för juvelen bland Märklintågen.

Topplista

Läs Ny Teknik i sommar

Läs Ny Teknik i sommar

Papperstidningen har uppehåll – men inte hemsidan! 3

Svensk seger i elbilsrace

Svensk seger i elbilsrace

KTH:s eldrivna racingbil vann bucklan i energisnålhet. 1

Tävla med ditt smarta hem!

Tävla med ditt smarta hem!

Har du byggt egna lösningar för det smarta hemmet? Var med i tävlingen ”Sveriges smartaste hem”.

Stort intresse för
coolaste kassen

Stort intresse för coolaste kassen

33-LISTAN. Nu förhandlar företaget med globala tillverkare. 3

Trenden: Ingen har en egen plats

Trenden: Ingen har en egen plats

KARRIÄR. Aktivitetsbaserade kontor är nya trenden. 12

Svara inte när chefen ringer på semestern

Svara inte när chefen ringer på semestern

KARRIÄR. Här är expertsvaren på de viktigaste frågorna om semester och arbetsrätt. 39

Anders Ekdahl, vd för Svensk Industriförening, Sinf, och ordförande i tankesmedjan Automathink.

”Sälj in industrin till ungdomarna”

KRÖNIKA. Trots att industrin är motorn i svensk ekonomi är den uppenbarligen inte lockande, skriver Anders Ekdahl. 30

100 tips för bättre feedback

100 tips för bättre feedback

KARRIÄR. ”Undvik förebråelser, de leder ingenstans”, råder experten.

Nyamko Sabuni

Så blir ingenjörs- Sverige mer jämställt

ALMEDALEN. Börja med att titta på platsannonserna, råder Nyamko Sabuni på ÅF.

Kostym möblerar om i hjärnan

Kostym möblerar om i hjärnan

KARRIÄR. Kläderna gör individen. Det får oss till och med att tänka annorlunda, visar ny forskning.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb148 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Tygsäck skyddar flyget mot bomber

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se