IT & Telekom i samarbete med Telenor Företag

Lättviktare i folkhemmet

Ny bok om den lilla motorcykeln som öppnade världen för unga arbetargrabbar

Annons

Verktyg

Det sas att "lättviktaren" var en motvikt mot inaveln på landsbygden. "Drängmoped", kallades den. Eller "Skallspräckaren". Ett fräckare smeknamn var "Pittvärmaren". Det uttrycket har sin grund i att många av de tidiga lättviktarna hade motorn placerad högt upp på ramen, nära skrevet på föraren, som nästan alltid var grabb.

Det var på 1930-talet lättviktaren slog igenom. Folkhemstanken hade börjat bryta ned de värsta klasskillnaderna och industri- och jordbruksarbetare kunde äntligen köpa något ut-över det absolut livsnödvändiga. Bil eller riktig motorcykel var inte att tänka på. Men lättviktsmotorcykeln, lättviktaren, kunde göras billig.

En vanlig cykelram med breda ballongdäck, på med ett motorpaket inklusive bensintank från exempelvis tyska Sachs, ILO eller svenska Husqvarna. Dessutom ett växelhandtag, ett handtag som liknade en pinne att gasa med, ett annat handtag för kopplingen och ett så kallad pyshandtag - egentligen ett dekompressionshandtag. Bromsa gjorde man på de tidiga modellerna med tramporna, på samma sätt som en vanlig cykel. Och i tuffa backar och vid motorhaverier gick det att ta hjälp av tramporna. Hela "konceptet" var enkelt och flärdfritt. Det krävdes inga större kunskaper för att börja tillverka lättviktare.

De stora märkena Monark, Husqvarna och Rex kompletterades av uppemot hundratalet små lokala märken som Svalan, Örnen, Hinden, Sverker, Snapp-hanen, Rusch, Nordstjernan, Gösta Berling från Sunne och många andra. Tyska NSU och DKW var utländska konkurrenter, liksom tjeckiska Jawa och franska Peugeot.

I slutet av 1930-talet fanns det 75 000 lättviktare i landet.

En given fördel var att lättviktaren inte krävde körkort. Den var dessutom befriad från skatt och andra avgifter. Enda kravet var att föraren fyllt 16 år.

Enligt 1931 års lag är lättviktsmotorcykeln en: "Velociped som ursprungligen är avsedd och inrättad för framdrivning uteslutande medelst trampning, men som sedermera utan ändring i övrigt försetts med hjälpmotor". Högsta tillåtna vikt var 45 kg, varav motorn fick väga 20.

Så här går det till att köra en lättviktare enligt Monarks instruktionsbok från 1939:

"Bensinkranen vid tanken öppnas. Flödarstiftet på förgasaren nedtryckes tills bränsle-blandningen börjar flöda över. Gasreglaget öppnas till hälften och luftspjället stänges. Växelspaken sättes i främre läget (2:dra växeln) och kopplingshandtaget på styrstångens väns-tra sida drages inåt. Bestig velocipeden och trampa på, till god fart erhållits, varefter kopplingshandtaget långsamt släppes och motorn går igång. Luftspjället öppnas åter."

Ett givet tillbehör var pakethållare, för unikaboxen, och en busvass celluloidstrut som sattes över ansiktet för att skydda mot fartvinden - en lättviktare gick att få upp i 70 kilometer i timmen. Backspegel och tuta förekom också som extra tillbehör. Ett extra tändstift och en bit najtråd ingick i universalutrustningen. Däremot var hjälm, "vurpollon", rätt ovanligt.

"En bruksmaskin med framåtanda som ger härlig snålskjuts till och från arbetet", skrev Nymanbolagen i Uppsala om sin nya lättviktare.

Men det var ett fordon som var mycket mer än bara ett praktiskt transportmedel. Lättviktaren var också frihet. Tack vare den blev det möjligt för vanligt folk att resa och verkligen dra nytta av den semesterlag - två veckors obligatorisk semester - som infördes 1938. Med lättviktaren gick det att åka runt till dansbanorna. Det gick att hälsa på pigorna även i avlägsna byar.

Slutet för folkhemmets bensincykel kom dock abrupt. Den 1 juli 1939 träder en ny lag i kraft som kräver körkort för lättviktsmotorcykeln. Strax därefter befinner sig världen i krig. Många varor är ransonerade. Kombinationen körkortskrav och krigsårens bensinransonering blir dödsstöten för lättviktaren.

Följande råd ur skriften "Motor och Lättviktscykeln" gäller dock långt in på 2000-talet:
"Förtär aldrig sprit, även i små kvantiteter, om en körning är förestående. Tro icke på er motståndskraft; den kan bedraga. Spriten är förrädisk. Den slappar vaksamheten, fördunklar omdömet och uppammar vårdslöshet?"

Av: Hans Dahlquist
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan

Embraer får bygga Gripen i Brasilien

Embraer får bygga Gripen i Brasilien

Saab och Embraer har kommit överens om att det brasilianska flygföretaget får en framträdande roll vid försäljningen av Gripen till Brasiliens flygvapen. 76 kommentarer

Gigabit i kopparnätet

Gigabit i kopparnätet

Både Bell Labs och Fraunhoferinstitutet har lyckats med dataöverföring i gigabitområdet i telenätets kopparkablar. 40 kommentarer

Siemens lanserar kök 2.0

Siemens lanserar kök 2.0

Ugn och diskmaskin som kommunicerar via wi-fi-nätet med mobil eller surfplatta är starten på det Siemens kallar "kök 2.0". 32 kommentarer

LG: Då kommer
den rullbara tv:n

LG: Då kommer den rullbara tv:n

En papperstunn tv som är så böjbar att den kan rullas ihop är på gång, utlovar LG. 14 kommentarer

Toyota skrotar elbilen

Toyota skrotar elbilen

”Med den tekniknivå vi befinner oss på i dag behöver någon uppfinna ett batteri så bra att det vinner Nobelpris”, anser Toyotas forskningschef Mitsuhisa Kato. 353 kommentarer

BMW och Daimler laddar trådlöst

De båda tyska biltillverkarna BMW och Daimler ska ta fram en gemensam teknik för trådlös laddning av elbilar. 15 kommentarer

Annons
LIFX-lampan.

Så enkelt hackas smarta LED-lampor

Säkerhetsexperter fick tag på lösenord genom att låtsas vara en lampa. 28 kommentarer

Inget trassel med 
hörlurarna längre

Inget trassel med hörlurarna längre

Forskare har löst gåtan med att sladden till hörlurarna trasslar ihop sig. 15 kommentarer

Lyktstolpen laddar bilen

Lyktstolpen laddar bilen

Kasett som kopplas på stolpe ger en extra slurk el till bilar, cyklar, mopeder och mobiltelefoner. 35 kommentarer

Beställer tre stycken
isbrytande gasjättar

Beställer tre stycken isbrytande gasjättar

Daewoo ska bygga tre isbrytande gastankfartyg för de första reguljära arktiska transporterna från ryska Yamal till Europa och Asien. 14 kommentarer

Iphone 6-fronten 
går inte att krossa

Iphone 6-fronten går inte att krossa

Nu verkar Iphone-användarna kunna slippa ha en mobilskärm som går i miljontals bitar. En ny front går varken att repa eller knäcka. 72 kommentarer

Nya snurror alltmer sällsynta

Nya snurror alltmer sällsynta

I fjol tillkom knappt 600 MW i ny vindkraftseffekt, nästan en fjärdedel mindre än året innan. 401 kommentarer

Så snabbt blir 
badvattnet kallt

Så snabbt blir badvattnet kallt

Tysk mätsond studerar fenomenet. 5 kommentarer

Läsarnas favorit 
flög högt i helgen

Läsarnas favorit flög högt i helgen

Svenskt jaktplan steg till skyarna vid flyguppvisning i Storbritannien. 14 kommentarer

Planen: Cockpit 
– utan fönster

Planen: Cockpit – utan fönster

Placera piloterna nere i bagagerummet, anser Airbus. 56 kommentarer

Skulle du åka i ett plan utan fönster för piloterna?

Se resultatet
  • Ja 50%
  • Nej 50%
Rösta
Membranteknik ska 
rena avloppsvatten

Membranteknik ska rena avloppsvatten

Som första reningsverk i Sverige ska Henriksdalsverket i Stockholm utrustas med membranteknik. 9 kommentarer

400 hästar 
i nya XC90

400 hästar i nya XC90

Kombinationen förbränningsmotor och elmotor ger Volvos nya stadsjeep XC90 upp till 400 hästkrafter och ändå låga CO2-utsläpp. 196 kommentarer

Så raderar du ditt hus 
i Google Street View

Så raderar du ditt hus i Google Street View

För den som vill bli lite svårare att hitta finns nu ett sätt att radera sin bostad i kartfunktionen. 8 kommentarer

Funktionen som räddar kameran

Funktionen som räddar kameran

BILDSPEL. Trots mobiltelefonernas slakt av kompaktkameror finns det fortfarande ett segment som står sig i konkurrensen. Ny Teknik har testat sommarens fyra hetaste modeller. 23 kommentarer

Så dissekeras en Zlatan-sko
Så dissekeras en Zlatan-sko

Så dissekeras en Zlatan-sko

UNDER SKALET. Forza! Under Skalet har fått mild fotbollsfeber. Här kollar programledarna vad som egentligen finns i en fotbollssko. 2 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Tidningen tillbaka 20 augusti – välkommen in på webben

Tidningen tillbaka 20 augusti – välkommen in på webben

Nu tar pappret paus. Men på webben kör Ny Teknik vidare som vanligt i sommar. 1

Senaste quizen

    Senaste quizen
  • Kampsugna

    Är du redo att möta gladiatorerna?

  • Ur djupet

    Vad vet du om Sveriges mest kända vrak?

Alla våra quiz
Slutrullat för Volvo XC90

Slutrullat för Volvo XC90

Efter 12 år och 636143 tillverkade bilar upphör produktionen av Volvo XC90. 10

Rolls Royce slår rekord

Rolls Royce slår rekord

Försäljningen skjuter i höjden. 3

Sommarmuseer på Österlen

Sommarmuseer på Österlen

Här är Kaianders Semplers semestertips. 1

Kommunistlyx till salu

Kommunistlyx till salu

Ordförande Maos vän köpte sig en Mercedes Pullman 600. Nu säljs den på auktion i originalskick. 8

Mer byggmaterial kan återvinnas

Mer byggmaterial kan återvinnas

Rapport: Byggsektorn borde kunna bli bättre på att återvinna material. 1

Smarta klockor på Googles konferens

Smarta klockor på Googles konferens

Nu tar sig nätjätten in i fler prylar. 12

Tre råd för att logga ut inför semestern

Tre råd för att logga ut inför semestern

Här är det bästa du kan göra för att inte tänka på jobbet när du är ledig. 5

3d-skrivare tar plats i skolan

3d-skrivare tar plats i skolan

Elever skriver ut sina egna hus.

”Jag vill göra skillnad”

”Jag vill göra skillnad”

Politisk veteran och snart nybliven ingenjör, Yvonne Ruwaida sadlar om. 18

Elhoj från Harley-Davidson

Elhoj från Harley-Davidson

Harley-Davidson lanserar sin första eldrivna motorcykel. 20

Skratta dig till ett konstverk

Skratta dig till ett konstverk

Störst fysisk reaktion vinner. 2

Gripklon hittar rätt med laser

Gripklon hittar rätt med laser

Roboten ser själv detaljerna och plockar dem från pall. 3

Osynligt bullerplank segrade vid Bromma

Osynligt bullerplank segrade vid Bromma

Segraren utsedd i 100 000-kronorstävlingen. 26

Svenska Tail-f och Pingdom uppköpta

Svenska Tail-f och Pingdom uppköpta

Bolagen omsatte 22 respektive 28 miljoner kronor år 2012. 4

jobb141 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Draken flyger igen

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se