Att bara hälsa inte nog. - På Scania är det viktigt att vara en synlig och närvarande chef, som kan verksamheten i grunden, och gå in och jobba i olika arbetsgruppen, säger Leif Östling, vd för Scania.

Att bara hälsa inte nog. - På Scania är det viktigt att vara en synlig och närvarande chef, som kan verksamheten i grunden, och gå in och jobba i olika arbetsgruppen, säger Leif Östling, vd för Scania. Foto: David Magnusson/Scanpix

Toyota är fortfarande hans förebild

Det är det västerländska inflytandets fel att Toyota måste återkalla åtta miljoner bilar med kärvande gaspedal. Det säger Leif Östling, chef för Scania, som kör vidare med den hyllade japanska ledarskapsmodellen.

Annons

Bilvärlden häpnade när den stora felfinnarmästaren Toyota levererade bilar med ett så allvarligt fel på gaspedalen att de måste återkallas. Toyota, som lärt bland annat Scania att man helt enkelt inte släpper ifrån sig något dåligt.

Är det då dags att skrota Toyota-modellen? Inte alls, det handlar om att förstärka den, enligt Scaniachefen Leif Östling, som sitter i den japanska biljättens rådgivningskommitté.

- De senaste tio åren har Toyota fördubblat sin produktion, byggt fabriker i USA och Europa, och rekryterat chefer som är skolade i ett västerländskt managementtänkande. Toyotas expansion har varit så kraftig att man inte hunnit träna alla nya chefer i sin företagskultur.

Scania har kört den japanska ledarskapsmodellen sedan mitten av 1990-talet. Det som skiljer den från den västerländska är bland annat sättet att använda målstyrning.

- I västerländska företag sätter man upp mål, men vet inte hur arbetsprocessen fungerar. Det är inte meningsfullt, tycker vi. Vi börjar med att definiera arbetsprocessen och hur den kan förbättras.

Leif Östling är mycket intresserad av företagskulturer, men när han får frågan vad som är så speciellt med Scanias, duckar han. Å ena sidan har han varit med och utvecklat Scania efter Toyotas ledord: kompromisslös kvalitet, kunden i högsätet, respekt för individen. Å andra sidan säger han sig bara ha förvaltat ett arv av god brukskultur med stort socialt ansvar.

- Man behöver inte vara speciellt begåvad för att köra ett sådant här företag, sa gamle Curt Nicolin till mig; han var min mentor i början. Försök att förstå vad som finns i väggarna, det är företagets tillgång, och bygg vidare på det.

Egentligen vill han inte svara på frågan hur man definierar ett gott ledarskap. Men en sak är viktig, och det är att förstå människor och den gruppdynamiska processen. Och att ha viljan att lyssna.

- När man som ledare sänder ut ett budskap är det oerhört viktigt att få klart för sig att mottagarna har förstått. Det gör man genom att inbjuda till debatt och diskussion. Det är slående hur olika människor kan uppfatta ett budskap. Då måste man sända igen och igen tills man känner att budskapet är förankrat.

Ledarskap handlar om att vara tydlig, säger han. Han är inte mycket för gråa teorier, tror inte att det går att lära ut på högskolan.

- Det verkliga ledarskapet är en praktisk övning i kommunikation.

Man ska klara av att ta ris, utan att uppfatta det som personangrepp. Det är där utvecklingen av ledarskapet finns, säger han.

Får en chef på din nivå någon kritik?

- Javisst, och det har mycket att göra med ett arbetsklimat, där människor känner sig trygga i en dialog.

Han uppehåller sig gärna vid respekten för människan, har med stort intresse följt Dagens Nyheters artikelserie om mobbning på arbetsplatser.

- Det är väldigt tråkigt att det förekommer. På Scania har vi i många år jobbat med ett ledarskap som bygger på att visa respekt för individen. Det ska kännas kul att gå till jobbet och man ska inte vara utpumpad när man kommer hem, utan ha kraft att ta sig an sina fritidssysselsättningar.

Fungerade det under krisperioden, när alla skulle jobba fyradagarsvecka?

- Sjukfrånvaron sjönk faktiskt under 2009, berättar han, men reserverar sig för att beräkningsbasen minskade med 20 procent under halva året.

En del medarbetare slet hårt för att klara allt på fyra dagar. Men generellt sett är han stolt över att det bara är 3 procent sjukfrånvaro alla personalkategorier; man har jobbat metodiskt för att få ner sjuksiffrorna.

Jobbade du också fyradagarsvecka?

- Ja, säger man att man ska göra på ett visst sätt, ska alla göra det. Chefen präglar verksamheten.

Leif Östling har upptäckt att de som framstår som goda ledare ofta har varit aktiva i scouterna och föreningslivet och sysslat med lagsporter i uppväxten.

- Det finns ett tydligt samband och jag tror att det kan vara en orsak till att många kvinnor i 40-årsåldern och uppåt känner sig främmande för ledarskap, de har inte fått den träningen.

- Därför tycker jag att det är fantastiskt bra att det finns så mycket lagsporter som tjejer kommer in i i?dag, det tror jag kommer att vara en tillgång för att utveckla också ett kvinnligt ledarskap.

Hur är det med din egen dotter?

- Hon har hållit på mycket med innebandy och fotboll. När hon undrade om hon skulle börja rida sa jag att det är bättre med lagsport, en häst är trevligt, men det ger inte samma övning i gruppdynamiska processer.

Sa du verkligen det?

- Nja, jag sa att det är mycket trevligare att göra någonting tillsammans med ett antal kompisar.

I september fyller han 65, men han har inga planer på att lägga av.

- Jag har ett kontrakt fram till 2012, då börjar jag närma mig den ålder då man inte får eller andra inte vill att man ska jobba längre. Men jag tycker att det är väldigt kul att jobba, det dyker säkert upp något.

Du längtar inte till hängmattan?

- Nej, det verkar inte vara någon bra livsstrategi. Man ska nog hålla sig kvar i sociala sammanhang.

Fakta Leif Östlings 8 ledarskapsråd

  • Var tydlig.
  • Inbjud till debatt och diskussion.
  • Lyssna.
  • Förstå människor och gruppdynamik.
  • Bjussa på dig själv.
  • Lär dig ta kritik och ta lärdom av den.
  • Föregå med gott exempel.
  •  Jobba ute i verkligheten. På Scania är det bra att kunna köra lastbil och använda en härdugn.

Fakta Tar lastbilen hem till Luleå

Det händer att Leif Östling tar lastbilen på semestern, när han åker "hem" till Luleå. Det är en lagom lång tur för att få känsla för produkten. Att veta hur produkten fungerar i sitt sammanhang betraktas som en viktig del av ledarskapet, så cheferna på Scania stimuleras att ta lastbilskörkort.

- Det väcker respekt bland kunderna när man kan hoppa in i en lastbil och köra ut på vägarna. Det är inte vanligt att vd:ar för svenska företag kan det, säger Leif Östling med illa dold belåtenhet.

Han tog lastbilskörkort 1974.

Av: Elisabeth Vene
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

8 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
8
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Troll bil

Det kaxiga bilbygget som gick åt skogen

TEKNIKHISTORIA. Myndigheternas motstånd blev för mycket, och ett av 1950-talets mer nyskapande bilprojekt stoppades innan det ens börjat rulla ordentligt. 11 kommentarer

Digitalradio Gripen

Försvaret: DAB stör vår miljardinvestering

Övergången till marksänd digitalradio försvårar Sveriges nya samarbete med Nato. 70 kommentarer

Flottan skjuter en
svärm av drönare

Flottan skjuter en svärm av drönare

Amerikanska flottan har testat att skjuta iväg en hel svärm av drönare som skyddar eller attackerar på egen hand.

Nya detaljerna 
om den hemliga 
grafen-lampan

Nya detaljerna om den hemliga grafen-lampan

En långlivad led-lampa med grafen har fått stor uppmärksamhet. Nu avslöjas fler detaljer om tekniken. 4 kommentarer

Strömpulsen gör 
motorhuven mjuk

Strömpulsen gör motorhuven mjuk

En bil kör på en fotgängare. Men personens huvud slår i en huv som hunnit bli mjuk. 32 kommentarer

Krockskydd i ny aluminiumford får toppbetyg

Fords nya version av den lätta lastbilen F-150 får toppbetyg i USAs trafiksäkerhetsmyndighets krocktest. 9 kommentarer

De fyra kedjestumparna ska lödas ihop till kedjeringen på ritningen.

Veckans gåta:
Löd ihop en kedja

Hur ska den cirkulära kedjan lödas ihop med minimal arbetsinsats?

Annons
Drönare, Värmdö

Här skickas reservdelarna med drönare – på Värmdö

Fattas ett oljefilter eller ett tändstift? Bilserviceföretaget Mekonomen testar drönare för att leverera lättare förbrukningsvaror till kunder. 50 kommentarer

Kingdom Tower

Så här får man upp vatten i skyskrapan

TEKNIKFRÅGAN. Inte lika enkelt som i höghus. Ny Tekniks läsare förklarar. 5 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Tricket hittar försvunna 
mobilen – omedelbart

Tricket hittar försvunna mobilen – omedelbart

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 6 kommentarer

Vindkraft

Vindkraft tredje största kraftslaget

Den svenska vindkraften byggs ut snabbt. 190 kommentarer

Reningsteknik

Reningsteknik ger fler felfria kretsar

Svensk vattenreningsteknik ska nu testas vid tre världsledande centra för nästa generation chipfabriker.

Tomas Arvidsson

Sökes: 7 000 ingenjörer

Trots den senaste tidens varsel behöver många teknikbolag fortfarande rekrytera ingenjörer. Det visar Ny Tekniks unika kartläggning. 47 kommentarer

Veteranen är eftertraktad

Järnvägsexperten Tomas Arvidsson ett hett villebråd på arbetsmarknaden.

Löneökningarna sätter fart – men inte för alla

Ökade löner förra året, visar statistik. 7 kommentarer

Tåg

Sågningen: ”Trafikverket vet inte hur spåren mår”

Sågningen: ”Trafikverket 
vet inte hur spåren mår”

Den svenska järnvägsorganisationen är i sämre skick än väntat, visar en statlig utredning. ”Delar i nulägesbeskrivningen överraskar”, säger infrastrukturminister Anna Johansson. 43 kommentarer

Järnvägsentreprenörerna: Trafikverket måste få kontroll

Men branschen vill inte se ett förstatligande. 7 kommentarer

Han har lösningen på tågproblemen

Han har lösningen på tågproblemen

Professor Jan Lundberg har tagit fram 14 koncept för hur framtidens underhåll och livslängd av spårväxlar kan förbättras. 23 kommentarer

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Ett japanskt magnetsvävtåg satte på torsdagen nytt hastighetsrekord med 590 km/h och planerar öka till 600 km/h nästa vecka. 16 kommentarer

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

En bränslecellstack på 100 kW avsedd för bilar har i en testbädd genomfört lastcykler som motsvarar en körsträcka på 5600 km i veckan. 50 kommentarer

Bankens garanti: Vi 
fyller tanken med sol

Bankens garanti: Vi fyller tanken med sol

El kan skapas i Kista och som sedan tankar elbilar någon annanstans. Entreprenörsbolaget Solelia har väckt internationell uppmärksamhet. 24 kommentarer

Fickparkering

Hur fickparkerar jag bilen säkrast?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 10 kommentarer

Vindkraft

Vindkraftpark stoppas

Det blir ingen vindkraftpark vid inloppet till Göteborgs hamn. 14 kommentarer

Selfie

Kamerakluster
fixar super-selfies

Uppstickaren: Minikameror öppnar för högupplösta bilder. 5

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Match i Bundesliga

Partikelnivån avgör matchen

Höga koncentrationer sätter ner fotbollsproffsens prestanda. 2

Appland

Plattformen där vem som helst kan öppna webbutik

33-LISTAN. Appland: Inte bara Google kan sälja digitalt innehåll.

Alcatels routrar gör Nokia farligare

Alcatels routrar gör Nokia farligare

ANALYS. Nokias köp av routergiganten tvingar Ericsson tillbaks till ritbordet.

Maja Fjaestad

Så ska internet bli feministiskt

Hon leder feministisk delegation på global cyberkonferens.

ai

AI kliver in i Sverige

Amerikanskt företag ser strategisk marknad. 10

Moores lag

Gordon Moore om sin lag: Mer korrekt än jag kunnat ana

Nu är det det 50 år sedan Gordon Moore formulerade sin berömda lag. 5

Chefen sänkte sin lön med 7 miljoner

Chefen sänkte sin lön med 7 miljoner

KARRIÄR. Chefen sänkte sin lön – för att höja personalens. 5

Universals robot

Ketchupeffekt för dansk robot

Kunderna har tvekat. Tills nu. 7

Selfiepinne, Apple

Apple förbjuder selfiepinnar

Inga stänger på konferens. 3

It

Sverige på bronsplats i it-mognad

Oroande slutsats är att it-gapet mellan rika länder och utvecklingsländer ökar. 10

Arg man på jobbet

Orättvisa på jobbet kan göra dig sjuk

KARRIÄR. Både chefer och medarbetare blir påverkade.

De smygregistrerade sina gäster

De smygregistrerade sina gäster

Nu inleder Länsstyrelsen tillsyn. 11

jobb189 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Varutransporter i underjordiska rörsystem

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se