Nu byggs nätet för framtiden

Bort med förlegade strukturer och in med moderna lösningar. Europa bygger upp framtidens internet, med Ericsson i spetsen.

Annons
Nu byggs nätet för framtiden

Med framtidens internet behöver du inte hämta en låt, ett program eller en mobil-app direkt fån källan. Du kan plocka den från grannen som redan har laddat hem den. Illustration: Jonas Askergren

Internet ska göras om. Genom att stegvis byta ut gamla metoder mot nya ska projektet Sail skapa en internetarkitektur, som bättre passar dagens och framtidens behov. Strukturen som används i dag vilar på en grund av teknik, behov och visioner som fanns för 40 år sedan.

Projektet ska designa teknik som utnyttjar att information är rörlig och kan finnas på många ställen i nätet. I stället för att hålla sig till upptrampade stråk kommer dataflödet att ta genvägar för att nå slutmålet. De nya metoderna ska på olika sätt effektivisera hanteringen av information över internet.

Sail är ett projekt inom EUs sjunde ramprogram för forskning och utveckling. Samarbetet leds av svenska Ericsson och involverar 24 ledande telekomoperatörer, leverantörer och universitet från Europa, Australien och Israel.

Thomas Edwall från Ericsson är huvudprojektledare för Sail och förklarar hur framtidens nätverk ska fungera.

- Din datormiljö kommer att uppstå där du befinner dig. Om du till exempel vill se ett program från SVT Play, kommer det att sändas till dig från den plats där du befinner dig. Oavsett om det råkar vara i Göteborg eller utomlands. Det gör att du får informationen snabbare och smidigare.

- En annan aspekt som vi tittar på är skyddet av information på nätet.

Ett av fyra forskningsområden som ingår i Sail är Cloud Networking. Genom molnet ska distributionen av ett visst program, till exempel en app till mobiltelefonen, skalas upp och ner efter användarnas behov.

När en stor grupp människor använder samma mobil-app ansluts de i dag till en gemensam server, oberoende av var de befinner sig. I framtiden kommer man i stället att administrera appen från många olika ställen, så att den körs nära användarna. Tjänsten slås på när den behövs för att sedan stängas av när den inte längre används.

För att kunna förverkliga de nya idéerna måste Sail utveckla både den framtida internetarkitekturen och ett mellansteg. Mellanformen ska fungera dels med de nutida och dels med de framtida förutsättningarna.

- Det är inte realistiskt att byta ut hela strukturen mot någonting helt nytt på en gång. Det vi gör nu måste kunna användas med dagens internetarkitektur, så att det blir en fungerande övergång från gammalt till nytt, säger Thomas Edwall.

Börje Ohlman, delprojektledare för Sail, berättar att Ericsson siktar på att kunna införa de första förändringarna inom de närmaste åren. Han uppskattar att det kan ta fem till tio år innan de nya strukturerna blir allmänt använda. Eftersom utvecklingen inte kräver att hårdvaran byggs om, förväntas kostnaderna för skiftet bli låga.

Utöver Ericsson deltar KTH och Sics.

Fakta Det här är samarbetet Sail

Sail står för Scalable and Adaptive Internet Solutions. EU delfinansierar projektet med 108 miljoner kronor.
Den andra hälften av finansieringen kommer från de 24 samarbetsparterna.
I samarbetet ingår nio europeiska länder samt Australien och Israel.
Projektet pågår under 30 månader och avslutas december 2012.

Fakta Projektet består av fyra delar

Network of Information. Själva informationen adresseras i stället för den fysiska platsen varifrån den kommer. Detta gör att användaren kan hämta information från den närmaste och bästa källan.
Cloud Networking. Ett behovsbaserat nätverk som ser till att de resurser som krävs för tjänster i molnet ska finnas där, när de behövs.
Open Connectivity. Knyter samman de två första paketen. Ser till att det finns förbindelse mellan noderna när det behövs, men inte annars.
Service, Impact and Collaboration Enabling. Står för teknisk koordinering mellan de övriga arbetspaketen samt studerar den socioekonomiska och affärsässiga betydelsen av dem.

Av: Sara Engström

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

20 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
20
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Ultratunt stål lika 
lätt som kolfiber

Ultratunt stål lika lätt som kolfiber

Den är stark, lätt som kolfiber och behöver aldrig målas. Här är första båten som är byggd i Sandviks rostfria specialstål.

SENASTE TEKNIKNYTT
mobil Samsung Galaxy S6 Edge

Fem finurliga finesser med böjd mobilskärm

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Exakt så här fungerar dörren 
till cockpit på ett Airbus-plan

Exakt så här fungerar dörren till cockpit på ett Airbus-plan

”Det ska gå att ta sig in även om en pilot exempelvis blir sjuk”, säger Gunnar Ljungberg, på Transportstyrelsen. 13 kommentarer

Airbus A320

Teorin: Andrepiloten ville förstöra planet

Airbus-planets andrepilot kan medvetet ha kraschat planet. Så tolkar utredarna innehållet i ljudinspelningen från flygningen. 18 kommentarer

Piloten i Airbus-planet blev utelåst

En av piloterna på Germanwingsplanet Airbus A320-211 lämnade förarkabinen före olyckan och kunde inte komma in igen. 46 kommentarer

Statens Haverikommission: Hopp om bra information

Det kan gå snabbt att få ut viktiga data ur svarta lådan. 1

Lufthansas vd: Kraschen
är oförklarlig

Carsten Spohr vill inte spekulera om orsaken till olyckan. 5

Här sväljer vägen bussen
– och spottar ut den igen

Här sväljer vägen bussen – och spottar ut den igen

Vägen i Brasilianska Para svalde inte bara en hel buss – den spottade sedan ut den igen. Kolla in det bisarra klippet. 5 kommentarer

tv-avgift

Tv-avgiften ska bytas ut

”Vi kommer inte att ha kvar dagens system.” 20 kommentarer

Vägde 60 ton – 
bron pallade 4

Vägde 60 ton – bron pallade 4

Långtradarchauffören gav full gas över flottbron i Gagnef i en förhoppning att hinna över. 55 kommentarer

Kollapsade under traktorn

Kollapsade under traktorn

Inom loppet av 15 timmar rasade två broar av för tungt lastade fordon. 13 kommentarer

Långtradaren knäckte 
bron – på två ställen

Långtradaren knäckte bron – på två ställen

Chauffören av en långtradare med släp som vägde flera tiotals ton försökte köra över en bro i Gagnef. 44 kommentarer

Annons
DAB-radiomottagare Pure Evoke-3.

”PTS har rätt, skrota DAB”

Kritiken är stark mot digital ljudradio – även bland Ny Tekniks läsare. 19 kommentarer

DAB-radion totalsågas

Den statliga myndigheten Post- och telestyrelsen är obönhörlig i sin kritik av digitalradioutredningen. 137 kommentarer

Mac

Mac Plus från 1986 möter dagens nät

TEKNIKSVEPET. När en Mac Plus från 1986 kopplas upp mot dagens nät händer roliga saker. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

INDUSTRIMÄSSORNA
”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

Svensk industri har en framtid. Men inte utan att vi kämpar för den. Det menar ABB-chefen Håkan Nytorp. 6 kommentarer

Fler vill ha hjälpmedel för tunga lyft

Efterfrågan på smarta lyfthjälpmedel ökar.

Ny generation pumpar minskar friktion

Vakuumpumparna har utvecklats med ny produktionsteknik. 7

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Bilen som håller hastigheten själv

Bilen som håller hastigheten själv

Hejdå fortkörningsböter! Här är bilen som läser av trafikskyltar och sänker farten automatiskt.

Solceller

Egen solcellsel brakar i höjden

Intresset för egen solcellsel ökar dramatiskt. Och skatterabatten kan elda på utvecklingen. 24 kommentarer

Så länge räcker svenska 
registreringsskyltarna

Så länge räcker svenska registreringsskyltarna

Många Ny Teknik-läsare har ställt sig frågande till varför inte nuvarande system med registreringsskyltar på bilar skulle räcka till. Det finns ju miljoner kombinationer kvar. 5 kommentarer

GRANSKNING AV 43 SVENSKA IT-BOLAG
119 civilingenjörer – 
7 av dem är kvinnor

119 civilingenjörer – 7 av dem är kvinnor

I hälften av de börsnoterade it- och telekombolagens ledningsgrupper finns inte en enda kvinna, visar Ny Tekniks granskning.

Hon är enda kvinnan bland it-topparna

Hon är enda kvinnan bland it-topparna

Mycronics vd söker alltid efter den bästa kompetensen.

TV4 tror inte på ultra-hd för närvarande. Möjligen i vissa titlar på TV4 Play Premium.

TV4 ratar också ultra-hd

Den som vill dra nytta av sin högupplösta nya tv-skärm i ultra-hd har inte mycket att hämta. 6 kommentarer

Ultra-hd sågas

SVT har inga planer på börja stödja den senaste tv-tekniken ultra-hd. 91 kommentarer

Den apparaten lyckades 
de inte knäcka i alla fall
Den apparaten lyckades 
de inte knäcka i alla fall

Den apparaten lyckades de inte knäcka i alla fall

UNDER SKALET. Jacob Norrby och Jan Herrlin går bet när de ska undersöka en viss del av en blodsockermätare. 13 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Hacka datorn med värme

Värmeutstrålningen från en dator kan användas för att hacka och styra en annan dator.

Järnväg

Så uselt styrs underhållet av de svenska järnvägarna

Trafikverkets styrning av underhållet för vägar och järnvägar får svidande kritik – av den egna internrevisionen. 36 kommentarer

Hemliga testet: Solceller överlever svenska vintern

Hemliga testet: Solceller överlever svenska vintern

Har hittills klarat 20 minusgrader i hemlig sjö i Värmland. 7

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Amazon

Robotar ska välja varor i Amazons tävling

I slutet av maj är det premiär för Amazon Picking Challenge.

Planeten Mars.

Kväve upptäckt på Mars

Stärker hypotesen att liv kan ha funnits. 3

Drönare blir hjälpsamma smycken

Drönare blir hjälpsamma smycken

Ser ut som smycken men fungerar som räddare i nöden. 3

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

KARRIÄR. Sätt stopp för mobilnacke, sms-tumme och laptopknä.

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Den 14 april är det dags för 33-listans final.

Spargris

11 steg till rättvisare löner

KARRIÄR. ”Grogrund för en konflikthärd”, säger löneexperten.

Vinn biljetter till kårspex

Vinn biljetter till kårspex

Sugen på spex? Nu har du ”Hadrianus mur – eller skottsäker arkitektur”. 1

Drag eller tryck i cykelhjulet?

Drag eller tryck i cykelhjulet?

MINIPROBLEMET. Löser du professor Göran Grimvalls snurriga problem? 38

Är du bättre på matte än en gymnasieelev?

Är du bättre på matte än en gymnasieelev?

Testa dig själv på de tre tävlingsfrågorna. 10

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Solforskarna i Borlänge har statistiken. Och ESA hetaste filmklippet. 3

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

DEBATT. Skattebetalarna borde få veta kostnaden, anser professorn. 227

Kiruna

Gifter i marken försenar nya Kiruna

Planer på helt ny stadskärna med elva nya kvarter skjuts framåt. 4

jobb160 st

Utvalda lediga IT-jobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Automatisk farthållning

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se