Iphone-kopior i officiella mobilbutiker
Av: Helen Ahlbom
Publicerad
9 november 2009 13:34
55 kommentarer
Senaste av SirConny 16 november 2009 00:41
En av världens största mobiloperatörer säljer Iphone-kopior över disk i sina officiella butiker. -Jag blev lite överraskad över att de såldes så öppet, säger Helena Nordman-Knutson, telekomanalytiker på Öhman.

Lika som bär
I Kina är det landets tredje största mobiloperatör China Unicom, som har ensamrätt att sälja Apples Iphone i Kina till sina kunder.
Huvudkonkurrenten på hemmaplan och världens största mobiloperatör, China Mobile, har öppet berättat att man i stället väljer att sälja en liknande variant ”Ophone”,
baserad på Googles operativsystem Android. Den telefonen har utvecklats för China Mobile av den taiwanesiska mobiltillverkaren HTC. Ophone påminner om Apples Iphone, men på förpackningen och mobilen står det ändå ”Ophone” och inte ”Iphone”.
Men China Mobile har också valt en annan – inte fullt lika – officiell väg, berättar Helena Nordman-Knutson, telekomanalytiker på Öhman.
Hon var i Kina på höstlovet, och passade då på att besöka ett antal av mobiloperatörernas egna butiker för att få en känsla för produktutbudet.
Det visade sig att det var lätt att få tag i en Iphone även i China Mobiles butiker. I alla fall en Iphone-kopia.
-Jag frågade personalen i butiken om de hade riktiga Iphones- och inte bara Ophones - och då gick de bakom disken och hämtade en Iphone-kopa, säger Helena Nordman-Knutson.
-Det var verkligen en ren kopia. Det stod iphone på lådan och mobilen. Men jag tittade efter vem som tillverkat, och det var Elitek. 2000 kronor kostade den, säger hon.
-Ute på stan såg jag Iphone-kopior överallt, men jag blev lite överraskad över att de såldes även i China Mobiles officiella butiker.
Ny Teknik Jobb
- Embedded Software Systems Engineer Electrolux
- MjukvaruingenjörHays
- Wafer and Product Test EngineerFingerprint Cards AB
- Testare/Testutvecklare Toyota
- Software designersEsab AB
- Senior Power Supply Engineer CO-Worker Technology AB
- Mechanical Engineer Electrolux
- Manager Analog ASIC DesignFingerprint Cards AB
- SystemutvecklareSEB
- IT-tekniker/DBAFOI
Nyheter/IT & Telekom
- Med Epicors affärssystem kan du uppnå en låg TCO - på riktigt.En färsk rapport från Aberdeen Group visar att Epicors kunder överträffar genomsnittet både när det gäller TCO och ROI.
- Meister flödesprodukter hos Kübler Svenska AB.Nu kan vi erbjuda ett komplett program flödesvakter, flödesmätare och flödesindikatorer från Meister Stömungstechnik gmbh.
- Gratis handbok i termografi !Boken tar upp det viktigaste vid värmefotografering. Teori - praktisk användning - tips m.m. >>
- AS-i gör säkerhet enkelt.Med AS-i bygger man flexibla skyddssystem som är enkla att modifiera och minimerar kabeldragningen.
- Vill du veta vad som händer på ditt lager?Krocksensorer registrerar onormala stötar och ger stöd för bra körbeteende för att undvika onödiga reparationskostnader på truckar och pallställ.
- Missa inte årets seminarium! För Dig som vill veta mer om Industriell Datakommunikation, välkommen att anmäla dig till vårt kostnadsfria halvdagsseminarium.
- Internationella patent.Vi har ett stort globalt nätverk och kan de internationella patentreglerna.
- SolidEngineer ABKostnadsfritt, Lärorikt, Socialt, Inspirerande! Vårens Nya seminarier: Maskintillverkning, Grön Design, Inredning & Design. Läs mer>>
- Plastbussningar och andra detaljer.På Fluorcarbon tillverkar vi era plastdetaljer. Långa som korta serier samt prototyper.
- Circuit board plotter for inhouse prototyping.LPKF ProtoMat är den idealiska fräsmaskinen för högpresterande,analoga, digitala, RFapplikationer.
- Annonsera »
- Se alla annonser »
- Vi ses väl på underhållsmässan?Kom och träffa Idhammar AB i monter B01:23 på Svenska Mässan i Göteborg den 9-11 mars!
- Skog och träingenjörer får bra jobb !Utbildningen är unik i Sverige just nu med distansmöjligheter och bredden i utbildningen från skog till färdig produkt.
- BiTA – utbildningar inom ITSM, ITIL, MOF och ISO 20000.BiTA erbjuder Sveriges bredaste kursutbud inom IT Service Management, ITIL, MOF och ISO/IEC 20000.
- NYTT OM BIOGASENS KLIMATNYTTA.Biogas från avfall ger 95% lägre utsläpp av växthusgas jämfört med bensin, visar forskning från LTH.
- Lär dig CAD!Anmäl dig till vårens CAD-kurser nu! Välj bland AutoCAD, Inventor, 3ds MAX, SolidWorks m fl.
- Lär solenergiteknik!Ettårigt magisterprogram i solel, solvärme/pellets m.m. erbjuds av Högskolan Dalarna.
- Projektledaren i den agila processen. Seminarieserie i 5 delar - Start 29 mars.Behövs förarbete i agila projekt? Kommunicera lättrörliga krav. Kvalitet genom Lean - en projektledares perspektiv, Projektet är slut. Dags att hämta hem effekten, Agila projekt behöver också projektledas - fast på ett annat sätt.
- Utveckla nya produkter !Mekatronik suddar ut gränsen mellan maskin data och elektronik och skapar helt nya produkter.
- ADVETA TeknikutbildningarEl, elektronik, behörighet, BB2,BB1, AB, automation mm, Stockholm, Göteborg, Malmö Distans/lärarledd
- Tekniska högskolan vid Linköpings universitet !Ny utbildning! Civilingenjör i medicinsk teknik.
- Lean Produktutveckling 7,5 hpNya kursstarter i vår på Chalmers Industrihögskola. Klicka här för mer information.
- Starta elinstallationsfirma.Som ytterst ansvarig behöver du allmän behörighet. Distans/lärarledd
- Kundorientera på riktigt !Certifierad process- & verksamhetsutvecklare. Verksamhetsutveckling styrd av kundernas behov. Ny utbildning!
- Annonsera »









Kommentarer
Senaste inlagd av SirConny 16 november 2009 00:41 Sortera: Senaste överst
Tramsigt
Att kalla Ophone för iPhone kopia är närmast tramsigt. Det är ju inte speciellt lik, de enda som liknar lite grann är huvudmenyn som har liknade animations liknade ikoner.
Vad är de som gör saker till en iPhone kopia? Skärm och knappar?
Kan tilläggas att de tidigare funnits en telefon som hette O-Phone
Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Om du läser artikeln ordentligt ser du att det utöver Ophone även såldes rena Iphone-kopior i China Mobiles butiker.
SvaraVar snäll och ha inte så bråttom att öppna munnen nästa gång. Läs på först.
Svar till Sy Snootles
Handlade nog mest om att få in ytterligare en bloggadress... Kan ingen bara se till att man inte kan skriva in webadresser i namnfältet så skulle vi få bort massor av oseriösa inlägg?
SvaraSvar till Sy Snootles
Nu är de så att jag inte öppnar käften så fort jag ser något, utan även titta på andra artiklar och kontrollerat vad Ophone är.
SvaraHela artikeln och väsnet (även i andra artiklar) har handlat om Ophone och inte de andra kopiorna. De andra kopiorna har funnits i flera år nu och är knappast nån nyhet. De är dock frågan om riktiga kopior, dvs telefoner där man verkligen har kopierat.
Det är att blanda in ophone som i artikeln som jag har problem med.
Micke:
Om du inte har något vettigt att säga.. VAR TYST
Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Varför är det så otrevlig ton i kommentarstrådarna för? Är det verkligen så svårt att hålla en behaglig och kollegial konversation här? Vill jag lyssna på koleriska muppar som skriker glåpord så behöver man bara besöka en sandlåda eller möjligen en skolgård - här borde vi kunna uppföra oss?!
SvaraSvar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Jag har en, den har inte alls samma funktioner som en iphone, bara samma utseende.
SvaraSvar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Visst är det vettigt att påpeka att du spammar din adress på NyTeknik.
SvaraSvar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Det är inte lätt att vara ödmjuk, för den som är felfri som jag!
SvaraJag längtar så hem till min spegel.. Jag blir bara vackrare för varje dag.
Och alla som ser mig vill ha mig, jag är en sjutusan till man!
Det är inte lätt att vara ödmjuk.. Men jag försöker så mycket jag kan.
Svar till .
Min hadle (dvs namn) tar exakt en rad, dvs precis lika mycket som din punkt. Varför påpekar du något så meningslöst, vad är poängen?
SvaraSvar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Jag börjar allvarligt tröttna på dina negativa kommentarer som sotar ner i stort sett varenda artikel som publiceras här på NT. Allvarligt talat, ge dig! Om du inte gilar vad som skrivs varför bryr du dig då om att läsa det. Kan du inte vara trevligare än du är så föreslår jag att du håller dig till att skriva på din egen blog.
SvaraSvar till Micke
Mata inte trollet..
SvaraSvar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Den som har spenderat mer än en vanlig semestervecka i Asien vet att det inte är något som helst tramsigt med en OPhone, O-Phone, Nokla, nPod eller någon som helst annan kopia.
SvaraOm den är lik i menyer spelar ingen roll, bara yttre utseendet är likt.
Kopior är en enorm marknad och vilket litet butikscenter som helst har 2-3 butiker/stånd som säljer kopior av telefoner, mp3-spelare m.m.
Det är helt normalt, eftersom det är det enda som lokalbefolkningen har råd med.
Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Hon skriver ju att telekomoperatören valt en alternativ (laglig) telefon men belyser att de också helt öppet säljer piratkopior i sina butiker, vilket är förkastligt.
SvaraLäs artikeln ordentligt!
Svar till swecmh
Det står ingenstans att Ophone på något sätt laglig. Det står att Ophone påminner kraftigt om iPhone och i rubriken står det att Iphone kopior säls i officiella mobilbutiker.
SvaraJag har läst artikeln ordentligt, ta och läs vad jag skriver så kanske du förstår det. Mitt problem är att Ophone överhuvudtaget nämns.
JB:
Ophone är INTE en av dessa kopior. De är möjligt att de finns någon kopia som kallas Ophone,...
http://chinaluxculturebiz.files.wordpress.com/2009/09/12-16-08-lenovo_ophone.jpg se själv.
Apan:
Allt de där du hävdar om mig kan man du ju läsa själv och reflektera över hur din egen kommentar kan ses. Hur svårt kan de va att förstå, om du inte gillar de jag skriver, LÄS DE INTE, och kommentera de absolut INTE
Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Förstår att du behöver spamma din adress i jakten på läsare. Gick in på din hemsida. Plågsamt att läsa en så bedrövlig svenska. Vad gjorde du i skolan? Skolkade på svensklektionerna?
SvaraSvar till Å
Vad trist att ni förstör kommenteringen med ovidkommande inlägg och barnsliga påhopp.
SvaraNy Teknik hade tidigare väldigt relevanta och läsvärda kommentarer till artiklarna, men numera är det mest gnäll och otrevlig attityd. Detta liknar tyvärr IDG allt mer, där man knappt orkar öppna kommentarerna.
Tyvärr bottnar de flesta av dessa påhopp i omognad och anonymitet.
En förslag till NyTekniks ansvarige är att av-anonymisera inläggen. Det skulle rensa bort de flesta av dessa otrevliga typer som lever med anonymiteten som skydd, och kanske få folk att tänka till innan man spyr ut sin galla.
Fungerar inte helt ut i sverige
Har sett dessa kopior, även de avancerade kopiorna som har 3G. Problemet är dock att deras teknik (3G) är CDMA eller CDMA2000 så du kommer itne få 3G'n att fungear här i sverige, så länge du inte använder Nordisk Mobiltelefon Sweden som för närvarande är den enda leverantören i sverige som leverear 3g över det nätet.
Och då kommer vi till det roliga, vem vill ha en telefon som kräver så gott som fast uppkoppling men inte kan använda sveriges 3G.
Inte jag iaf....
KÖP Orginal........
Svar till Christian Andersson
Köpte en av dessa kopior bara för skojs skull, kosta ca 1000kr, fungera utan problem i Sverige, men av någon lustig anledning fungera den inte med telia (bara tele2 och telenor)
SvaraSvar till Christian Andersson
det finns säkert WCDMA kopior utöver TD-SCDMA och CDMA2000.
SvaraCDMA är inte 3G, CDMA är som GSM och CDMA2000 är ett mellanting mellan 2G och 3G.
Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Hmmm vet inte ens om jag tror på det.... men det är juh bara att grattulera. Dock så använder både tele2 och telia samma typ av 3G standard så det borde ha fungerat. Om du nu menar att 3G'n fungear.
SvaraSvar till A
Både tele2 och telia använder samma nät SUNAB alla operatörer i Sverige använder WCDMA som 3G standard.
SvaraSvar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Hehe 1000 spänn :) du blev blåst. Allt över det halva är ett rån...
SvaraOm att stava produktnamn rätt!
Helen Ahlbom, du som skrivit denna artikel borde veta att alla Mac-produkter som heter något som börjar med bokstaven i alltid stavas med ett begynnande "initialt grement i". Därefter så är den följande bokstaven, som är själva produktbeskrivningen, skriven med versal bokstav.
Detta är en varumärkes och produktsymbol som, genom sättet att skriva namnet, speciellt utmärker och särskiljer deras produkter. Alltså stavas det även så i begynnelsen av en ny mening. iPhone. iMac, iPod, iTunes osv.
Läs på Helen om du ska skriva om dessa produkter i media! Hur du privat stavar bryr jag mej inte om men i de media du skriver så ska det vara rätt, annars berättar du om en helt annan produkt. Det är lika fel som att du skriver vOlvo om Volvo.
Med varma hälsningar MagnuM.
Svar till Jerry MagnuM Porsbjer
ok, JMP, du har rätt om "iPhone"...
Svaramen NT har tydligen en egen standard (=Iphone - se alla deras artiklar där iPhone förkommer)... Ahlblom kanske bara följde den...
(och även bland kommentarerna här förekommer både "Iphone" och "iphone"...
och viktigast är ju om det finns substans i en artikel - och det finns här lite (fast ingen nyhet): dom i Kina ser "lite annorlunda" på märken och andra immateriella rättigheter...
Svar till Jerry MagnuM Porsbjer
Lika viktigt är att stava rätt. Kan det vara "gement" du menar med "grement"?
SvaraSvar till Jerry MagnuM Porsbjer
hugg o läxa upp.. de e gott jobbat.. luktar det inte lite psykopat här? ..eller bara vanlig mupp...
Svara-skärp dig.
Svar till Jerry MagnuM Porsbjer
Ja, ja, du kloka man! Om värden var så vis som du, då skulle ditt liv vara jättetråkigt! :-) Tro mig!!
SvaraDet skadar aldrig att vara tydlig. Känner du till "punkt nät"? Eller dot net som det uttalas eller .Net som Microsoft bakvänt vill att man ska skriva. Skitlarvigt. Får folk att lägga energi på fel saker. Till exempel att reta sig på stavningen i stället för att läsa på om produkten. Bara korkat! :-)
Svar till Mich
Jag instämmer med dig Mich, de ser annorlunda på varumärken och immaterialrätt, det är det som är det stora problemet. Om inte utvecklande företag kan skydda sina produkter så att de kan återvinna sina investeringar under utvecklingen finns det ingen större möjlighet att utveckla nya produkter och företagen dör ut, det är en allvarlig uppgift att lösa. Vem vill lägga ner mycket arbete med att utveckla något som sedan "snos" av någon som inte själv investerat något i den. Det fungerar inte i längden som vi alla förstår. Därför ska man vara mer kräsen med vad det verkligen är man köper, vill man stå för att man har hjälpt ett tjuvaktigt företag, De finns de fall där man ibland kan ifrågasätta prisbilden där en vara är extremt högt prissatt men det gäller inte så billiga produkter som vi vanliga konsumenter bör ha råd med. Man bör i alla fall tänka på konsekvensen av sitt köp av en viss produkt. Nästa gång kanske det inte finns någon ny version av det man vill ha......... Ingen vinst ingen ny produkt.
SvaraSvar till Jerry MagnuM Porsbjer
jag kan berätta för alla här att svenska språkregler väger högre än produktnamn. I Sverige skriver vi företags- och produktnamn med begynnande versal och resten gemener, oavsett hur företaget själv väljer att skriva det.
SvaraTill exempel blir IKEA alltid Ikea och iPhone blir Iphone. Blev också irriterad när svenska medier skrev Iphone och Imac tidigare men enligt Språkrådet så är det alltså korrekt.
Svar till Ulrika
Om å andra sidan det första företaget kunnat sno lite i sin tur s kanske inte utvecklingskostnaderna varit så höga till att börja med?
SvaraKanske är problemet inte att vissa kopierar. Kanske är problemet att inte alla gör det?
(http://en.wikipedia.org/wiki/Shanzhai)
Svar till Mich
"lite annorlunda" skrivr någon från landet som huserar TPB och röstat fram Piratpartiet. Hur tänkte du?
SvaraSvar till Rune B.
Varken TPB eller pirat partiet säljer piratkopierade produkter.
SvaraSvar till Jerry MagnuM Porsbjer
TT-språket är alla journalisters Gud, eller åtminstone katekes:
Svara"Produktnamn med avvikande stavning normaliseras av TT i löpande text. Exempel: iMac blir Imac."
http://www.tt.se/ttsprak/skrivregler/
Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com
Eh? Och respekterar upphovsrätten på så sätt?
Svarai
Är det någon som vet vad i:et står för i alla produktnamn, har försökt ta reda på det men inte hittat något vettigt svar. Tacksam för en förklaring och jag tror många med mig.
Svar till Ulrika
Internet kanske?
SvaraPassar kanske lite dåligt med dagens produkter, men du kanske kommer ihåg de färgglada "all-in-one" datorerna iMac?
Svar till krabban.... the dj!!
Ja, det finns en mängd baserade på i:et, funderade ett tag på nästa generations produkter som ska vara mer intelligenta så i för intelligent men vet ej om det är så....:0
SvaraSvar till Ulrika
Kanske det betyder jag.
SvaraSvar till Ulrika
Om jag inte missminer mig så skall det initiala "i"-et i iMac syfta till "internet", precis som krabban säger.
SvaraNär den första generationen iMac (med "Bondi Blue"-skalet) lanserades 1998, presenterades den som en fusion av "the excitement of the internet" och "the simplicity of Macintosh".
Detta initiala "i" har givetvis sedermera migrerat till andra produkter, både hårdvara och mjukvara - iBook, iPod, iTunes, iPhoto, iMovie, iPhone... - där den ursprungliga betydelsen inte alltid är helt relevant.
Numera torde det kunna anses stå för en avsiktlig flertydlighet som inbegriper buzzwords som "interactive", "intelligent" etc.
Svar till Ulrika
Det jag har hört är att det står för My (Min). Problemet med My är att det redan används i en oherrans massa sammanhang så apple har varit litet kreativa (som vanligt) och hittat något nytt som passar bra.
SvaraMyPod, MyMac, MyBook och MyPhone.
Svensk språkstandard
Helen Ahlbom har skrivit helt korrekt, eftersom vi skriver namn, inklusive varunamn, versalgement i svenska texter. Det spelar alltså ingen roll om varumärkesägaren skriver iPhone i sina texter eller har en helversal logotyp som VOLVO, eller har en helgemen logo som adidas och smart. I normal text skrives det i alla fall som Iphone, Volvo, Adidas, Smart, etc. Till och med akronym som ASEA blev ju med tiden Asea.
Svar till MHA
get over it! vem bryr sig om svensk språkstandard (utom om klick svenskar) när resten av världen couldn't care less... frågar du mig så svarar jag skrota svenskan. det är pragmatiskt så det räcker och blir över..
SvaraDet finns viktigare saker.
Vem bryr sig? Det här händer ju svenska företag dagligen, varför inte rapportera om de?
Svar till Noah
Sant, till sådan grad att t.om defekterna från ursprungsdesign medföljer kopiorna. Eftersom alla komponenter tillverkas i Kina kan de fritt välja och vraka och komponera ihop egna produkter. Ett västerländskt varumärke är ju bara trots allt det och inget mer, dvs en klisterlapp.
SvaraJonnyTeknik
http://hq.nu/e
den är faktiskt rätt lik iphånnen...men verkligen?
Svara inte
Många tidningar har sin egen pateiska åsiktsmaskin. Ny Teknik har fått
http://teknikoverkligheten.blogspot.com/ som pladdermaskin. Hon/han(?) vill bara få bekräftelse på sig själv. Varför svara på pladdret? Ignorera henne/honom(?)Förhoppningsvis slutar klottraren.
Utan patent kopierar man lagligt vad man vill !
bara köra !
Sponsrad av Ny Teknik
Ständigt en massa reklam för Iphone.
Hur många Iphone telefoner har ni fått på Ny Tekniks redaktion? Det finns andra telefoner att recensera!
:::::::::::::::::::::::::::::::::.STOP:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Ovanför detta inlägg är det bara troll, språkpoliser och motståndare till dessa. Har du en vettig kommentar om artikeln vore det hur grymt som helst!
Svar till Kallekula
Välkommen i gänget!
SvaraIngen nyhet
Ok, detta var inget nytt. Det har varit likadant under en mycket lång tid, var enda person som gillar väst i Kina har en Iphone.
Ska dra lite svensk historik för alla inklusive mig själv som inte var med under första världskriget, vi var de största patent förbrytarna och produktkopiatörerna bland många runt det tyska imperiet. JA, vi har varit precis lika "usla" som asiaterna som dagligen får skit för något som vi i Sverige ALLTID gjort.
Köp en Volvo och det finns definitivt lösningar som kopierats från en konkurrent, säkert även om det är patent (det kan vara nära på omöjligt att avgöra om det är patentintrång eller inte och tempot är för högt för att dubbelkolla allt och alla).
Att det första som sägs av oss duktiga svenskar är "Fyyy, hur kan dom handla dessa piratkopior", jo det är kort och gott så att Apple helt har skitigt i denna gigantiska asiatiska marknad. Som alla vet finns internet där kineser får exakt samma nyhet som vi precis samtidigt, Iphone släpps i väst för hutlösa pengar och blir en statussymbol. Status är viktigare i Kina än här, men tyvärr säljs inte mobilen i Kina och det finns inga planer på detta heller. Så vad gör man då? jo man kopierar och gör en egen som säljs för en 12e del av priset. Kineser tjänar inte Så mycket mindre än oss, dom skulle kunna sålt deras Iphone för halva priset för att följa den relativa lön/produkt kostnad som vi har men de har bevisat att det inte är så dyrt att reenginera och producera den. Apple har inte lidit av detta i och med att detta ändå inte är en marknad som dom bryr sig om, några få människor från väst har köpt en kopia, dessa personer hade inte köpt en "äkta" Iphone för 6000 i sitt hemland i vilket fall.
Som jag ser det så är inte problematiken att dom kopierar och är duktiga på att re-enginera utan att stora "globala" företag inte förstår att man måste mata världens största marknad samtidigt som väst då många kineser är beredda på att handla. Detta skulle sätta stor press på priserna vilket borde vara bra för oss i väst, Lägre löner och bättre priser ;)
Svar till RG
Äntligen en bra kommentar där kommentatören har ett globalt perspektiv och ser helheten. Men jag förstår er andra, det är mycket lättare att kritisera andra kulturer än att försöka förstå dem.
SvaraEblanda inte in htc
Ophone är skapad av det statliga företaget lenovo och inte HTC.
iphone
äpplet är vad det är,kloner och inget annat.om nu de vill stämma så gjör de det men i så fall kan produsenten och ägaren betala för de program som man olagligt tagit del av
Ja?
Och!
Dom säljer vad dom vill eller?
Marknaden är fri för vem som helst.
Jag har själv en Hiphone som fungerar skitbra.
Varför delar man olika saker här, när dessa telefoner
är tillverkade på samma ställe?
Samma skit i grunden!! Apple=Kines. så är det..