Övriga nyheter

Järnvägsforskare: "Inte säkert att kinesiska banor blir billigare"

Foto: TT
Oskar Fröidh

Det är inte säkert att det blir billigare att bygga höghastighetsbanor på broar på kinesiskt sätt i Sverige. Det menar järnvägsforskaren Oskar Fröidh på KTH.

Publicerad

Kina har på kort tid byggt världens längsta nät för höghastighetståg. Nästan alla drivs av det statliga företaget China Railway Corporation som även siktar på export av det kinesiska järnvägskunnandet. Senast i förra veckan blev det klart att China Railway Corporation kommer att bygga en 867 kilometer lång järnväg mellan staden Kunming i Kina till Thailands huvudstad Bangkok.

Enligt en offert som SVT tagit del av vill det kinesiska företaget även bygga de planerade svenska höghastighetsbanorna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här