Lättviktare i folkhemmet

Ny bok om den lilla motorcykeln som öppnade världen för unga arbetargrabbar

Annons
Det sas att "lättviktaren" var en motvikt mot inaveln på landsbygden. "Drängmoped", kallades den. Eller "Skallspräckaren". Ett fräckare smeknamn var "Pittvärmaren". Det uttrycket har sin grund i att många av de tidiga lättviktarna hade motorn placerad högt upp på ramen, nära skrevet på föraren, som nästan alltid var grabb.

Det var på 1930-talet lättviktaren slog igenom. Folkhemstanken hade börjat bryta ned de värsta klasskillnaderna och industri- och jordbruksarbetare kunde äntligen köpa något ut-över det absolut livsnödvändiga. Bil eller riktig motorcykel var inte att tänka på. Men lättviktsmotorcykeln, lättviktaren, kunde göras billig.

En vanlig cykelram med breda ballongdäck, på med ett motorpaket inklusive bensintank från exempelvis tyska Sachs, ILO eller svenska Husqvarna. Dessutom ett växelhandtag, ett handtag som liknade en pinne att gasa med, ett annat handtag för kopplingen och ett så kallad pyshandtag - egentligen ett dekompressionshandtag. Bromsa gjorde man på de tidiga modellerna med tramporna, på samma sätt som en vanlig cykel. Och i tuffa backar och vid motorhaverier gick det att ta hjälp av tramporna. Hela "konceptet" var enkelt och flärdfritt. Det krävdes inga större kunskaper för att börja tillverka lättviktare.

De stora märkena Monark, Husqvarna och Rex kompletterades av uppemot hundratalet små lokala märken som Svalan, Örnen, Hinden, Sverker, Snapp-hanen, Rusch, Nordstjernan, Gösta Berling från Sunne och många andra. Tyska NSU och DKW var utländska konkurrenter, liksom tjeckiska Jawa och franska Peugeot.

I slutet av 1930-talet fanns det 75 000 lättviktare i landet.

En given fördel var att lättviktaren inte krävde körkort. Den var dessutom befriad från skatt och andra avgifter. Enda kravet var att föraren fyllt 16 år.

Enligt 1931 års lag är lättviktsmotorcykeln en: "Velociped som ursprungligen är avsedd och inrättad för framdrivning uteslutande medelst trampning, men som sedermera utan ändring i övrigt försetts med hjälpmotor". Högsta tillåtna vikt var 45 kg, varav motorn fick väga 20.

Så här går det till att köra en lättviktare enligt Monarks instruktionsbok från 1939:

"Bensinkranen vid tanken öppnas. Flödarstiftet på förgasaren nedtryckes tills bränsle-blandningen börjar flöda över. Gasreglaget öppnas till hälften och luftspjället stänges. Växelspaken sättes i främre läget (2:dra växeln) och kopplingshandtaget på styrstångens väns-tra sida drages inåt. Bestig velocipeden och trampa på, till god fart erhållits, varefter kopplingshandtaget långsamt släppes och motorn går igång. Luftspjället öppnas åter."

Ett givet tillbehör var pakethållare, för unikaboxen, och en busvass celluloidstrut som sattes över ansiktet för att skydda mot fartvinden - en lättviktare gick att få upp i 70 kilometer i timmen. Backspegel och tuta förekom också som extra tillbehör. Ett extra tändstift och en bit najtråd ingick i universalutrustningen. Däremot var hjälm, "vurpollon", rätt ovanligt.

"En bruksmaskin med framåtanda som ger härlig snålskjuts till och från arbetet", skrev Nymanbolagen i Uppsala om sin nya lättviktare.

Men det var ett fordon som var mycket mer än bara ett praktiskt transportmedel. Lättviktaren var också frihet. Tack vare den blev det möjligt för vanligt folk att resa och verkligen dra nytta av den semesterlag - två veckors obligatorisk semester - som infördes 1938. Med lättviktaren gick det att åka runt till dansbanorna. Det gick att hälsa på pigorna även i avlägsna byar.

Slutet för folkhemmets bensincykel kom dock abrupt. Den 1 juli 1939 träder en ny lag i kraft som kräver körkort för lättviktsmotorcykeln. Strax därefter befinner sig världen i krig. Många varor är ransonerade. Kombinationen körkortskrav och krigsårens bensinransonering blir dödsstöten för lättviktaren.

Följande råd ur skriften "Motor och Lättviktscykeln" gäller dock långt in på 2000-talet:
"Förtär aldrig sprit, även i små kvantiteter, om en körning är förestående. Tro icke på er motståndskraft; den kan bedraga. Spriten är förrädisk. Den slappar vaksamheten, fördunklar omdömet och uppammar vårdslöshet?"

Av: Hans Dahlquist
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan
Karlavagnstornet

Göteborg: Tack försvaret för den högsta skrapan

Försvarsmakten ser inget hinder för den 266 meter höga skyskrapa som planeras på Lindholmen i Göteborg. 26 kommentarer

Göte Burj når bara upp till knäna

Världens högsta byggnad är just nu Burj Khalifa i Dubai. Men i Jedda i Saudiarabien byggs en bjässe som ska bli 1 kilometer hög. 2 kommentarer

Höjdrekord för flygskärm

Titan lika billigt som stål

En ny metod att framställa titan kan göra metallen intressant för biltillverkare.

Elbil, Vattenfall

Elbolagen: Laddning av elbilen ska kosta

När Vattenfall och Fortum började ta betalt för snabbladdning av elbilar togs svenska folket på sängen. Men nu följer andra efter. 52 kommentarer

Favoritbilen bland elbilar i Norge är VW e-Golf.

Nytt rekord för elbil i Norge

Nästan var femte ny bil i Norge är en elbil. Favoritbilen är VW e-Golf, som gått förbi Tesla. 25 kommentarer

Elbil för halva priset

Frankrike höjer ”supermiljöbilspremien” så mycket att priset på en Renault Zoe halveras. 24 kommentarer

iva

Hon är enda kvinnan som valdes in i IVA

Av elva nya ledamöter är en kvinna. IVA: Vi jobbar på jämställdheten. 7 kommentarer

Appen avslöjar 
ultimata vallan
Appen avslöjar 
ultimata vallan

Appen avslöjar ultimata vallan

UNDER SKALET. En halv miljard tv-tittare ser världens bästa skidåkare kämpa i backar och spår under VM i Falun. Under Skalet har granskat marknadens mest avancerade längdskidor.

tomgång kallstart

Kallstart bättre än tomgång för bilen

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare förklarar vad som är bäst för bilen och miljön. 27 kommentarer

Annons
Här byggs världens största plan

Här byggs världens största plan

Första bilderna från bygget av the Roc med vingbredden 117 meter. 1 kommentar

Ryssland vill plocka isär rymdstationen

Ryssland vill plocka isär rymdstationen

2024 vill Roskosmos montera bort de ryska modulerna av rymdstationen ISS och av dessa bygga en egen rymdbas. 5 kommentarer

Radarsensor i gatlyktan ser tom p-plats

Radarsensor i gatlyktan ser tom p-plats

I sommar blir det lättare att hitta en ledig p-plats för bilister i Berlin. Radarsensorer i gatlamporna spejar efter tomma p-rutor, som visas i mobiltelefonen. 8 kommentarer

Så säkrar du ditt 
lösenord på nätet

Så säkrar du ditt lösenord på nätet

Lösenord är fortfarande ett gissel på nätet. De ska vara långa och unika – och blir därmed svåra att komma ihåg. Det finns hjälp. 1 kommentar

Lösenordshanterare riskerar bli en måltavla

Tjänsterna lägger alla uppgifter i samma korg. 1 kommentar

Flygplan

Varför lutar flygplanet?

TEKNIKFRÅGAN. Varför lutar flygplan svagt uppåt på normal flyghöjd? Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 20 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Nära genombrott
för bränslecellen

Nära genombrott för bränslecellen

De första exemplaren av bränslecellsbilen Mirai är levererade i Japan. Bilen kostar en bråkdel av sina föregångare. 48 kommentarer

”Priset halverat om fem år”

Bränslecellsprofessor: Det är helt realistiskt. 13

Nu räcker livslängden

Svaga punkten är polymermembranet. 3

Bränslecellen är redo att rulla

Bränslecellen är redo att rulla

LEDARE. Toyota anser att batteribilen inte är framtiden. 22 kommentarer

Så hamnar sand från Sahara i Amazonas

Så hamnar sand från Sahara i Amazonas

Satelliten Calipso visar i 3d hur sand motsvarande nära 700000 långtradare lyfter från Sahara för färd mot Sydamerika. 11 kommentarer

Charlotte Kalla

Guld-Kalla utbildar blivande ingenjörer

Den svenska gulmedaljören ska på turné. Här är alla datumen! 3 kommentarer

Här är problemlistan 
för Volvos nya fabrik

Här är problemlistan för Volvos nya fabrik

När Volvo planerade ny karossfabrik studerades produktionen i detalj för att hitta problemen. Här är värstinglistan. 7 kommentarer

Eddie Pröckl

Därför backar Volvo

KRÖNIKA. ”Det är ingen revolution, men definitivt ett trendskifte” skriver Ny Tekniks Eddie Pröckl. 13 kommentarer

Försvaret fortsätter med farligt skum

Giftiga fluorkemikalierna PFOS från brandsläckningsskum har förorenat dricksvattnet på flera platser. Fortfarande används farliga ämnen i skummet.

Fluor

Kemikalier med fluor kartläggs

Ett 20-tal av de vanligaste brandsläckningsskummen ska analyseras på Örebro universitet. 8 kommentarer

crunchfish

Crunchfish tar sin gest-selfie-app till Barcelona

Malmöföretaget åker till mobilmässan.

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
SatisFactory - kul i fabriken

SatisFactory - kul i fabriken

Ett grekiskt EU-projekt ska få unga att välja fabriksjobb. 1

Jobba som kakor
– inte som tårta

Jobba som kakor – inte som tårta

Med så kallade agila metoder skapar man flexibla och effektiva projekt. 6

Allergitest, 33-listan

Djurfritt allergitest vill pricka in vinnarplats

Här är företagen som tävlar i Lund.

Tesla

”Jag förstod att det var en Tesla jag skulle ha”

Att beställa tjänstebil utan att provköra kan vara som att köpa grisen i säcken. 14

Fem avgör ödet för USA:s internet

Fem avgör ödet för USA:s internet

Den 26 februari röstar de fem kommissionärerna i USA:s telemyndighet FCC om ett omstritt nytt regelverk för nätneutralitet. 4

Så fick blåjeansen sin färg

Så fick blåjeansen sin färg

Hur blåjeansen fick sin färg berättar American Chemical Society i ett avsnitt i videoserien Reactions. 3

Volvo XC90 Zlatan

Räkna med att köa
för en Zlatan-bil

Flera tusen har anmält intresse för nya Volvo XC90 efter att bara ha sett den på bild.

Stressad ingenjör

Experten: Rensa bland dina måsten

KARRIÄR. Stressigt? Stanna upp och ställ dig den här frågan. 1

Apple

Apple miljardsatsar i Danmark

Räknar med att anställa 300. 7

Spargris

Var sjätte fick inget lönesamtal

KARRIÄR. ”Anmärkningsvärt” tycker Sveriges Ingenjörer. 8

Boeings första eldrivna satellit

Boeings första eldrivna satellit

Klar för uppskjutning senare i år. 4

Adam Scheid driver verksamheten Experimentfabriken vid sidan av studierna

Unga inspiratören: Säg aldrig det här till dina anställda

Adam Scheid om att skapa ett kreativt klimat. 2

jobb196 st

Utvalda lediga IT-jobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Världens högsta byggnad

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se