Tipsa en vän om en artikel

Lättviktare i folkhemmet

Ny bok om den lilla motorcykeln som öppnade världen för unga arbetargrabbar

Annons
Det sas att "lättviktaren" var en motvikt mot inaveln på landsbygden. "Drängmoped", kallades den. Eller "Skallspräckaren". Ett fräckare smeknamn var "Pittvärmaren". Det uttrycket har sin grund i att många av de tidiga lättviktarna hade motorn placerad högt upp på ramen, nära skrevet på föraren, som nästan alltid var grabb.

Det var på 1930-talet lättviktaren slog igenom. Folkhemstanken hade börjat bryta ned de värsta klasskillnaderna och industri- och jordbruksarbetare kunde äntligen köpa något ut-över det absolut livsnödvändiga. Bil eller riktig motorcykel var inte att tänka på. Men lättviktsmotorcykeln, lättviktaren, kunde göras billig.

En vanlig cykelram med breda ballongdäck, på med ett motorpaket inklusive bensintank från exempelvis tyska Sachs, ILO eller svenska Husqvarna. Dessutom ett växelhandtag, ett handtag som liknade en pinne att gasa med, ett annat handtag för kopplingen och ett så kallad pyshandtag - egentligen ett dekompressionshandtag. Bromsa gjorde man på de tidiga modellerna med tramporna, på samma sätt som en vanlig cykel. Och i tuffa backar och vid motorhaverier gick det att ta hjälp av tramporna. Hela "konceptet" var enkelt och flärdfritt. Det krävdes inga större kunskaper för att börja tillverka lättviktare.

De stora märkena Monark, Husqvarna och Rex kompletterades av uppemot hundratalet små lokala märken som Svalan, Örnen, Hinden, Sverker, Snapp-hanen, Rusch, Nordstjernan, Gösta Berling från Sunne och många andra. Tyska NSU och DKW var utländska konkurrenter, liksom tjeckiska Jawa och franska Peugeot.

I slutet av 1930-talet fanns det 75 000 lättviktare i landet.

En given fördel var att lättviktaren inte krävde körkort. Den var dessutom befriad från skatt och andra avgifter. Enda kravet var att föraren fyllt 16 år.

Enligt 1931 års lag är lättviktsmotorcykeln en: "Velociped som ursprungligen är avsedd och inrättad för framdrivning uteslutande medelst trampning, men som sedermera utan ändring i övrigt försetts med hjälpmotor". Högsta tillåtna vikt var 45 kg, varav motorn fick väga 20.

Så här går det till att köra en lättviktare enligt Monarks instruktionsbok från 1939:

"Bensinkranen vid tanken öppnas. Flödarstiftet på förgasaren nedtryckes tills bränsle-blandningen börjar flöda över. Gasreglaget öppnas till hälften och luftspjället stänges. Växelspaken sättes i främre läget (2:dra växeln) och kopplingshandtaget på styrstångens väns-tra sida drages inåt. Bestig velocipeden och trampa på, till god fart erhållits, varefter kopplingshandtaget långsamt släppes och motorn går igång. Luftspjället öppnas åter."

Ett givet tillbehör var pakethållare, för unikaboxen, och en busvass celluloidstrut som sattes över ansiktet för att skydda mot fartvinden - en lättviktare gick att få upp i 70 kilometer i timmen. Backspegel och tuta förekom också som extra tillbehör. Ett extra tändstift och en bit najtråd ingick i universalutrustningen. Däremot var hjälm, "vurpollon", rätt ovanligt.

"En bruksmaskin med framåtanda som ger härlig snålskjuts till och från arbetet", skrev Nymanbolagen i Uppsala om sin nya lättviktare.

Men det var ett fordon som var mycket mer än bara ett praktiskt transportmedel. Lättviktaren var också frihet. Tack vare den blev det möjligt för vanligt folk att resa och verkligen dra nytta av den semesterlag - två veckors obligatorisk semester - som infördes 1938. Med lättviktaren gick det att åka runt till dansbanorna. Det gick att hälsa på pigorna även i avlägsna byar.

Slutet för folkhemmets bensincykel kom dock abrupt. Den 1 juli 1939 träder en ny lag i kraft som kräver körkort för lättviktsmotorcykeln. Strax därefter befinner sig världen i krig. Många varor är ransonerade. Kombinationen körkortskrav och krigsårens bensinransonering blir dödsstöten för lättviktaren.

Följande råd ur skriften "Motor och Lättviktscykeln" gäller dock långt in på 2000-talet:
"Förtär aldrig sprit, även i små kvantiteter, om en körning är förestående. Tro icke på er motståndskraft; den kan bedraga. Spriten är förrädisk. Den slappar vaksamheten, fördunklar omdömet och uppammar vårdslöshet?"

Av: Hans Dahlquist
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan
Beslutet om att stänga 
Ringhals uppskjutet

Beslutet om att stänga Ringhals uppskjutet

Eon har bett huvudägaren Vattenfall att skjuta på styrelsebeslutet i en månad. 101 kommentarer

Gasmaskfiltret renar sig själv

Gasmaskfiltret renar sig själv

Filter i gasmasker som inte bara stoppar kemiska stridsmedel utan även förstör dem gör gifthanteringen mindre farlig. 3 kommentarer

Hur påverkar vinden planets flygtid?

Veckans gåta: Hjälper vinden flygplanet?

Får ett plan lika stor hjälp av medvind som det bromsas av motvind?

Nedskräpare hängs ut med DNA-teknik

Nedskräpare hängs ut med DNA-teknik

Hong Kong tar DNA-tekniken till hjälp för att visa upp nedskräpare. 12 kommentarer

Efter kraschen: ”Stolarna
ett mekaniskt underverk”

Efter kraschen: ”Stolarna ett mekaniskt underverk”

Katapulttekniken hyllas av FMV-expert efter olyckan där två piloter sköt ut sig efter att ha kraschat med ett Gripenplan. 42 kommentarer

Piloterna fick inte stopp på Gripenplanet

Ett Gripenplan gled av landningsbanan på väg till en övning på en flygbas i Tjeckien. 35 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Lyssna på orgeln
av diskettstationer

Med 49 diskettstationer har en tysk teknikklubb byggt en orgel.

Annons
Solceller som är perfekta 
för våra nordiska vintrar

Solceller som är perfekta för våra nordiska vintrar

Finska forskare slår rekord för solceller i svart kisel. Perfekt för nordiska vintrar, enligt forskarna. 30 kommentarer

Dom ger hopp om europeiskt patent

Dom ger hopp om europeiskt patent

Enhetligt europeiskt patentskydd som gäller i 25 länder kan bli verklighet. 4 kommentarer

Tracking Gateway, Sensor Tag

Spårar militära containrar i realtid

Försvarets materielverk testar nytt system för att följa gods.

Accedos vd Michael Lantz

”Smart-tv är lite av en besvikelse”

Antalet operativsystem för tv-marknaden har skapat en kaosartad situation. ”Det är fler än vi någonsin trodde”, säger specialistföretaget Accedos vd Michael Lantz. 16 kommentarer

Alla vill vinna fajten om din tv-apparat

Tillverkarna ger nu allt för att rå om den internetuppkopplade tv:n. 2 kommentarer

Susanna Baltscheffsky

Välkommen till Digital Teknik

LEDARE. Det är mycket it nu. 6 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYHETERNA
Bilen som körs i sidled

Bilen som körs i sidled

TEKNIKSVEPET. Fickparkera fel med den här bilen den som kan. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 3 kommentarer

Mats Lewan

Underskatta inte Spotify

Spotify

ANALYS. Har Spotify en chans i det stenhårda streamingkriget just nu? Kommer de nya tjänsterna att slå? Absolut.

Sonychef: "Spotify kan ta sig långt"

Michelle Kadir, Sony Music: "Vi kommer att se ett stort streamingkrig under 2015". 1 kommentar

Mätaren i nosen 
vässar vindkraft

Mätaren i nosen vässar vindkraft

Högre elproduktion och mindre slitage lovar Vattenfall med sin ultraljudsmätare. 19 kommentarer

Soldriven hiss snålare än mikron

Soldriven hiss snålare än mikron

Franska hisstillverkaren Otis har installerat en soldriven hiss i ett åttavåningshus i Nantes. 6 kommentarer

Vågkraft

Genombrott för svensk havskraft

Svensk undervattensdrake utvinner el ur långsamma strömmar. Idén kläcktes för tio år sedan på Saab. 46 kommentarer

Magi? Nix. Lampan svävar med hjälp av magnetism och lyser med induktion.

Svensk succé för svävande lampa

Den svävar fritt i luften och lyser trots att den varken har sladd eller batterier. 14 kommentarer

Trafikverket

Trafikverket tvingas köpa produkter som inte finns

Myndigheter som Trafikverket får tänka om vid upphandlingar när en ny strategi läggs fram av regeringens innovationsråd. Nu ska funktioner köpas – inte produkter. 20 kommentarer

Här är Kaianders bästa seriestrippar
Här är Kaianders bästa seriestrippar

Här är Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Vart tar energin vägen?

Vart tar energin vägen?

MINIPROBLEMET. Knäck professor Göran Grimvalls nöt den som kan.

Jogga på cykeln

Jogga på cykeln

MACKAPÄRER. Våren är här. Dags att vara mer utomhus. 1

Du missar väl inte stirlingmotorn?

Du missar väl inte stirlingmotorn?

Här är sju artiklar du inte får missa i veckans Ny Teknik.

Topplista

Nätta mikroskopet räddar liv

Nätta mikroskopet räddar liv

Ett svenskt mikroskop i fickformat upptäcker livmoderhalscancer i 30 länder. 1

Självstyrande bil byggd på en vecka

Självstyrande bil byggd på en vecka

”Det första vi gjorde var att bränna hela styrelektroniken.” 6

Därför är snacks så oemotståndliga

Därför är snacks så oemotståndliga

Brittiska forskare har klurat ut snacks-formeln. 15

Magnus Sallbring

Så får du med soffpotatisen på hälsoresan

KARRIÄR. ”Hitta på något galet”, säger hr-chefen. 4

Elfärjan smyger tyst

Elfärjan smyger tyst

Minskar bränslekostnaderna med 60 procent. 14

Syndigate vann 33-listans regionala final i Umeå.

Erbjuder räddning för bransch i kris

De erbjuder handelsplattform för krisande mediabransch. 1

Teknologens uppgift: Lindra klimateffekterna i Rwanda

Teknologens uppgift: Lindra klimateffekterna i Rwanda

KARRIÄR. Hjälper bönder samla in regnvatten. 4

Kopplar prylar säkert till nätet

Kopplar prylar säkert till nätet

”Gör det möjligt styra prylar från en app, var man än befinner sig”. 1

Inget för höjdrädda

Inget för höjdrädda

Världens längsta bro är genomskinlig. 7

Slut på pinkande robotar

Slut på pinkande robotar

Möjligheten till egna redigeringar i Google stoppas. 2

”Varför är de så dumma och jag så smart?!”

”Varför är de så dumma och jag så smart?!”

KARRIÄR. Försök stoppa driften att alltid vilja ha rätt, råder konsulten. 4

jobb319 st

Utvalda lediga IT-jobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Orgel av diskettstationer

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se