Nu byggs nätet för framtiden

Bort med förlegade strukturer och in med moderna lösningar. Europa bygger upp framtidens internet, med Ericsson i spetsen.

Annons
Nu byggs nätet för framtiden

Med framtidens internet behöver du inte hämta en låt, ett program eller en mobil-app direkt fån källan. Du kan plocka den från grannen som redan har laddat hem den. Illustration: Jonas Askergren

Internet ska göras om. Genom att stegvis byta ut gamla metoder mot nya ska projektet Sail skapa en internetarkitektur, som bättre passar dagens och framtidens behov. Strukturen som används i dag vilar på en grund av teknik, behov och visioner som fanns för 40 år sedan.

Projektet ska designa teknik som utnyttjar att information är rörlig och kan finnas på många ställen i nätet. I stället för att hålla sig till upptrampade stråk kommer dataflödet att ta genvägar för att nå slutmålet. De nya metoderna ska på olika sätt effektivisera hanteringen av information över internet.

Sail är ett projekt inom EUs sjunde ramprogram för forskning och utveckling. Samarbetet leds av svenska Ericsson och involverar 24 ledande telekomoperatörer, leverantörer och universitet från Europa, Australien och Israel.

Thomas Edwall från Ericsson är huvudprojektledare för Sail och förklarar hur framtidens nätverk ska fungera.

- Din datormiljö kommer att uppstå där du befinner dig. Om du till exempel vill se ett program från SVT Play, kommer det att sändas till dig från den plats där du befinner dig. Oavsett om det råkar vara i Göteborg eller utomlands. Det gör att du får informationen snabbare och smidigare.

- En annan aspekt som vi tittar på är skyddet av information på nätet.

Ett av fyra forskningsområden som ingår i Sail är Cloud Networking. Genom molnet ska distributionen av ett visst program, till exempel en app till mobiltelefonen, skalas upp och ner efter användarnas behov.

När en stor grupp människor använder samma mobil-app ansluts de i dag till en gemensam server, oberoende av var de befinner sig. I framtiden kommer man i stället att administrera appen från många olika ställen, så att den körs nära användarna. Tjänsten slås på när den behövs för att sedan stängas av när den inte längre används.

För att kunna förverkliga de nya idéerna måste Sail utveckla både den framtida internetarkitekturen och ett mellansteg. Mellanformen ska fungera dels med de nutida och dels med de framtida förutsättningarna.

- Det är inte realistiskt att byta ut hela strukturen mot någonting helt nytt på en gång. Det vi gör nu måste kunna användas med dagens internetarkitektur, så att det blir en fungerande övergång från gammalt till nytt, säger Thomas Edwall.

Börje Ohlman, delprojektledare för Sail, berättar att Ericsson siktar på att kunna införa de första förändringarna inom de närmaste åren. Han uppskattar att det kan ta fem till tio år innan de nya strukturerna blir allmänt använda. Eftersom utvecklingen inte kräver att hårdvaran byggs om, förväntas kostnaderna för skiftet bli låga.

Utöver Ericsson deltar KTH och Sics.

Fakta Det här är samarbetet Sail

Sail står för Scalable and Adaptive Internet Solutions. EU delfinansierar projektet med 108 miljoner kronor.
Den andra hälften av finansieringen kommer från de 24 samarbetsparterna.
I samarbetet ingår nio europeiska länder samt Australien och Israel.
Projektet pågår under 30 månader och avslutas december 2012.

Fakta Projektet består av fyra delar

Network of Information. Själva informationen adresseras i stället för den fysiska platsen varifrån den kommer. Detta gör att användaren kan hämta information från den närmaste och bästa källan.
Cloud Networking. Ett behovsbaserat nätverk som ser till att de resurser som krävs för tjänster i molnet ska finnas där, när de behövs.
Open Connectivity. Knyter samman de två första paketen. Ser till att det finns förbindelse mellan noderna när det behövs, men inte annars.
Service, Impact and Collaboration Enabling. Står för teknisk koordinering mellan de övriga arbetspaketen samt studerar den socioekonomiska och affärsässiga betydelsen av dem.

Av: Sara Engström

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

20 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
20
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Troll bil

Det kaxiga bilbygget som gick åt skogen

TEKNIKHISTORIA. Myndigheternas motstånd blev för mycket, och ett av 1950-talets mer nyskapande bilprojekt stoppades innan det ens börjat rulla ordentligt. 2 kommentarer

Digitalradio Gripen

Försvaret: DAB stör vår miljardinvestering

Övergången till marksänd digitalradio försvårar Sveriges nya samarbete med Nato. 56 kommentarer

Flottan skjuter en
svärm av drönare

Flottan skjuter en svärm av drönare

Amerikanska flottan har testat att skjuta iväg en hel svärm av drönare som skyddar eller attackerar på egen hand.

Nya detaljerna 
om den hemliga 
grafen-lampan

Nya detaljerna om den hemliga grafen-lampan

En långlivad led-lampa med grafen har fått stor uppmärksamhet. Nu avslöjas fler detaljer om tekniken. 3 kommentarer

Strömpulsen gör 
motorhuven mjuk

Strömpulsen gör motorhuven mjuk

En bil kör på en fotgängare. Men personens huvud slår i en huv som hunnit bli mjuk. 28 kommentarer

Krockskydd i ny aluminiumford får toppbetyg

Fords nya version av den lätta lastbilen F-150 får toppbetyg i USAs trafiksäkerhetsmyndighets krocktest. 9 kommentarer

De fyra kedjestumparna ska lödas ihop till kedjeringen på ritningen.

Veckans gåta:
Löd ihop en kedja

Hur ska den cirkulära kedjan lödas ihop med minimal arbetsinsats?

Annons
Drönare, Värmdö

Här skickas reservdelarna med drönare – på Värmdö

Fattas ett oljefilter eller ett tändstift? Bilserviceföretaget Mekonomen testar drönare för att leverera lättare förbrukningsvaror till kunder. 44 kommentarer

Kingdom Tower

Så här får man upp vatten i skyskrapan

TEKNIKFRÅGAN. Inte lika enkelt som i höghus. Ny Tekniks läsare förklarar. 4 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Tricket hittar försvunna 
mobilen – omedelbart

Tricket hittar försvunna mobilen – omedelbart

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 7 kommentarer

Vindkraft

Vindkraft tredje största kraftslaget

Den svenska vindkraften byggs ut snabbt. 141 kommentarer

Reningsteknik

Reningsteknik ger fler felfria kretsar

Svensk vattenreningsteknik ska nu testas vid tre världsledande centra för nästa generation chipfabriker.

Tomas Arvidsson

Sökes: 7 000 ingenjörer

Trots den senaste tidens varsel behöver många teknikbolag fortfarande rekrytera ingenjörer. Det visar Ny Tekniks unika kartläggning. 39 kommentarer

Veteranen är eftertraktad

Järnvägsexperten Tomas Arvidsson ett hett villebråd på arbetsmarknaden.

Löneökningarna sätter fart – men inte för alla

Ökade löner förra året, visar statistik. 5 kommentarer

Tåg

Sågningen: ”Trafikverket vet inte hur spåren mår”

Sågningen: ”Trafikverket 
vet inte hur spåren mår”

Den svenska järnvägsorganisationen är i sämre skick än väntat, visar en statlig utredning. ”Delar i nulägesbeskrivningen överraskar”, säger infrastrukturminister Anna Johansson. 34 kommentarer

Järnvägsentreprenörerna: Trafikverket måste få kontroll

Men branschen vill inte se ett förstatligande. 7 kommentarer

Han har lösningen på tågproblemen

Han har lösningen på tågproblemen

Professor Jan Lundberg har tagit fram 14 koncept för hur framtidens underhåll och livslängd av spårväxlar kan förbättras. 23 kommentarer

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Ett japanskt magnetsvävtåg satte på torsdagen nytt hastighetsrekord med 590 km/h och planerar öka till 600 km/h nästa vecka. 13 kommentarer

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

En bränslecellstack på 100 kW avsedd för bilar har i en testbädd genomfört lastcykler som motsvarar en körsträcka på 5600 km i veckan. 42 kommentarer

Bankens garanti: Vi 
fyller tanken med sol

Bankens garanti: Vi fyller tanken med sol

El kan skapas i Kista och som sedan tankar elbilar någon annanstans. Entreprenörsbolaget Solelia har väckt internationell uppmärksamhet. 23 kommentarer

Fickparkering

Hur fickparkerar jag bilen säkrast?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 9 kommentarer

Vindkraft

Vindkraftpark stoppas

Det blir ingen vindkraftpark vid inloppet till Göteborgs hamn. 14 kommentarer

Selfie

Kamerakluster
fixar super-selfies

Uppstickaren: Minikameror öppnar för högupplösta bilder. 4

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Match i Bundesliga

Partikelnivån avgör matchen

Höga koncentrationer sätter ner fotbollsproffsens prestanda. 2

Appland

Plattformen där vem som helst kan öppna webbutik

33-LISTAN. Appland: Inte bara Google kan sälja digitalt innehåll.

Alcatels routrar gör Nokia farligare

Alcatels routrar gör Nokia farligare

ANALYS. Nokias köp av routergiganten tvingar Ericsson tillbaks till ritbordet.

Maja Fjaestad

Så ska internet bli feministiskt

Hon leder feministisk delegation på global cyberkonferens.

ai

AI kliver in i Sverige

Amerikanskt företag ser strategisk marknad. 9

Moores lag

Gordon Moore om sin lag: Mer korrekt än jag kunnat ana

Nu är det det 50 år sedan Gordon Moore formulerade sin berömda lag. 5

Chefen sänkte sin lön med 7 miljoner

Chefen sänkte sin lön med 7 miljoner

KARRIÄR. Chefen sänkte sin lön – för att höja personalens. 5

Universals robot

Ketchupeffekt för dansk robot

Kunderna har tvekat. Tills nu. 7

Selfiepinne, Apple

Apple förbjuder selfiepinnar

Inga stänger på konferens. 3

It

Sverige på bronsplats i it-mognad

Oroande slutsats är att it-gapet mellan rika länder och utvecklingsländer ökar. 10

Arg man på jobbet

Orättvisa på jobbet kan göra dig sjuk

KARRIÄR. Både chefer och medarbetare blir påverkade.

De smygregistrerade sina gäster

De smygregistrerade sina gäster

Nu inleder Länsstyrelsen tillsyn. 11

jobb191 st

Utvalda lediga IT-jobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Varutransporter i underjordiska rörsystem

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se